Auto įkrovimo stotelės daugiabučiuose – ar realu?

Lietuvoje elektromobilių skaičius pastaraisiais metais išaugo drastiškai. Jei 2020-aisiais elektromobiliai buvo laikomi išskirtiniu pasirinkimu – šiandien jie tapo vis populiaresne alternatyva įprastam vidaus degimo varikliui. Tai lemia ne tik technologinė pažanga ar augančios degalų kainos, bet ir aiškus valstybinis kryptingumas – skatinamos tvarios transporto priemonės, didinamas paramos krepšelis, o miestų savivaldybės planuoja vis daugiau elektromobilių zonų.

pexels.com

Bet vienas dalykas lieka nepakitęs – infrastruktūros stoka. Ypač ji jaučiama daugiabučių kvartaluose, kur net ir įsigijus elektromobilį lieka esminis klausimas – o kaip ir kur jį krauti?

Viešosios stotelės – ne visada patogu

Dauguma elektromobilių vairuotojų mieste remiasi viešosiomis krovimo stotelėmis, tačiau jų nepakanka, o augant elektromobilių kiekiui – jos tampa vis labiau apkrautos. Dar daugiau – kai kurios stotelės būna netinkamai prižiūrimos, neužtikrinamas pastovus veikimas, o stovėjimo vietos prie jų dažnai užimtos vidaus degimo variklių transporto.

Ne visi turi galimybę įkrauti automobilį darbo vietoje ar prekybos centre, todėl individuali krovimo stotelė šalia gyvenamosios vietos – tai ne prabanga, o būtinybė.

Tačiau jei gyveni daugiabutyje – situacija tampa sudėtingesnė nei nuosavame name, kur tereikia elektriko, laido ir sienos. Daugiabučiuose infrastruktūra bendros, erdvės ribotos, o viską reglamentuoja teisės aktai ir kaimynų sutikimai. Ar tikrai viskas taip sudėtinga?

Ką sako įstatymai ir realybė?

Pagal šiuo metu galiojančią tvarką, elektromobilio krovimo stotelės įrengimas daugiabučio kieme arba garaže yra galimas, jei įvykdomos kelios sąlygos: gaunamas daugumos butų savininkų sutikimas, parengtas techninis sprendimas ir stotelė nepažeidžia kitų gyventojų interesų.

Jeigu norima įrengti stotelę bendro naudojimo teritorijoje (kieme, stovėjimo aikštelėje, garaže) – būtina gauti sutikimą iš daugiau nei pusės butų savininkų. Jei tai individualiai paskirta vieta arba bendrija jau turi vidaus tvarką dėl stovėjimo – sutikimo procedūra gali būti paprastesnė. Įmanoma net sudaryti atskirą susitarimą su bendrija dėl nuomos ar paslaugų mokesčio už naudojimąsi infrastruktūra.

Svarbiausia – parengti aiškų planą ir pasitelkti specialistus, kurie įvertins tiek technines, tiek teisines sąlygas.

O kaip dėl elektros galios?

Daugelis senos statybos daugiabučių turi ribotą elektros galią, tačiau tai nereiškia, kad įkrovimo stotelės įrengimas – neįmanomas. Techniniai sprendimai leidžia naudoti išmanius valdiklius, kurie riboja stotelės galią pagal esamą elektros apkrovą. Pavyzdžiui, jei vakare namuose naudojama daug elektros prietaisų – krovimas automatiškai sulėtėja arba sustoja, o atsinaujina vėliau – kai apkrova sumažėja.

Modernios 11–22 kW galios AC stotelės turi integruotas „smart charging“ funkcijas, kurios padeda naudoti tik tiek elektros, kiek leidžia sistema, ir taip apsaugoti nuo tinklo perkrovų. Taigi, net ir technologiškai ribotuose daugiabučiuose galima rasti sprendimą – svarbiausia bendradarbiauti su kompetentingais specialistais.

Valstybinė parama – iki 80 proc. išlaidų

Kitas labai svarbus aspektas – finansinė nauda. APVA (Aplinkos projektų valdymo agentūra) skelbia kvietimus, pagal kuriuos galima gauti paramą iki 80 % stotelės įrengimo išlaidų, jeigu stotelė prieinama keliems naudotojams arba yra įrengiama daugiabučiui.

Tai gali sumažinti išlaidas nuo kelių tūkstančių iki kelių šimtų eurų. Kviečiama teikti paraiškas ne tik juridiniams asmenims, bet ir fiziniams gyventojams, bendrijoms, savivaldybėms…

Parama taikoma tiek stotelės įsigijimui, tiek jos montavimo darbams (jei naudojama sertifikuota įranga ir laikomasi numatytų reikalavimų). Sklandus paramos gavimas priklauso nuo to – kaip gerai paruoštas projektas. Kuo aiškesnė dokumentacija – tuo greičiau procesas įvyksta.

Ar tai jau vyksta Lietuvoje?

Taip. Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir net mažesniuose miesteliuose jau yra daugiabučių, kuriuose stotelės veikia realiai. Vieni gyventojai jas naudoja individualiai – stotelės įrengiamos jiems paskirtoje stovėjimo vietoje, kiti – dalijasi su kaimynais, naudodamiesi programėlėmis ar raktų sistemomis. Kai kurios stotelės net prijungtos prie bendro atsiskaitymo mechanizmo, kuris leidžia stebėti suvartotą elektros kiekį ir dalintis išlaidas.

Tai reiškia, kad kalbame ne apie teoriją, o apie praktinius sprendimus, kuriuos galima įgyvendinti ir kituose daugiabučiuose, jei yra iniciatyva ir aiški vizija.

Energetikos ekspertas Darius iš teigia: „Per pastaruosius dvejus metus matome didelį šuolį – anksčiau žmonės klausdavo, ar tai įmanoma. Dabar jau klausia – kaip greičiau įsirengti. Pagrindinė rekomendacija – bendrauti su bendrija, iš anksto pasidomėti paramos kvietimais ir pasikonsultuoti su projektuotojais. Viską galima išspręsti – reikia tik noro“.

Nėra pranešimų, kad būtų rodomas

Naujienos iš interneto

Rekomenduojami video

Aktualijos

Featured

Ignalinos naujienos

Indraja

Įvairenybės

Jaunimas