Jei būnant Utenoje jums reikės ką nors atsispausdinti – nesvarbu, dokumentą, plakatą ar visą knygą – veikiausiai užsuksite į pačiame miesto centre esančią spaustuvę-leidyklą „Utenos Indra“. Joje pamatysite įvairiausios spausdinimo įrangos, gaminių pavyzdžių, galėsite ir šios įmonės leidžiamas „Utenos apskrities žinias“ paskaityti, bet ne ką mažiau svarbūs dalykai čia yra nematomi.
Debesijoje vietos – tiek, kiek reikia
Publikuoti viską, ką 25-ius veiklos metus skaičiuojanti bendrovė yra pagaminusi ar atspausdinusi, neužtektų ir visos tame pačiame pastate įsikūrusios Utenos A. ir M. Miškinių viešosios bibliotekos. Net ir vieną brošiūrą, laikraščio ar knygos egzempliorių galinti atspausdinti įmonė yra sukaupusi krūvą verslo duomenų, kurie sunkiai išsiteko anksčiau įmonės naudotame vietiniame serveryje. Užtat debesijoje vietos – tiek, kiek reikia.
„Vietinis serveris reikalavo nuolatinės priežiūros, nepertraukiamos srovės šaltinio, tinkamos patalpų temperatūros, licencijų. Susumavę visus „už” ir „prieš”, nusprendėme keltis į debesiją. Pasirinkome „Telia Cloud” paslaugą, nes už tą pačią kainą, kurią siūlo kiti debesijos tiekėjai, papildomai gavome atskirą ryšio liniją su debesija”, – sakė „Utenos Indros” direktorius Tomas Andziulis.
Į „debesį” uteniškiai perkėlė ne tik visus įmonės duomenis, bet ir buhalterinę sistemą. Tai buvo nemažas iššūkis, mat migruojant buvo pereita nuo „Windows Server 2003″ prie naujausios versijos, atitinkamai reikėjo adaptuoti ir pačią sistemą. Tiesa, pačiai įmonei tuo rūpintis nereikėjo – viską atliko „Telia” ir buhalterinės sistemos kūrėjai.
Virtuali erdvė – kaip gatvė: avarijos įvyksta netikėtai
Įmonė turi įvairius padalinius – buhalterijos, vadybos, parduotuvių, sandėlio – ir visų jų darbuotojams reikia jungtis prie sistemos: įvesti naujus duomenis, užsakymus, patikrinti prekių likučius ir kt. Debesija užtikrina nenutrūkstamą visų jų darbą ir nereikia jaudintis dėl pačių svarbiausių įmonės duomenų saugumo. Tuo rūpinasi dar viena nematoma, bet reikalinga paslauga – „Telia” saugumo sprendimas verslui.
T. Andziulis pabrėžė, kad informacinių technologijų (IT) sistemų saugumas spaustuvei yra itin svarbus. Ir taip turėtų galvoti kiekviena įmonė, kad ir nedidelė, kadangi incidentai virtualioje erdvėje nutinka taip pat netikėtai kaip avarijos keliuose, o nuostoliai gali būti lemtingi visai bendrovės veiklai.
„Turime sukaupę didžiulę maketų duomenų bazę, kuri saugoma įmonės failų saugykloje. Bylos iš šios saugyklos naudojamos kiekvieną dieną, todėl ypač svarbu neprarasti duomenų. Niekas negali būti garantuotas, kad kuris nors iš darbuotojų neatsidarys užkrėsto laiško turinio ar neapsilankys tinklalapyje su kenkėjiška programa. O šių dienų virusai gali užrakinti ne tik kliento kompiuterį, bet ir visus mūsų sukurtus duomenis, nukeliauti į buhalterinę sistemą”, – teigė „Utenos Indros” vadovas.
Moderniomis spaudos mašinomis apsiginklavusi spaustuvė su „Telia” bendradarbiauja nuo pat įsikūrimo ir jai yra patikėjusi didžiąją dalį savo IT ūkio – T. Andziulis juokavo, kad beliko tik perkelti elektroninio pašto dėžutes. Nes renkantis IT paslaugas svarbu ne tik patogumas gauti viską iš vienų rankų, bet ir pasitikėjimas.
Patyrusių IT specialistų trūksta
IT užima vis svarbesnį vaidmenį įmonių veikloje, tačiau tai – tik viena iš pagalbinių verslo priemonių, pastebėjo „Telia” verslo ir produktų plėtros vadovas Daniel Karpovič. Todėl visą dėmesį savo verslo vystymui nusprendusios skirti įmonės dažniausiai patiki šią sritį savo srities profesionalams. Juolab kad patyrusių IT specialistų rinkoje trūksta, juos rasti ir išlaikyti yra brangu.
Panašios priežastys lemia ir įmonių migravimą iš vietinių serverių į debesų kompiuterijos paslaugas. Pastaraisiais metais ši tendencija tik stiprėja, ateityje numatomas dar didesnis šuolis.
„Debesijos sprendimus renkasi įmonės, nusprendusios koncentruotis į savo verslą. Taip pat jos aktualios tais atvejais, kai planuojama verslo plėtra arba kai poreikis IT ištekliams yra kintantis, augimo perspektyvos miglotos. Debesijos paslaugomis galima pradėti naudotis užsakant nedidelį kiekį pradinių išteklių ir juos plėsti atsižvelgiant į situaciją”, – teigė D. Karpovič.
Sandėliukas – ne pati saugiausia vieta
Anot jo, debesijos sprendimai gali kurti pridėtinę vertę daugeliui smulkių ir vidutinių įmonių, o vietiniai serveriai naudingi tik išimtiniais atvejais, pavyzdžiui, jei dėl licencijavimo modelio ar kitų ribojimų į debesiją negalima perkelti svarbios programinės įrangos arba dirbama su įslaptintais duomenimis. Visgi verslininkai dažnai būna emociškai prisirišę prie duomenų laikymo vietiniuose serveriuose, manydami, kad tai – saugiau nei „debesis”.
„Vis dar manoma, kad, jei duomenys yra įmonės patalpose, tai jie „saugūs” ir tik vidiniai darbuotojai gali prie jų prieiti. Dauguma atvejų įmonės nuosavas „duomenų centras” yra paprastas sandėlis su užrašu „IT patalpa”. Jos saugumas nėra užtikrinamas, joje sandėliuojami nereikalingi daiktai ar dėžės. Tuo metu įmonės, kurios specializuojasi debesijos paslaugų teikime, turi įrengtus sertifikuotus duomenų centrus su įdiegtomis aptarnavimo procedūromis, prieigos kontrolės priemonėmis ir aiškiomis procedūromis, kas ir kada gali būti atliekama”, – pabrėžė D. Karpovič.
Vietiniai serveriai dažnai naudojami ir dėl taupumo – kažkada investuotos lėšos jau atsipirko ir, kol viskas veikia, pokyčių niekas nesiima. Tačiau „Telia” ekspertas primena, kad įrangos garantijas būtina atnaujinti, taip pat svarbu atlikti duomenų kopijas, rūpintis pakaitine įranga, kad įvykus gedimui veikla nesustotų. Tokiu atveju taip pat yra alternatyvų, pavyzdžiui, naudoti atsarginio kopijavimo į debesiją paslaugą – tai užtikrina įmonės veiklos tęstinumą sugedus vietinei įrangai ar dingus duomenims.
„Telia” inf.