Tik seni žmonės, kilę iš miesto pašonėje įsikūrusių kaimų, dar atsimena lankę kaimo pradžios mokyklą, kurios pastate vėliau įsikūrė Utenos 3-ioji vidurinė mokykla. Būdama pradinuke čia kulniavo ir kloviniškė Elena Norkūnienė, kurios tėvas buvo kolūkio pirmininku, partizanų rėmėju, ilgėjosi prarastos tautos laisvės. Jis pabuvojo ne tik už Atlanto – matė ir revoliucinius neramumus Rusijoje, suprato, kokią „laisvę“ žmogui neša kruvinomis vėliavomis apsigaubę bolševikai. Klovinių kaimas nestokojo dainingo jaunimo, nuo kurio dainų skambėdavo laukai, ir gabių, nagingų žmonių, kaip antai kalvis Antanas Varkauskas, dėl savo gabumų vadintas visų galų meistru.
Berniokų pliektuvės
E. Norkūnienė pasakojo, kad ten, kur vėliau buvo įsteigta Utenos 3-ioji vidurinė mokykla, 1945 metais, kai ji, šešerių metų mergaitė, pradėjo eiti į pirmą klasę, buvo kaimo pradžios mokykla, o neseniai uždarytos Utenos Rapolo Šaltenio progimnazijos pastate (buvusi 2-oji vidurinė) veikė pradinė mokykla, į kurią rinkdavosi miesto vaikai. Miesto ir kaimo berniukai kartais rimtai susipliekdavo. „Kartą miesto berniokai užpuolė mūsų berniokus ir šie, nebepajėgdami apsiginti, atsimėtydami akmenimis bėgo namų link. Atbėgo iki tos vietos, kur dabar stovi naujoji „Maxima“ (J. Basanavičiaus g. 108B – aut. past.), o ten lauką arė mano dėdės sūnus, gerokai vyresnis už tuos berniokus. Pamatęs, kad mūsų vaikus skriaudžia, palikęs plūgą, jis griebė botagą ir padėjo mūsų berniokams nuvyti miesčioniokus atgal iki miesto“, – pasakojo E. Norkūnienė apie nuolatinius kaimo ir miesto berniukų susidūrimus.
Pirmoji pašnekovės mokytoja Liubartienė jos atmintyje išliko kaip stambi, geraširdė, jau pagyvenusi moteris. Klasės (jų būta ne po vieną) kiekvienai amžiaus grupei buvo atskiros, o mokyklą lankė vaikai iš visų aplinkinių kaimų: Klovinių, Droničėnų, Vaikutėnų, Mockėnų ir kt. Į ugdymo įstaigą vaikai kulniuodavo pėsti. E. Norkūnienės mama vyresniajam sūnui prisakė jaunėlės Elenos vienos nepalikti, visada parsivesti. Tačiau broliui greitai pabodo sesę ganyti. Kartą jis, nelaukęs sesers, išėjo namo. Laukusi ir nesulaukusi brolio, mažoji Elena, į mokyklą ėjusi vos kelias savaites, susiruošė namo parsirasti pati, tačiau supainiojo kelio puses: vietoje Klovinių pasuko Jasonių (Leliūnų sen.) link. „Gerai, kad susitikau savo mokytoją. „Kur tu, vaikiuk, eini?“ „Namo.“ „Vaikeliuk, taigi tu ne ten eini!“ Apsuko ji mane, palydėjo ir liepė eiti keliu tiesiai. Beeidama sutikau atbėgantį brolį, gerokai mamos apkuderniotą (apibartą – aut. past.), kad paliko sesę“, – juokėsi E. Norkūnienė.
Pabaigusi pradinę pašnekovė ėjo į vidurinę mokyklą Utenoje. Tuo metu „Saulės“ gimnazija buvo vienintelė mieste. Vėliau ji pervadinta Utenos vidurine mokykla, dar vėliau Utenos 1-ąja vidurine. Moteris mokėsi senajame dvaro raudonų plytų pastate ir greta esančioje „špokinėje“. Pamokos vykdavo dviem pamainomis. Šeštoje ar septintoje klasėje mokykla buvo padalyta pusiau: mergaitės išėjo mokytis į buvusią miesto pradžios mokyklą (ji buvo pavadinta 2-ąja vidurine), o berniukai liko naujai pervadintoje 1-ojoje vidurinėje. Tačiau vos po poros metų buvo nuspręsta, kad negerai, jog berniukai ir mergaitės mokosi atskirai, todėl vaikai vėl buvo sumaišyti.
Moteris prisiminė lietuvių kalbos mokytoją Vandą Narkevičienę, matematikos – Leonardą Birietą, fizikos – Povilą Lastauską. Mokytojai buvo labai gerbiami. Mokiniams reikėjo labai didelio ryžto, kad dėl kažko užeitų į mokytojų kambarį. Jei iš mokytojo vaikai ir pakikendavo, tai tik slapčiomis.
Oracijos prarastai Lietuvai
Rodydama savo didelį straipsnį „Klovinių kaimas ir jo žmonės“, kuriam buvo skirtas visas 2002 metų „Indrajos“ žurnalo 1-asis numeris, autorė džiaugėsi, kad dar suspėjo pakalbinti seniausius kaimo gyventojus. Pašnekovė didžiuodamasi prasitarė, kad jos senelis anais laikais buvo vienintelis raštingas kaimo žmogus. Mokėsi rusiškoje pradžios mokykloje, o lietuviškai skaityti jį išmokė tėvas. Lyg tęsdamas raštingų Paškauskų liniją, pašnekovės tėvas Jonas Paškauskas savo laiku irgi buvo vienintelis, mokėjęs rašyti. Dar tarybiniais laikais Utenos valdininkai nesuprasdavo, kodėl visų kloviniškių pareiškimai parašyti viena ranka.
„Mano tėvelis turėjo penkias seseris. Ir visoms reikėjo išmokėti dalią. Kadangi nepajėgė to padaryti, palikęs žmoną su dviem vaikais, išvažiavo į Argentiną uždarbiauti. Uždirbo, grįžęs išmokėjo seserims dalią“, – pasakojo E. Norkūnienė.
Anot kloviniškės, jos mama buvo labai tikinti, o tėvas priimdavo kalėdojantį kunigą, eidavo į bažnyčią tik per Kalėdas bei Velykas – buvo laisvamanis. Kartą užėjęs kunigas pamatė pas Paškauskus „Ūkininko patarėją“, kuris Bažnyčiai tuo metu nelabai patiko. „Ką čia skaitai?“ – klausia. „Ūkininkauti, kunige, mokausi“, – nepasimetė drąsus ūkininkas. Pasak E. Norkūnienės, jos tėvas buvo pasaulio matęs žmogus. Kurį laiką (iki Spalio revoliucijos) uždarbiavo ir Petrograde (dabar – Sankt Peterburgas), teko matyti Leniną. Vėliau pabuvojo Argentinoje. „Galiu viena pasakyti – tėtis kaime buvo nepaprastai gerbiamas žmogus, – teigė moteris. – Kai rinko kolūkio pirmininką, visi vienbalsiai pasisakė už Paškauską. Mokėjo skaityti, mokėjo rašyti, ko kiti kaime nemokėjo. Turėjo nedidelį radiją su ausinėmis, ateidavo kaimo vyrai jo pasiklausyti. Nors buvo baigęs tik keturis skyrius, rašė kaligrafiškai. Dukrai vyresnėse klasėse padėdavo išspręsti matematikos uždavinius.“
Anot E. Norkūnienės, 1951 metais jos tėvą ėmė kalbinti stoti į komunistų partiją, tačiau, jam kategoriškai atsisakius, buvo atleistas iš „Žalgirio“ kolūkio pirmininko pareigų (naujuoju pirmininku tapo „iš miesto atėjęs“ Ragauskas). J. Paškauskas tapo sandėlininku. Kad pašnekovės tėvas buvo gabus skaičiuotojas, įrodo tai, jog, pavyzdžiui, atvežtų grūdų kiekius surašydavo ilgiausiais stulpeliais, o turėdamas laiko suskaičiuodavo. Grįžęs namo liepdavo vaikams su skaitliukais patikrinti. „Nė karto nėra suklydęs – mintinai suskaičiuotos ištisos eilutės“, – konstatavo pašnekovė bei pridūrė, kad jos broliai Jonas ir Vincas taip pat gerai skaičiuodavo. Vincas, baigęs Kauno finansų ir kredito technikumą, tapo finansininku.
„Tėtis turėjo labai gerą iškalbą. Jau tarybiniais metais, būdavo, pareina, kaip mes sakydavome, išgėręs (tai būdavo kelių vyrų pusbonkio išgėrimas), atsigula ant sofos ir, kitaip pavadinti negaliu, pradeda sakyti oracijas apie laisvą Lietuvą. Kiek jis prikalbėdavo! O man, matyt, būdavo labai įdomu, nes tupėdavau ir klausydavau“, – šypsojosi pašnekovė.
Burokais aptalžytas bernų smarkumas
Pasak E. Norkūnienės, Kloviniuose gyveno daug brolių Leipų. Kai dalijo žemę, jie išsikraustė iš „ulyčios“ į vienkiemius. Jonas Leipus mūrijo „pečius“. „Jis nebuvo dailiarankis, bet jo pečiai gerai traukdavo. Sakydavo: „Jonas padarė, tai žinok, kad jau kūrensis“, – kalbėjo moteris. Kitas gabus žmogus kaime, anot kloviniškės, buvo jos senelis, mamos tėvas (tėvo tėvas mirė, kai jo sūnus buvo dar jaunas – 1917 metais) Antanas Motiejūnas. Jis ne tik buvo raštingas, bet ir pindavo puspūrines, pūrines, pūdines underes (panašios į kraitę ar sėtuvę pintinės, dažniausiai naudotos javams ir miltams supilti), taip pat dengtus krepšius sūriams laikyti, sėtuves javams sėti. A. Motiejūną dėl jo išmanymo dengti šiaudinius stogus kaimo gyventojai vadino „dokarium“. Ir nors jis kitiems stogų nedengdavo, visi eidavo pas jį patarimų. Sakydavo: „Untanas pamokys.“
Anot E. Norkūnienės, kaip jai pasakojo dėdė, „kaimas kalvio iš senų laikų neturėjo“. Apie 1910 metus du senukai Morkūnai, kurie savo vaikų neturėjo, pasikvietė pas save gyventi kalvį Antaną Varkauską. Jis su žmona Apolonija (Palia) pasižadėjo nukaršinti kloviniškius. Pašnekovės teigimu, A. Varkauskas buvo ne tik kalvis – mokėjo ir namus statyti. Ir apskritai dėl savo gabumų vadintas visų galų meistru.
Juozapas Šapoka buvo stalius. Anot moters, ką darė, ko nedarė, bet karstus tai tikrai gamindavo.
Iš pradžių kaimas savo siuvėjos (ar siuvėjo) neturėjo, tačiau vėliau bevaikiai senukai Antanas ir Filomena (Filimutė) Šapokai priglaudė Oną Vaznelytę iš Utenos, kuri tapo siuvėja. Taip pat ir Pranas Gučius parsivedė žmoną siuvėją iš Antalgės (Leliūnų sen.).
Pasak E. Norkūnienės, Kloviniai buvo labai dainingas kaimas, o bernai – mušeikos. Kartą per šokius susipliekė su gretimo Mockėnų kaimo vaikinais. Muštynėms buvo pasitelkta ir „ginklų“ – išrovė burokų lauką. Karštakošių kautynių neatlaikė ir vieno lango stiklai. Vis dėlto abi prisidirbusios pusės rytojaus dieną visus nuostolius atlygino. Kaip puikius dainininkus kloviniškė įvardijo Vytautą Kalytį, Balį Daugelavičių, savo brolius Joną ir Juozapą. Kai susirinkę bernai užplėšdavo, skambėdavo laukai.
Kaime buvo gryčių, kuriose žmonės rinkdavosi, per adventą ir gavėnią pagiedodavo. Ir ruošdavo lošimus. Tai visai nebuvo susiję su azartiniais žaidimais – taip kloviniškiai, anot E. Norkūnienės, kuri tai girdėjo iš savo dėdės, vadino klojimo teatrus. Vaidinimai tuo metu buvo rengiami didžiausiuose ir laisviausiuose klojimuose. Vaidindavo ir kūrinius režisuodavo patys kaimo gyventojai. Tik gerokai vėliau, jau sovietmečiu, Kloviniuose išdygo kultūros namai (jų direktore dirbo kloviniškė Natalija Daugelavičienė). Iš pradžių tremtinio Antano Mikulėno namuose buvo įkurtas klubas-skaitykla ir kolūkio kontora. Abi įstaigos persikėlė į kultūros namus.
„Stichinės nelaimės“ „Žalgirio“ kolūkyje
Pasak E. Norkūnienės, į partizanų gretas išėjo ne vienas kloviniškis vaikinas, į Klovinius ateidavo ir miškinių iš aplinkinių kaimų. Vyriausioji pašnekovės sesuo Genovaitė palaikė ryšius su partizanais. „Naktį bar bar bar langan – ateina. Šautuvai į kampą. Susėda, mama, aišku, valgyti duoda. Su sese plepa, tėtis eina į lauką – saugoti. Taip buvo iš pat pradžių. O jau paskui, kai tėtis buvo pirmininku, būdavo šitaip: ateina ir pasako, kiek ir kokio maisto reikia, kur nuvežt. Tada tėtis tariasi su fermos vedėju, sandėlininku, kiek paršelių „nudvėsė“, kiek rugių „nudžiūvo“ ar kitų panašių „stichinių nelaimių“ nutiko. Apie jas žinojo tik tas, kam reikėjo: sandėlininkas, fermos vedėjas, kolūkio pirmininkas ir gal dar revizijos komisijos pirmininkas. Tyla buvo šventa. Žinojo ir nežinojo“, – pasakojo kloviniškė.
Genovaitė Paškauskaitė eidavo per kaimus ir partizanams rinkdavo mėsą. Pašnekovė atsiminė namie stovėjus pilnus krepšius rūkytų dešrų, kumpių. Sesuo turėjo draugę, kuri ar dirbo medicinos sesele, ar tiesiog turėjo priėjimą prie vaistų, žodžiu, parūpindavo jų. Partizanų rėmėja juos pristatydavo kažkur į Antalgę.
Bunkerių, pasak E. Norkūnienės, Kloviniuose nebuvo, vienas „slėpėsi“ Paberdunišky, krūmuose-miškelyje tarp Klovinių ir Mockėnų. Ten rinkosi kloviniškiai partizanai, jų vadu buvo Mikulėnas iš Mockėnų, šiam žuvus, miško broliai išsisklaidė po kitus būrius.
Dieną dažnai ateidavo „skrebai“. Tuoj prie vaikų: „Kas naktį buvo?“ Tačiau, anot pašnekovės, jie, vaikai, taip buvo primokyti, kad „liaudies gynėjai“ nieko iš jų neišpešdavo.
Nors partizanai nuolat ateidavo naktį, su „skrebais“ niekada nesusidūrė. Gal todėl, kad šie niekada nepasirodydavo tamsoje. Suskaičiavusi keturis kloviniškius partizanus, E. Norkūnienė teigė, kad jie atsargumo dėlei telkdavosi toliau nuo pamiesčio.
Autoriaus nuotr.