Pusiaukelėje tarp Utenos ir Pakalnių, tarp Narkūnų ir Utenėlės kaimų, įsispraudę Vosgėliai (Leliūnų sen.). Dabartinis kaimas labai skiriasi nuo senojo: senųjų gyventojų beveik visai nebelikę, o jame atsiradusios sodininkų bendrijos ne tik apglėbė didįjį kaimo akmenį, apjuosė piliakalnį, bet ir sunaikino senąsias kapines.
Neišvažiuojama būza ir pusnys iki pažastų
Iš Vosgėlių kilusi Judita Žemaitienė (Jakutytė) pradinę mokyklą lankė Avižieniuose (Leliūnų sen.). „Eidavom pėsti, žiemą, kai daug sniego, tėtė paveždavo ragutėm. Eidavom keliu. Išeidavom anksti, žiemą pareidavom – timsta. Nebuvo tokių gerų batų kaip dabar, mama treningiukais aprengdavo, skarom aprišdavo, visi vaikai eidavo su vailokiukais. Būdavo, trauki koją, o vailokiukas lieka sniege. Tada su broliu rankom kasam sniegą, kad ištraukt, vėl apsiaunam. Ir stovi sniege su kojine. Va taip vaikai anksčiau eidavo į mokyklą“, – juokėsi moteris, prisiminusi savo vaikystę.
Žiemą kelių niekas nevalydavo – žmonės rogėmis pravažiuodavo, o jei kada ir nuvalydavo, vaikams atrodydavo, kad visada labai daug sniego, pusnys didžiulės. „Žiemos buvo kitokios. Brendi, tiesiog įkrenti vos ne iki pažastų, kol pusnį peršliauži. Ir vėl toliau eini, kur nupustyta“, – pasakojo pašnekovė.
Ji sakė mačiusi seną nuotrauką, kaip atrodė per kaimą einantis kelias. „Tiesiog juoda būza, atrodo, per arimą imta ir važiuota. Toks kelias buvo ir į Avižienius“, – teigė J. Žemaitienė ir pridūrė, kad gal dabartinę valdžią ir yra už ką kritikuoti, tačiau dabar bent jau keliai pažvyruoti ir kelias į kelią panašus.
Augo ji kartu su dvyniu broliu Jonu. J. Žemaitienė juokėsi, kad turbūt tėvams buvo per sunku iš karto du mažus vaikus auginti, todėl daugiau vaikų neturėjo. Kartu su Jakučiais gyveno ir seneliai Meškuočiai. O kadangi po vienu stogu gyveno dvi šeimos, kolūkis leido laikyti dvi karves. Laikydavo ir kiaulių, ir kalakutų, ir žąsų, ir vištų… Pajamų didelių nebūdavo, bet nebadavo.
Žiemą pašnekovė su broliu nuo kalno prie namų su rogutėmis važinėdavosi, o vasarą eidavo prie seklaus upelio netoli didžiojo akmens, kur žaisdavo su popieriniais malūnėliais. Traukdavo aviečių valgyti. Tėvai paskui vaikus nesekiodavo, bet kartais prisireikdavo eiti jų ieškoti. Kartą šie nuklydo net į Avižienius, iš kur namo juos parvedė geri žmonės.
Dainos karvėms Giriokšnės miške
J. Žemaitienė pasakojo, kad tiek jos seneliai, tiek tėvai kaimą vadino Vazgėliais, o gyventojas Kriaučionis pagal savo tėvus aiškinęs, kad kadaise, kai kaimui buvo renkamas pavadinimas, sujungti žodžiai „vaza“ ir „gėlės“. „Kada atsirado tie Vosgėliai, kada kaimo pavadinimą suliteratūrino, aš nežinau. Visiškai nebepanašu…“ – stebėjosi pašnekovė.
Moteris tikino turinti originalius senelių žemės nuosavybės dokumentus. Pagal juos galima matyti, kad Meškuočiams buvo skirtas ir gal 18-os metrų pločio miško rėžis. Tokius nuosavo miško rėžius turėjo visi kaimo gyventojai. Miškas, kuris matėsi nuo namų, mamos vadintas Giriokšnės vardu. Ten ji, būdama vaikas, ganydavo karves, dainuodavo, „o karvės aplink sustoja, ėda, muzikos klauso“.
Anot J. Žemaitienės, jos mama mėgo dainuoti, nemažai dainų žinojo, kanklėmis mokėjo skambinti. Mamos kanklės išlikę iki šiol. Jas dukra laiko savo bute Utenoje. Kaip teigė moteris, priešingai nei kai kurie šiuolaikiniai žmonės, išmetantys visus senus daiktus kaip nereikalingus, ji kaip tik tėviškėje laiko visus kuparus, pilnus mamos audinių: lovatiesių, staltiesių, pagalvių užvalkalų, rankšluosčių… „Man nekyla ranka jų naudoti, nes atrodo šitiek darbo įdėta! Aš juos pakiloju, pavėdinu ir vėl sudedu. Gal po manęs niekas jų jau nebelaikys, išmes, juo labiau kad aš turiu sūnų – vyrų požiūris kiek kitoks… Bet kol kas mūsų namuose viskas taip, kaip seneliams gyvenant, o nauji daiktai juose nelabai limpa, – tikino pašnekovė.
Jos nuomone, šiuolaikiniam žmogui jų namai kaime dėl išlaikyto autentiškumo turbūt atrodytų skurdūs. Ne vienas nesupranta, kam laikyti sodybą, neparduoti ją supančių pievų. Turbūt dar nesuprantamiau yra tai, kad šeimininkai laiko arklį, kurį įsigijo norėdami sunaudoti šieną. O gyvastimi namuose besidžiaugianti pašnekovė teigė, kad kumeliukas atkeliavo iš žirgininkės Viktorijos Jovarienės. Nors dokumentuose jis – Šaltukas, pagal odos raštą gyvūnui prigijo Širmio vardas. Dėl jo sūnus kasdien atvažiuoja į sodybą, pabūna, pakuria pečių. Vasarą pašnekovė sakė būnanti nuolat: sodina daržus, užsiaugindama daržovių, ne tik sutaupo, bet ir arkliui burokų žiemai paruošia.
Akmens saugomas žydų auksas
J. Žemaitienė pasakojo, kad anksčiau prie didžiojo Vosgėlių akmens esančiame miškelyje vyravo alksniai. „Tam alksnyne būdavo labai daug jonvabalių. Ir tie jonvabaliai tiek šviesdavo, kad mes, vaikai, jei grįždavome vakare iš mokyklos, vien prisimindami tuos šviesuliukus iš vasaros laiko, bijodavome pro akmenį eiti. Tačiau dienos metu eidavome ant jo palaipioti. Turiu ir nuotraukų“, – atsiminė moteris milžiną, ant kurio vaikams buvo tikrai sunku užlipti. Anot jos, kažkas norėjo iš akmens paminklą statyti, bandė skaldyti, bet akmuo plyšinėjo gabaliukais, tad jo panaudoti nepavyko. Iš senų žmonių lūpų netrūko kalbų, kad prie akmens yra žydų auksas užkastas, kad naktį, esant tam tikrai drėgmei, pinigai dega, šviečia… Ir iš tikrųjų anksčiau aplink akmenį buvo prikasta duobių. Matyt, kažkas ieškojo lobių…
Utenos krašto enciklopedijoje rašoma, kad akmuo su dubeniu 1985 metais buvo J. Kriaučiūno sodyboje, tvarto pamatuose. J. Žemaitienė įsitikinusi, kad leidinyje suklysta – kaime niekas negyveno tokia pavarde, tai tikrai bus Kriaučionis. Moteris žino, kad jo sodyboje tikrai buvo dubenuotųjų akmenų. Tačiau, kiek atsimena 25 metus Kultūros paveldo departamente išdirbusi pašnekovė, šios įstaigos dubenuotųjų akmenų sąvade vosgėliškio akmenų nėra.
Kaušai kaulų ir kalnuotieji sodai
Pasak pašnekovės, anksčiau Vosgėliai turėjo ir senąsias kapines, kurios buvo pačiame kaime, ant kalniuko, tarp Kriaučionio ir Slavinsko sodybų. Tiesa, jos buvo apžėlusios retu alksnynu ir niekas nebūtų net įtaręs, kad čia senosios kaimo kapinės. Tą žinojo tik vietiniai. Kai sovietų valdžia nusprendė kapų vietoje įkurti sodininkų bendriją, ji visiškai nekreipė dėmesio į kaimo gyventojų žinias, pašnekovės nuomone, tuo metu nebuvo ir jokių paveldo ar kultūros vertybių institucijų, kurioms tokie dalykai rūpėtų. O žmonių kaulus „sodininkai“, rengdamiesi rūsius, kasė tiesiog kaušais. „Anksčiau būdavo medinis kryžius ir kauburėlis. Kauburėlis sunyko, medinis kryžius, jei nebėra kam tvarkyti, supuvo – ir lygi žemė“, – kalbėjo J. Žemaitienė, anot kurios, seniesiems gyventojams išmirus, jų giminaičių kapai savaime buvo užmiršti.
Moteris pasakojo, kad netoliese jų gyveno tokie geri žmonės, Kauliniai. Turėjo jie kumelę. Kai reikėdavo apdirbti žemę, visi jos nepasidalydavo, pašnekovė net gailėjo gyvulio. Pasak J. Žemaitienės, ir jos tėvas turėjo arklį. Kartą jo irgi paprašė padaryti vagų bulvėms. „Mano tėtė, kai arė arkliu, tai šis su plūgu įlėkė iki pilvo – tiek durpių buvo privežta, kad arti nebuvo galima! Buvo ir tokių sodų“, – juokėsi moteris.
Anot J. Žemaitienės, kolektyvinių sodų vietoje anksčiau sodybų nebuvo. Būsimieji „sodininkai“ gavo sunkiausiai įdirbamą kaimo žemę. „Kalnas – pakalnė, kalnas – pakalnė! Kol sodininkai visokių tvoryčių ir atraminių sienučių neprisidarė, tai, sako, viename sklype pasėji sėklas – kitame sudygsta. Jeigu lietus, juk viską ir nuplauna… Visus kalnus ir atidavė. Žinoma, apie Utenėlę (Leliūnų sen. – aut. past) yra ir lygesnių vietų, bet apie mus – vieni kalnai! Taip nutiko tada, kai pirmininkė buvo Daugėlienė (Palma Veronika Daugėlienė – ilgametė Pakalnių kolūkio pirmininkė – aut. past.)“, – sakė pašnekovė.
Baltomis plukėmis aptūptas kalnas
Kaip apie priešpriešą senosioms kapinėms pašnekovė kalbėjo apie naująsias, kurios, tiesa, jau seniai nebeveikia, jose šiuo metu stovi tik du kryžiai, tačiau jų ribas aiškiai žymi krautinė akmenų siena. Kapinėse stovi vienas senas pusiau akmeninis, pusiau geležinis kryžius ir nepriklausomybės metais pastatytas betoninis kryžius Vosgėlių partizanui, kaimo šaulių vadui Broniui Kunčiūnui-Leopardui. Pašnekovė žino, kad čia ilsisi ir dvidešimt kelerių metų nuskendęs jaunuolis. Kurį laiką artimųjų prižiūrėtas kapas dabar yra apleistas.
Paskelbus nepriklausomybę, kapinėse išmūryti įėjimo stulpai, sujungti geležine arka, papuošti trimis kukliais kryžiais. Kapinėse, anot J. Žemaitienės, kad neaugtų kiečiai ir usnys, žolę nupjauna jos sūnus (Žemaičių žemė ribojasi su kapinėmis), per Vėlines prie senojo kryžiaus uždegama žvakutė. Šį kryžių, aplankstytą per vėtrą nulūžusių drebulių šakų, irgi kiek galėdamas pataisė pašnekovės sūnus.
„Kaimo šone yra Aruodo kalnas. Ant šio kalno ir dabar auga plukės. Tokios didelės, ne miško. Baltais žiedais, žydi vėliau nei pavasarinės. Ant šito kalno stovėjo medinis kryžius. Paskui nuvirto, supuvo. Kam jis pastatytas, nežinau, nesiteiravau“, – pasakojo J. Žemaitienė.
Kaimas, kokio jau nebebus
Anot J. Žemaitienės, anksčiau abipus kaimo kelio augo dideli medžiai: liepos, eglės, uosiai… Augo ir labai didelis ųžuolas. Milžinas niūksojo netoli tos vietos, kur dabar prasideda sodai. Buvo toks didžiulis, kad šakos siekė kitą kelio pusę – uždengdavo visą kelią. Žmonės prie namų didelius medžius augindavo. „Dabar nieko nebėr – viskas išpjauta. Dabar žmonės medžių nebemėgsta, turi būti, kaip sakoma, „žaliasis asfaltas“. Kelininkams trukdo net ir mūsų pakelėje susodintos liepos – begreideriuodami užverčia žvyrą ant kamieno“, – kalbėjo moteris. Pasak jos, žemėtvarkininkams užkliūva ir į jos gimtuosius namus vedanti liepų alėja, ir pagal jų reglamentą kiti ne vietoje pasodinti ar savaime augantys medžiai. „Kur mums reikia, mes medį pasisodinam, o žemėtvarkininkai brėžia ribą, kad tai – neprižiūrėta žemė. Kadangi mes medžio nekertam, su žemės mokesčiais susimokam ir baudas. Kai pagalvoji, čia juk žmogaus žemė, kur noriu, galiu ir medį pasisodinti… Kai kam reikia medžių, kai kam nereikia. Tačiau tokia politika, toks požiūris“, – negailėjo valdininkams kritikos moteris.
J. Žemaitienė pasakojo, kad plento ir į kaimą vedančio keliuko sankryžoje, netoli savo sodybos, jos senelis Juozapas Meškuotis buvo pasistatęs medinę kalvę. Kalvystės amato greičiausiai bus pramokęs tais laikais, kai Sankt Peterburge dirbo „prie metalo“. Kaustydavo arklius, vežimų ratus, gamindavo įvairius įrankius… Visas kaimas pas jį važiuodavo, vykdavo ir kaimynai narkūniškiai. Vėliau, kolūkių laikais, kalvė atsirado ir Utenėlėje, tuomet ten visi daugiau važiuoti ėmė, o J. Meškuočiui pasenus ir nustojus kalviauti, jo kalvė pamažu sunyko.
Moteris tikino, kad ne tik ji, bet ir jos brolis sukosi aplink po namus triūsiančią mamą ir prašydavo padainuoti. „Argi dabar kas nors pasakys: „Mam, tu padainuok.“ Niekas. Nei patys dainuoja, nei vaikams įdomu. O mums buvo įdomu. Nežinau, kodėl mums, vaikams, buvo įdomu“, – atsiminė vaikystę J. Žemaitienė. Beje, ir patys vaikai dainuodavo, o jų mėgstamiausia daina, besisupant ant sūpynių, buvo ši: Kur kiaura bačka stovėja, / Daug deguta privarvėja, / Oi lylia oi lylia, / Dainuok linksmai. Taip dainavo Jonas, o sesuo atitardavo: Jonas joja par ulyčių, / A Anytė šluoja gryčių (pakartoti du kartus).
Pašnekovė atsiminė, kad senieji kaimo gyventojai buvo paprasti, nuoširdūs, visi – lygūs. Ji vardijo pavardes žmonių, kurių jau nebėra. Ne visų ir sodybos išlikę. Meškuočiai, Sirgedai, Slavinskai, Kraučioniai, Jasinskai, Cibai, Baltrūnai, Žuliai, Bernotai, Survilai, Giedraičiai, Kunčiūnai, Bagočiūnai… Kaip neretai kaime atsitikdavo, buvo ir ne po vieną sodybą, kur gyveno bendrapavardžiai žmonės: treji Meškuočiai, ketveri Cibai…
„Kraštovaizdį labai sugadino melioracija, – apgailestavo J. Žemaitienė. – Iš ežero (Utenaičio – aut. past.) išteka upytė Utenėla. Mūsų kaime ji jau padaryta grioviu. O kaip gražu buvo: ir dirvoniukai, ir pievos… Vasarą upeliukas daug kur beveik išdžiūdavo, buvo akmenuotas. Mes, vaikai, eidavom vėžiauti. Iš ežero ateidavo vėžiai, mes ranką po akmenimis pakišdavom, išsitraukdavom. Pagaudavom net ir nedidelių žuvyčių: ir lydžiukų, ir vijūnėlių. Pagaudavom ir nemažų vėgėlių: galvos storos, plonėjančios žuvys. Prigaudydavom kibirėlin, mama iškepdavo. Atrodo, dabar ir krautuvėj tokių skanių žuvų nėra. Saldžios, gardžios, kai iškepi…“