Utenos krašto poetė Regina Katinaitė-Lumpickienė, tarmiškai rašanti eiles, gimė 1955 metų spalio 31 dieną Utenoje, o augo savo senelių namuose, Juknėnų pakrašty. Tiek sodyba, ryšys su seneliais, tiek senasis Juknėnų kaimas su savo nerašytu kodeksu labai giliai įsirėžė į moters atmintį.

Melioracijos sužalota siela
Anot R. Katinaitės-Lumpickienės, jos vaikystės Juknėnai buvo nepaprastai gražus kaimas. Pagrindinė gatvė buvo lyg alėja. Visur žalia žalia, kalvelės viena su kita varžėsi savo aukštumu. „Atsimenu tą laiką, kai praėjo melioracija, – kalbėjo moteris. – Man buvo labai skaudu ir baisu ne vienus metus. Melioracija liko man lyg žaizda. Visai kitaip atsivėrė kapų kalnelis, kuris anksčiau buvo tarsi miške. Laukai atrodė lyg sužaloti. Paskui platino kelią per kaimą – krito medžiai… Kelias į Daugailius irgi buvo lyg alėja. Platinant kelią, ir čia medžiai buvo kertami… Dabar, žinoma, akys jau priprato – tas praeities vaizdas pamažu blunka…“

Neravėti daržai negali būti…
Pašnekovė, prisimindama senąjį kaimą, kalbėjo, kad senbuviams buvo būdingas tam tikras garbės kodeksas: „Kaip tai neravėti daržai? Jie negali tokie būti. Laiku nešienautos pievos negali būti. Prie tavo sodybos, tavo sodyboje turi būti tvarka. Ką kaimynai, žmonės apie tave pasakys? Tai buvo svarbu. Nerašytas kodeksas – turi gyventi tvarkingai, nesvarbu, ar tu turtingiau gyveni, ar prasčiau. Visi žinojo, pas ką gražiausias darželis, pas ką geriausi galvijai, gražiausi pasėliai ar daržai. Visi žinojo, kad geriausios audėjos yra Nijolė Maniušienė ir Aldona Kunčiuvienė, kurios kartais pasitaria, kartais ir konkuruoja… Gera siuvėja buvo Jadvyga Tumėnienė, iki šių dienų tebešviečia išpuoselėta Strazdų sodyba…“
Anot R. Katinaitės-Lumpickienės, juknėniškiai savuosius laidojo Juknėnų kapinėse, tačiau išimtiniais atvejais veždavo ir į parapijos centrą – Vajasiškį (Zarasų r.). Pašnekovės atmintyje įstrigo, kai kartą vežant mirusįjį vežimu vieškeliu, vedančiu palei jų namus, senelis nusiėmė kepurę ir priklaupė – pagarba mirusiajam.
Juknėnų kapinėse palaidoti moters proseneliai Monika ir Liudvikas Govėdai, seneliai, tėvai, teta Ona Mališauskienė (Govėdaitė).

Vietoje obelų – vyšnios
R. Katinaitė-Lumpickienė pasakojo, kad jos senelių Uršulės ir Jono Govėdų sodyba stovėjo atokiau nuo kaimo centro, tačiau ji ten buvo pastatyta dar jos prosenelio, gerokai anksčiau, nei Juknėnai skirstėsi į vienkiemius.
Senelis labai mėgo sodinti medžius (ir ne tik vaismedžius). Nors jo sodas negalėjo pasigirti obelų gausa (nemažai jų iššalo kažkurią karo metų žiemą), bet augo labai daug vyšnių. Tarpukariu žydai iš sodiečių daugiausia supirkdavo obuolius, o iš Govėdų – vyšnias.
Pasak poetės, nors senelių namas buvo dviejų galų, bet nebuvo labai ištaigingas kaip turtingų ūkininkų. Vis dėlto namuose buvo jaučiama tvarkingų šeimininkų ranka. Senelis buvo nagingas, jo skiedrynas visada buvo tvarkingas, pykdavo, jei kas po darbo palikdavo netvarkingą vietą.
Pusšimtis kilometrų į darbą – dviračiu
Moters tėvai dirbo Utenos mašinų traktorių stotyje Rašėje (abu buvo baigę mechanizatorių kursus). Labai dažnai dviračiais iš Juknėnų važinėjo į darbą. Kurį laiką nuomojosi butą, paskui gyveno bendrabutyje. Pasak R. Katinaitės-Lumpickienės, gausėjant šeimai, natūralu, jauniems tėvams norėjosi nuosavo kampo. Jos tėvas, kilęs iš Norvaišių (Sudeikių sen.), neturėjo savo būsto, todėl viską reikėjo susikurti savo rankomis. Mamai, kaip jaunai merginai, anot pašnekovės, neramiu pokariu nebuvo labai saugu gyventi atokiame vienkiemyje, todėl jai reikėjo išvykti iš namų. Būtent darbas Utenoje ir labai trumpos tais laikais motinystės atostogos, anot poetės, ir lėmė, kad ją prižiūrėjo seneliai.

Mažiukas Antanas Miškinis
R. Katinaitė-Lumpickienė pasakojo, kaip kartą ji su močiute per kaimą ėjo į parduotuvę. Žiūri, priešais ateina nedidelis žmogelis. Užvertęs galvą dairėsi po klevų viršūnes. Smalsi, kaip ir visi vaikai, trečiokė ar ketvirtokė anūkė paklausė močiutės, kas jis toks. Močiutė atsakė: „Vaikeli, čia – didelis žmogus.“ O anūkė pagalvojo: „Nieko sau! Nu, tikrai mažiukas!“. Močiutė su vyriškiu labai mandagiai pasisveikino, jiedu persimetė keletu žodžių, o vaikas ėmė toliau kamantinėti, kas jis per vienas. „Močiutė pasakė, kad tas vyras – poetas Antanas Miškinis, parodė vieną iš pirmųjų jo knygų. Praėjo kiek laiko ir tik tada aš supratau, kas yra didelis žmogus. Tuomet aš, vaikas, matavau pagal ūgį, o močiutė – pagal tai, ką jis gyvenime daro“, – kalbėjo poetė.
Apie senąją Miškinienę pašnekovė yra girdėjusi, kad ji buvo griežta moteris – anksti netekusi vyro turėjo valdyti nemažą ūkį, norėjo ir vaikus išmokslinti. Apie A. Miškinį, atvažiuodavusį atostogauti į tėviškę, iš močiutės girdėjo tik labai pagarbius atsiliepimus, o apie Motiejų Miškinį atsimena tokį įvykį. Ji, tuomet jau Daugailių aštuonmetės mokinė, buvo įpareigota nueiti pas M. Miškinį paklausinėti apie sovietinį karvedį Jeronimą Uborevičių, apie kurį jis turėjo surinkęs kažkokios medžiagos. Kai jaunoji korespondentė pasakė, ko atėjo, literatūrologas drąsiai mergaitei lakoniškai atkirto: „Vaikeli, jeigu valdžiai mano [medžiagos] nereikėjo, tai aš tau tai tikrai nepasakosiu.“
Kulkoms švilpiant pražydo rožė…
R. Katinaitė-Lumpickienė sakė, kad apie pokarį yra girdėjusi ir iš tėvų, ir iš senelių. Apie pastotes, pyliavas, kurias reikėjo pristatyti, ir niekada nebuvai tikras, ar grįši gyvas, ar ne. Ir seneliai, ir pati įvykio dalyvė (Reginos mama) dukrai pasakojo, kaip kartą jai einant per mišką, netikėtai įvyko susišaudymas tarp skrebų ir partizanų. Išsigandusi šešiolikmetė mergina krito į samanas. Virš galvos švilpė kulkos. Nuo didelio išgąsčio jai ant kojos atsirado rožė, kuri buvo ne kartą atsinaujinusi (galų gale padėjo tik užkalbėjimas).
Pas senelius ateidavo ir skrebai, ir miškiniai, tačiau, anot pašnekovės, Govėdai nenukentėjo, gal todėl, kad nebuvo turtingi, o gal todėl, kad mokėjo liežuvį už dantų laikyti. Žinojo seneliai, kas į mišką išėjo, kas ryšininkais buvo, tačiau poetė sakė tik vėliau supratusi, kodėl apie daug ką namuose buvo kalbama puse lūpų arba negirdint vaikams. Seneliai buvo atsargūs, juk karas baigėsi visai neseniai, o vaikams buvo geriau nelaidyti liežuvio kur nereikia… Žinoma, vaikai nebūtų vaikai, jei nenugirstų ir to, ko suaugusieji nenorėjo, jog mažieji girdėtų. Taip vaikai nuklausė senelius kalbant apie baisiąją naktį, kai sovietų aktyvistai griovė Juknėnuose kryžius. Prie Govėdų sodybos kryžiaus nebuvo, tačiau, anot pašnekovės, namuose kabėjo šventųjų paveikslai su už jų užkištomis pašventintomis verbomis.

Mokytojai abiturientai
Pirmoji R. Katinaitės-Lumpickienės mokytoja Juknėnuose – Elena Maniušienė. Paskutiniais mokslo metais Juknėnuose (pašnekovė Juknėnuose baigė penkias klases, tada kaime buvo panaikinta aštuonmetė) moteris turėjo bent trejetą mokytojų, kurie buvo abiturientai, neįstoję į aukštąsias mokyklas ir iki kitų metų stojimo laikinai mokytojavę.
R. Katinaitė-Lumpickienė atsiminė, kad gegužinės vykdavo pas Oną ir Joną Maniušius. Pašnekovę tėvai išleisdavo, nes Maniušiai gyveno visai greta. Savanoriškai grodavo kaimo muzikantai. Labiausiai įsiminė Norbertas Govėdas, grojęs armonika. Keletą kartų buvo šokiuose aštuonmetėje ir pas Jackūnus. Akordeonu grodavo Vilius Jackūnas.
