Tarpukariu Viešeikiai buvo išskirstyti į vienkiemius – atsirado nemažai stambių ūkininkų, kurie, atėjus sovietams, buvo išbuožinti, dalis jų pateko į Sibirą. Atskirtos šeimos po ilgų metų, praleistų atskirai, savo išdraskytus likimus vėl turėjo jungti iš naujo. Pokaris buvo neramus ir sunkus. Ir nors vietinių skrebų reikėjo vengti bei bijoti, buvo ir tokių žmonių, kurie verkė dėl niekada nematyto tirono mirties. Beje, kaimas buvo nemažas, tačiau savo mokyklos neturėjo – viešeikiškių atžalos ėjo mokslų krimsti į Ubagus (Liepakalnį), Satarečių, Šikšnius, Dubuliškį, Užpalius.
Savižudžių viralas
Ona Vanda Radžiūnienė (Makuškaitė) pasakojo, kad ją augino šimtametė tėvo pirmos žmonos motina Emilija Gražienė. Ji turėjo 16 vaikų, kurie visi mirė anksčiau už savo motiną (gal 10 vaikų mirė jau paaugę). Pati mirė 1976 metais (tikslus amžius nežinomas).
Pasak moters, 1927 metais iš ulyčios visus kėlė į vienkiemius. Buvo sunku, per kelerius metus reikėjo visus trobesius perkelti į naują vietą. Kai kurie, pavyzdžiui, pašnekovės senelis Šatkus, ėmė ir paskolas. E. Gražienė irgi persikėlė sodybą į dabartinę vietą. Jos tėvas Petras Makuška, kilęs iš Jūžintų (Rokiškio r.), atėjo į Viešeikius užkuriom – vedė vieną iš E. Gražienės dukterų, Veroniką. Jaunavedžiai kartu pragyveno gal ketverius metus, vaikų nesusilaukė, o 1941 metais V. Makuškienė susirgo ir mirė. Dar slaugant žmoną, uošvė užrašė P. Makuškai visą savo turtą, turėjo ir žentas laikytis tam tikrų įsipareigojimų. Jis pardavė žemę Jūžintų miestelyje. Kai mirė žmona, ūkyje trūkstant šeimininkės, vedė antrą kartą, 20 metų jaunesnę „mergiotę iš gretimo kaimo“ (jai buvo 19-a). „Mano tėtė buvo mokytas, baigęs gimnaziją, Salų žemės ūkio mokyklą. Kai pradėjo ūkininkauti, pievą numelioravo, vežėsi gyvulius iš dvarų (kai naikino dvarus, atidavinėjo veislinius gyvulius)“, – kalbėjo O. V. Radžiūnienė.
Moteris atsiminė važiuodavusi į malūną maltis grūdų. Vienais metais didelis potvynis „išnešė užtvanką“, pašnekovė su kitais vaikais tuščio prūdo dugne rado granatų, minų, kurias jie žaisdami mėtė. Laimei, nė viena nesprogo… Ne tik vaikai su sprogmenimis neatsargiai elgėsi: kartą P. Makuška prie fermos pamatė šėrėjas kūrenant ugnį – puodą patogiai laikė apvali mina…
Iš staklių iškirptas audeklas
Anot Genovaitės Gruodienės (Šatkutės), nors jos šeima turėjo 20 ha žemės, ištrėmė ne kaip buožes, o apkaltinę „banditų“ rėmimu. Iš tikrųjų, moters teigimu, daug melo buvo pasakyta, nes Šatkai nei pirtį miškiniams kūreno, nei duoną kepė: „Kaip duoną kepsim, jei patys vos jos turėjom!“ Iš pradžių Karagandoje (Kazachstanas) įkalino tėvą Kazimierą Šatkų, paskui išvežė ir likusią šeimyną: žmoną, sūnų ir dvi dukras.
Pradinę mokyklą po Bauros stogu G. Gruodienė lankė Ubagų kaime. 1936 metais gimusi moteris keturių skyrių baigiamųjų egzaminų ėjo laikyti į Ilčiukų septynmetę (Užpalių sen.). Iš pirmo karto nepasisekė. Ir ši nesėkmė jai padėjo išvengti tremties. „Kai man reikėjo antrą kartą laikyti egzaminus, kaip tik tada – vežimas. Iš Ilčiukų žmones veža, visi rauda, aš, vaikas, žiūriu, kas čia dedasi… Taip ir baigėsi mano egzaminai. Einu namo pro Braukylos kiemą, matau, kad jau tušti namai – žmonės išvežti… Ateinu namo – nieko nėra. Atsisėdu staklėse – mama audė, dar spėjo audeklą išsikirpti ir išsivežti – ir verkiu. Atėjo dėdienė, tėvo brolio žmona, parsivedė, davė valgyti, bet ir vėl parėjau“, – apie lemtingą gyvenimo dieną pasakojo G. Gruodienė. Iš pradžių mergaitę priglaudė dėdė Gražys, tačiau pas jį ilgai nepabuvo – perėjo pas P. Makušką. Jai ten buvo gerai, tačiau apsilankę „banditai“ ėmė grasinti šeimininkui, kad jam bus blogai, jei skriaus mergaitę. Gal naktiniai svečiai taip sakė ir gero G. Šatkutei norėdami, tačiau P. Makuška, matyt, buvo per daug įgąsdintas, tad gražiuoju išprašė globotinę grįžti į savo namus. Ten jai „padėti gyventi“ iš Satarečiaus (Sudeikių sen.) atėjo tokia bobutė (Kaunelienė?). Atsivedė ir karvę, kurią ganydavo miške.
Upės dugne pasodintos bulvės
Anot pašnekovės, po dešimties metų grįžo tėvas, tačiau ji jo nepažino – toks sublogęs buvo. Bobutė išėjo, dukra liko gyventi su tėvu, kuris jau nebeturėjo sveikatos dirbti kolūkyje. Jo žmona Emilė Šatkienė (Gražytė) su dukra Veronika tragiškai žuvo Udos upėje (Rusija) – plaukė perkrauta valtimi sodinti bulvių. Mama gelbėjo dukterį ir pati nuskendo… Kita duktė grįžo į Lietuvą, sūnus pasiliko, tačiau neaiškiomis aplinkybėmis mirė.
Šešiolikmetė G. Šatkutė pradėjo dirbti kolūkyje. Begyvendama su tėvu, ištekėjo, jau buvo susilaukusi vaikų, kai jis mirė. Tada nusipirko namelį Alaušuose (Sudeikių sen.) – jame ir dabar gyvena. Pasak moters, likti gimtuosiuose namuose vis tiek nebūtų galėję, nes melioracija vertė keltis. Neliko ne tik tėvo statytų namų, bet ir jo tėviškės, kuri, pasidalijus žemę, buvo atitekusi kitam broliui.
Pašnekovė atsiminė, kad į atlaidus Užpaliuose veždavo mama, „susikrovusi vaikus į vežimą“. Gražias suknytes mergaitėms pasiuvo, kad į bažnyčią turėtų kuo eiti. Majavon traukdavo į Musteikius (Sudeikių sen.), pas Šikšnį.
Metų užmokestis, pusmaišyje telpąs
Šiuo metu Utenoje gyvenanti Aldona Pimpienė pasakojo, kad iš pradžių tėvas gyveno ulyčioje, tačiau, kai naikino rėžinę kaimų sistemą, gavo 28 ha žemės, tuomet pasistatė visiškai naujus namus naujai atmatuotoje žemėje. Ar tėvas tarnavo savanoriu, moteris negalėjo pasakyti, tačiau nuotraukoje mačiusi jį su kaimynu Sirvydžiu karinėmis uniformomis.
Pašnekovės mama kilusi iš Čižiškių (Sudeikių sen.). Būdama iš biedniokų, Barbora Masiulytė tarnavo pas Česonius, buvo labai graži, tai šeimininkas netruko įsimylėti, o paskui prieš tėvų norą ir vesti.
Gimusi 1942-ųjų vasario 1-ą, A. Pimpienė Ubagų pradinę mokyklą pradėjo lankyti dar neturėdama septynerių. Sekėsi taip gerai, kad mokytojas Kildišius, įvertinęs pirmokės žinias, leido pirmuosius mokslo metus praleisti ir iškart ateiti į antrą skyrių. Trečią skyrių lankė Šikšniuose (Daugailių sen.), ketvirtą – Satarečiuje (Užpalių sen.), o septynmetę baigė Dubuliškyje (Zarasų r.). Pasak A. Pimpienės, leisti į tolesnius mokslus nebuvo iš ko, nes tėvas metų užmokestį iš kolchozo parsinešdavo ant pečių… Brolis dar metus ar pora lankė vidurinę Užpaliuose, bet mokslus teko nutraukti, nes nebuvo iš ko mokėti už butą.
Vergovė kolchoze ir tėviškės ilgesys
Nors sunkaus darbo, kaip pati vadino, kolchoze A. Pimpienė (Česonytė) net nenori prisiminti, tačiau pirmininko įkalbėta penkiolikos metų vis dėlto nuėjo melžti karvių. Bemelždama karves susipažino ir su vyru Petru Pimpe. Jis buvo tremtinys, praradęs namus Kairionyse (Zarasų r.), glaudėsi tai vienur, tai kitur. Jaunavedžiai kurį laiką gyveno Stasiškėse (Sudeikių sen.), paskui, seseriai ištekėjus, grįžo į tėvų namus Viešeikiuose.
Brolis Povilas iš pradžių dirbo Alaušų plytinėje, paskui, Vilniuje įgijęs batsiuvio specialybę, su pusbroliu šiuo amatu vertėsi Užpaliuose, dar vėliau Utenoje, trikotaže įsidarbino dažytoju.
Pašnekovės vyras dirbo kolūkyje, bet paskui supykęs ant pirmininko, kad šis nedavė jaunai šeimai atskiro sklypelio, išėjo į Uteną, įsidarbino melioracijoje, gavo butą. Tuomet į Uteną atsikraustė ir žmona. Tėvai liko vieni. Kai tėvas mirė, motiną pasiėmė pas save. Sodybą pardavė Sinicams, iš jų perpirko gydytojas S. Montrimas, o šiuo metu ją turi įsigijusi kažkokia moteris. „Prašiau, kad, jeigu parduos, tai aš paimčiau tėviškę, bet kol kas neparduoda“, – moters balse skambėjo gimtųjų namų ilgesys.
Česonių žemėje, tolėliau nuo sodybos, stovėjo „visiškai paprastas kryžius“. Kas ir kodėl jį tokioje vietoje pastatė, A. Pimpienė nežino. Vėliau kryžius nupuvo. Sodyboje nebėra ir didžiulio klojimo, kurį kažkada kolūkis naudojo javams sukrauti, o paskui, gal prakiurus stogui, nebesiėmė remontuoti ir nugriovė. Apgriuvęs ir tvartas, kurį pašnekovės vyras, atėjęs gyventi pas uošvius, buvo atskirai pasistatęs.
Lietuvės ašaromis aplaistytas tironas
Moteris stebėjosi, kaip jų šeima nepateko į Sibirą. Spėliojo, kad gal nebuvo sąraše, o gal Stalinas per greitai numirė. Beje, A. Pimpienė atsiminė, kad kai mirė „tautų vadas“, istorijos mokytoja verkė: „Atsimenu, buvau penktoj klasėj, sėdėjom suole ir pasakė, kad Stalinas mirė. O mums tai baisiai gerai – išleido bent trims dienoms, nereikėjo eit mokyklon! Verkė Stalino lietuvė mokytoja. Kur tai matyta? Kaip šitaip apduotos galvos?!“
Nors ir maža buvo, kad partizanai ateidavo, atsimena. Tėvas buvo didelis patriotas, nekentė sovietų, todėl priimdavo miško brolius. Jie čia barzdas nusiskusdavo, batus išsidžiovindavo, gaudavo valgyti. Ir visgi nors su partizanais sutarė labai draugiškai, A. Česonis bijojo skrebų, kurių Užpaliuose knibždėte knibždėjo ir kurie pro Viešeikius dažnai šliauždavo.
Kartą, partizanams būnant pas Česonius, į kiemą įriedėjo palutarka (sovietinis sunkvežimis GAZ AA). Partizanai, pagalvoję, kad atvažiavo skrebai, griebėsi ginklų. Laimei, iš mašinos pirmas išlipo šeimininko brolis, atvykęs iš Vilniaus jo aplankyti. Šis vos spėjo sulaikyti partizanus. Miškiniai, susirinkę daiktus, tyliai per kitas duris pasitraukė.
Anot A. Pimpienės, kai rusai išstūmė vokiečius, „tuoj priviso skrebų“, kurie vykdė išbuožinimą, paprasčiau kalbant – plėšdavo gyventojus. Štai iš Česonių kaimynų trijų brolių Stepanonių viską išvežė – gyvenk kaip nori… Ir Česonių neaplenkė šie grobikai – išvežė pilną vežimą bulvių, tačiau, kažkam pasakius, kad tai – pašarinės bulvės, prie Miškinių išvertė jas į upelį.
Kapo vietą žinojo tik artimieji
Pasak A. Pimpienės, majavos vykdavo kaimyniniame Musteikių kaime pas Marytę Šikšnienę – ji buvo „mėgėja“ ruošti šį susiėjimą. Žiemą šokiai vykdavo pas Česonius, Putrimus, Musteikiuose – pas Gruodį. Vasarą – gegužinės. Muzikantus kviesdavo iš Ubagų (Vladas Labeikis) arba iš Bikuškio (Trakelis). Muzikantai buvo vaikinų rūpestis. Kaime skambėdavo armonikos (V. Labeikis), bajano garsai.
Pašnekovės teigimu, Viešeikių kapinėse nėra palaidota jokio jos giminaičio, tačiau ji žino, kad ten amžinojo poilsio atgulė viešeikiškės mokytojos Kaminskaitės tėvas. Kapų niekas nepuošdavo, ne visus žymėjo ir mediniai kryželiai, kol būdavo lankomi kapai, tol žmonės ir atsimindavo giminaičių palaidojimo vietą.
Daugiau apie Viešeikius skaitykite čia