Neseniai iškilmingame renginyje Vilniaus rotušėje pristatyti naujai į Nematerialaus kultūros paveldo vertybių sąvadą įrašyti reiškiniai ir įteikti sertifikatai jų saugotojams. Iš kartos į kartą perduodamų tradicijų sąvadą šiemet papildė ir muzikavimas cimbolais. Ignalinos kraštui atstovavo cimbolais grojantis muzikantas Kazimieras Blaževičius, ilgus metus Cimbolų karaliumi tituluoto liaudies muzikanto Jono Lechovicko mokinys, šios tradicijos tęsėjas. „Džiaugiuosi, kad įvertintas mūsų rajonas. Sertifikatą rankoje laikiau gal penkias minutes,“ – šypsojosi cimbolininkas, Ignalinos ir Visagino gyventojams dar gerai žinomas ir kaip dantų technikas. Ignalinietis aktyviai koncertuoja miesto, rajoniniuose, respublikiniuose ir tarptautiniuose renginiuose.
Groti išmokė Cimbolų karalius
Savamokslis muzikantas K. Blaževičius cimbolais groja iš klausos, nes jokių muzikos mokslų jis nebaigė. Dar groja akordeonu, Peterburgo armonika, bosine gitara, kanklėmis, lumzdeliais.
Groti cimbolais daugiau nei prieš tris dešimtmečius ignalinietį išmokė Gilūtų kaime (Mielagėnų sen.) gyvenęs Cimbolų karaliumi tituluotas J. Lechovickas. „Lietuvos žiemos sporto centre prieš kokius 33 metus vyko kažkoks didelis rajono renginys. Ir aš jame koncertavau su Sigito Žygaičio folkloro ansambliu – ten visuose kampuose grojo po kaimo kapelą, – prisiminė pašnekovas. – Pamačiau žmogus groja, labai techniškai, labai įdomiai, patiko. Tada pirmą kartą pamačiau cimbolus. Prie J. Lechovicko visą laiko stovėjo minia žiūrovų. Pamatyti jį buvo sunku, reikėjo prasibrauti. Susipažinom, pašnekėjom, kai pradėjau domėtis cimbolais, pasiūlė atvažiuoti pasimokyti.“
Tuo metu prie Aukštaitijos nacionalinio parko sumanyta sukurti kaimo kapelą. Pas meistrą Egidijų Virbašių buvo užsakyti cimbolai, kurie buvo numatyti K. Blaževičiui, nors jais groti muzikantas dar nemokėjo. Nusivežė cimbolus pas J. Lechovicką, gal dvi dienas muzikantas juos tampė, kol suderino. Tada ignalinietis pradėjo po truputėlį mokytis pas jį, kiekvieną sekmadienį važiuodavo bene du mėnesius, kol suprato, kaip reikia muzikuoti cimbolais. Netrukus mokytojas savo mokiniui liepė negaišti laiko ir pasiūlė mokytis savarankiškai.
„Vėliau pas J. Lechovicką nuvažiuodavau kas pusę metų. Jis buvo mano pacientas, kai jis atvažiuoja su problema, aš jį nuvežu namo, tada išsitraukiam cimbolus, – pasakojo pašnekovas. – Jis buvo labai žingeidus žmogus, viskuo labai domėjosi ir visko labai norėjo. Būdamas 95 metų sakė: „Man jau griekas gyvent, bet dar norėčiau šimto sulaukti.“ Cimbolų karalius mirė būdamas 97 metų.“
„Gal ir nieko groja tas Blaževičius“
Mokinys turėjo groti taip, kaip grodavo mokytojas. Jei K. Blaževičius bandydavo ginčytis, kad jo kaime grodavo kitaip, J. Lechovickas sakydavo, kad tame kaime grodavo neteisingai. Jis pats irgi grodavo kaskart šiek tiek kitaip, nes mokinys klausydavosi jo įrašų. „Kodėl Lietuvoje yra gal kokie devyni milijonai dainų? – retoriškai klausė ignalinietis. – Todėl, kad kiekvienas kaimas tą pačią dainą dainuoja taip, kaip jam gražu, todėl ir atsiranda bent šimtas ar du šimtai vienos dainos versijų. Tas pats ir su muzika, muzikantas tą patį kūrinį groja taip, kaip jam įdomu ir gražu, improvizuoja.“
Paklaustas, ar sulaukė savo mokytojo kokio nors įvertinimo, pašnekovas šyptelėjo, kad kartą netyčia nugirdo jo žodžius: „Ai, groja toks Blaževičius, gal ir nieko groja“. Jis norėjo, kad gročiau taip, kaip jis, bet aš neturėjau ir neturiu tiek laiko kasdien groti. Paimu cimbolus kartą per mėnesį ar du, o per pandemiją dvejus metus beveik negrojau.“
Muzikanto genus paveldėjo iš prosenelio
„Mano prosenelis buvo smuikininkas, grodavo vestuvėse, gal iš jo tie genai? Mano mama iš savo senelio paveldėjo labai gerą balsą. Visą gyvenimą, kol leido sveikata, giedojo bažnyčios chore, buvo ir laidotuvių giesmininkė – pagrindinė psalmių vedančioji, nes naujoviškų giesmių nepripažino, – atskleidė Girutiškės kaime (Dūkšto sen.) gimęs K. Blaževičius. – Pamenu, vaikystėje dėdė atvežė didelę armoniką „Belarus“ ir paliko, sako, gal gros kažkuris iš mūsų keturių brolių. Man vienam instrumentas prilipo. Kai jau būdamas šešiametis sugebėjau armoniką pakelti, ją tampydavau ir tampydavau, bandžiau bosus pritaikyti, išeidavo kažkokia primityvi melodija.“
Tokio žmogaus, kuris pamokytų mažąjį muzikantą, kaime nebuvo. Anot pašnekovo, kartą į namus atėjo stipriai pagėręs žmogelis, kai jis užgrojo, K. Blaževičius stebėjo, kaip jis maigo bosus. Išvydus gyvą grojimą, groti jau išėjo šiek tiek geriau, tai buvo pirma jo patirtis. Tačiau mama prašyti sūnui to girtuoklio pamokyti groti neleido, nes groti jis norėdavo tik tada, kai išgerdavo.
Būdamas jau paauglys, ignalinietis įsigijo gitarą, ją nusipirko su draugu nuvažiavęs į Daugpilį. Pinigų moksleivis užsidirbo kolūkyje dalgiu šienaudamas pakeles.
Cimbolai minimi ir Biblijoje
„Cimbolai yra styginis mušamasis instrumentas, garsas iš jo išgaunamas dviem plaktukais, – aiškino cimbolininkas. – Žmonės pasakojo apie muzikantą Rimšėje, jį vadino Kolia Molotok, o gal jo tokia pavardė buvo. Jis turėjo didelius cimbolus ir grodavo net klasiką. Dabar pilnas internetas grojančių cimbolais klasiką. Esam Lietuvos pakraštyje, todėl į mūsų kraštą jie turbūt atkeliavo iš Baltarusijos, ten net konservatorijoje yra cimbolų klasė, jais grojama ir Ukrainoje. Cimbolai paplitę visame pasaulyje, tik instrumentai skirtingų dydžių, skirtingos konstrukcijos. Netgi Biblijoje yra parašyta, kad buvo grojama cimbolais. Cimbolai paplitę ir visoje Lietuvoje, kai kuriose muzikos mokyklose mokoma jais groti. Cimbolai jau minimi XVI a. lietuviškuose šaltiniuose.“
Pašnekovo teigimu, po koncerto prie jo prieina žmonės, domisi šiuo instrumentu, nes labai mažai kas žino, kas per daiktas tie cimbolai, žmonėms tai naujiena, egzotika. Tačiau mokytis jais groti norinčiųjų, pasak muzikanto, neatsiranda.
Cimbolininkas pasakojo, kad 56 stygas turinčio instrumento derinimas užtrunka pusantros valandos. Po kiek laiko instrumentas vėl atsileidžia, išsiderina. Rengiantis koncertui cimbolus reikia suderinti prieš keturias dienas, kitą dieną perderinti, po to ir vėl derinti, prieš koncertą irgi tenka perderinti, nes tai labai jautrus instrumentas. Paklaustas, kodėl tik retkarčiais groja solo, cimbolininkas atsakė: „Man iki solisto toli, tam reikia daug groti, o laiko vis stinga, kad ir kaip aš benorėčiau, tiesioginis dantų techniko darbas labai daug jo atima.“
Atrestauravo rūsyje užmirštus cimbolus
Senuosius cimbolus gal prieš 25 metus muzikantui teko grąžinti Ignalinos etninės kultūros centrui, kurių ten niekas net pirštu nepalietė, vėliau instrumentas atsidūrė Ignalinos krašto muziejuje. Nešdamas grąžinti cimbolus K. Blaževičius sutiko pažįstamą greitosios medicinos pagalbos vairuotoją. Šiam užklausus, ką jis neša, vairuotojas papasakojo, kad jo rūsyje gal 10 metų guli nereikalingi cimbolai, tik kai kurios stygos nutrūkusios.
„Aš parsinešiau tuos cimbolus – suktukai tragiški, stygos surūdijusios, nes jie gulėjo drėgname rūsyje. Nuėjau pas draugą stalių pasiteirauti, ar galima juos restauruoti. Jis atsakė, kad pabandyti galima, – prisiminė muzikantas. – Cimbolų deka (styginių muzikos instrumentų korpuso viršutinė dalis – aut. pastaba) ir dugnas daromi tik iš eglės, o galai – iš bet kokio medžio. Geriausia tinka pelkėje augusi, vargo mačiusi eglė, kuo smulkesnės jos rievės, tuo geriau cimbolai atiduoda garsą, be to, eglė turi būti pjauta stačiai, kampu jos negalima pjauti. Pagrindinis meistras, kuris restauravo cimbolus, Juozas Kavaliauskas, ir dar visas būrys žmonių prie šio darbo prisidėjo. Vis dėl to pagrindinis mano instrumentas ne cimbolai, o armonika, ji labiau man prie dūšios…“.
Margas muzikanto gyvenimas
K. Blaževičiui teko groti ne viename kolektyve. Kai jis grįžo iš sovietinės armijos į Ignaliną, Atgimimo pradžioje prasidėjo folkloro judėjimas. Tuomet jis pradėjo muzikuoti S. Žygaičio įkurtame folkloro ansamblyje. Grojo armonika, kanklėmis, lumzdeliais. Vienose draugo vestuvėse jis paprašė muzikantų pabandyti pagroti bosine gitara, iškart jam viskas pasisekė puikiai, todėl buvo pakviestas į stilizuotą Grybėnų kaimo kapelą. Grodavo vakaronėse, dažniausia kolūkio ataskaitiniuose susirinkimuose. Ir vestuvėse grodavo, bet ten nebuvo jokios romantikos, tik juodas darbas, reikėjo atidirbti, todėl ant nugaros net mazuoliai nuo bosinės gitaros atsirasdavo.
Prieš 20 metų pamuzikuoti jį pasivadino į Linkmenis atvažiuojantis mokslininkas Gediminas Giriūnas. Jis grodavo „Peterburgska“ armonika, o K. Blaževičius cimbolais, vėliau ir jis išmoko virkdyti „Peterburgską“ armoniką. Prie judviejų dar prisijungė akordeonistas Vincas Kliukas iš Mozūriškės kaimo.
„Kiek mes apvažiavom su kapela, kur tik nebuvom. Dažniausia grodavom kaimo turizmo sodybose, baliuose, buvo toks laikas, kai visi norėjo kaimiškos muzikos, pasirodydavom įvairiose miesto šventėse. Tapom Linkmenų kaimo kapela, mat kultūros darbuotojas mus prikalbino, – į prisiminimus paniro K. Blaževičius. – Kultūros darbuotojas mums pristatė du girtuoklius – vienas mušė būgną, kitam davė barškaliuką. Du metus atvargau, nes tų dviejų blaivių nė karto ir nemačiau, būgnais kapelos narys idealiai ir girtas mušdavo, o tas kitas vis lenda prie mikrofono ir pradeda nusišnekėt, kokia gėda… Mes jį už pakarpos laikom, tempiam nuo mikrofono, o jis vis tiek veržiasi, žmonės galvoja – girtuoklių kompanija atvažiavo. Nebeištvėriau ir pats išėjau iš kapelos.“
Dabar muzikantas groja kaimo kapeloje „Lanksva“, kuri yra savarankiška ir niekam nepriklauso. Muzikantai repetuoja K. Blaževičiaus sode esančio namo terasoje, tad visi kaimynai klausosi nemokamų koncertų.