Reginai Katinaitei-Lumpickienei, vaikystę praleidusiai Juknėnuose, šis laikotarpis – ypatingas. Iš senelio, su kuriuo išbraidė aplinkines pievas, klajojo miškais ir paežerėmis, ji sužinojo, kaip aukštaitiškai vadinama gegužraibė, o močiutę ir po šiai dienai laiko savo angelu sargu. Senojoje sodybvietėje, anot poetės, iki šiol tvyro nepaprasta aura.
Angelas sargas
„Savo gyvenime nesu sutikusi kito tokio žmogaus, koks buvo mano močiutė. Ji gyveno pagal dešimt Dievo įsakymų, dažnai sakydavo, kad tikėjimas blogo nemoko, buvo nepaprastai darbšti, sąžininga, visus užvaduojanti, visus suprantanti. Visiems galėjo atleisti. Savamokslė, devynerių metų su dviem broliukais likusi visiška našlaitė. Nuo mažų dienų ji tarnavo. Tarnavo ir pas Miškinius. Šitaip Juknėnuose susitiko mano senelį. Ir čia liko“, – kalbėjo R. Katinaitė-Lumpickienė apie mamos mamą Uršulę Govėdienę (Mieliauskaitę) ir susigraudinusi tęsė toliau: „Reikėtų piešti angelo paveikslą. Ji mano angelas sargas visą gyvenimą. Kiek jai reikėjo visko pakelti! Užtai jos ir širdis susidėvėjo. Ji kalbėjo su virtuvėje skalbiančia mano mama. Mama sako: „Mamute, duok, gal rūbų turi išskalbti?“ Neatsiliepia. Šaukia vėl. Neatsiliepia. Tada pradarė kambarį, guli nusigręžusi į langą – taip ir numirė…“
Pasak moters, daug ko ją išmokė močiutė. Išmokė daug kaimo, moteriškų darbų. Pavyzdžiui, ji ligi šiol grybus raugia pagal močiutės receptą. Išmokė pažinti augalus. „Senieji žmonės labai mokėjo pažinti gamtą, gyventi su ja taikoje ir pagarboje, o jos visas gėrybes panaudoti savo buičiai, – sakė R. Katinaitė-Lumpickienė. – Štai užsigavai – vieną žolę uždėjo, štai įsiplėšei – kitą, plaučių uždegimas – senelis iki juosmens brenda per pusnis, priskina juodųjų aviečių (gervuogių) stiebų, močiutė pečiuje prišutina ir duoda gerti.“
Iš poetės prisiminimų neišblėso ir močiutės kepamos duonos kvapas, skonis: „Duoną močiutė kepdavo ant klevo, ajero lapų. Kaip ta duonytė kvepėdavo! Kartais mes pas močiutę būdavom net šeši anūkai. Kiekvienam iš duonos tešlos iškepdavo po bandutę. Fantastiškas kvapas, skonis! Apskritai tokių išskirtinių valgių galėjai gauti tik pas močiutę. Blynai, užmaišyti su raugintu pienu, rūgštynių, burokų lapų kotų ar kitokių daržovių sriuba, pagardinta gabaliuku mėsos ar lašinukais, ir viskas pečiuje. Namuose sumuštas sviestas su pečiuje virtomis neluptomis bulvėmis. Nenusakoma!“
Pasak R. Katinaitės-Lumpickienės, sodyboje netrūko vaisių, uogų, aplink bangavo pievos, supo miškai. Žemuogių galėjai prisiskinti pats, tačiau ką reikšdavo, kai jų varnalėšos lape ar beržo tošyje parnešdavo nuo gyvulių pareinantys seneliai!
Anot poetės, betarnaudama močiutė išmoko dirbti įvairiausius darbus, mokėjo ji ir arti, ir dalgiu pjauti. Senelis buvo gana ligotas žmogus, tad neretai sunkiausi darbai gulė ant jo žmonos pečių.
„Močiutė buvo savamokslė, – teigė pašnekovė. – Ji norėjo skaityti, todėl betarnaujant jai gaspadoriai padovanodavo po kokią knygą. Buvo ir Kazys Binkis, ir Salomėja Nėris, ir Viktoras Hugo, ir Šarlotė Brontė, ir, aišku, Antanas Miškinis… Aš vartydavau tas knygas, o ji man pasakodavo apie jas ir atmintinai deklamuodavo eilėraščius. Mylėjo knygas iki paskutinės minutės. Liaudies motyvais kūrė pusiau eiles, pusiau dainas. Deklamuodavo man. Buvo gabi. Išpruso pati, nes to norėjo. Man atrodė, kad kada nors sėsiu ir užrašysiu jos kūrybą. Pasirodė, kad gyvenimas daug trumpesnis, nei aš galvojau. Močiutė sakydavo: „Praėjo gyvenimas kaip viena diena.“ Kadangi aš ją labai mylėjau ir gerbiau, tikėjau jos žodžiais, bet nesupratau. O šiandien galiu pasakyti tą patį: „Praėjo gyvenimas kaip viena diena.“
Nuo vieškelio pusės visomis spalvomis švietė močiutės gėlių darželis. Ten buvo daugybė senovinių gėlių. „Mes ir dabar su seserimi atsimename, kaip pas močiutę žydėdavo rakteliai, žirnikai, visokių spalvų pivonijos, baltasis erškėtis, tupliukai-čebačiukai, šuniukai, o jos pasididžiavimas buvo kvapnios vešlios rūtos. Labai gerai atsimenu, kai kaimynų dukros tekėjo – atėjo pas Govėdienę rūtų vainikui. Vestuvinei puokštei jaunosios prašydavo ir smidro“, – pasakojo poetė.
Kiek pašnekovė pamena, močiutė į bažnyčią eidavo ne kiekvieną sekmadienį, tačiau kunigas, žinodamas moters gyvenimo būdą, jos nepabaigiamus darbus, ją gerbė. Ji melsdavosi namie ir džiaugdavosi, jei prisijungdavo anūkai. Pašnekovė prisimena: „Su močiute visada pasipuošę eidavome pėsčiomis basos kokius keturis kilometrus į atlaidus (kermošius) Vajasiškyje. Batelius nešdavomės rankose, kad nesudulkėtų. Kojas nusimazgodavome upelyje, tekėjusiame prieš pat kaimą, tada apsiaudavome ir tvarkingos eidavome į bažnyčią.“
Gamtos klajūnas
R. Katinaitė-Lumpickienė savo senelį Joną Govėdą įvardijo kaip kaimo filosofą, žmogų, mėgstantį pakalbėti. Jis labai mėgdavo klausytis radijo vaidinimų. Su seneliu jų klausydavosi ir anūkė, kuri įkvėpta to, ką girdėjo, besimokydama trečioje–ketvirtoje klasėje sukūrė pjesę. Tai buvo pirmasis būsimos poetės kūrinys. Vis dėlto jis neišliko – autorė suplėšė jį ir sudegino senelio lauže.
Su seneliu anūkė klajodavo po pievas, miškus. Senelis eidavo ten išsipjauti įvairiausių žabarų, meškerykočių iš lazdyno, grybauti. Jis pirmasis anūkei parodė gegužraibę, augalą, panašų į hiacintą, kuris auga drėgnuose miškuose, pievose (jose užauga aukštesnis, miškuose – stambesnis). Tarmiškai jis šį augalą pavadino „gegutes abrūsėliu“. Pirmąją savo tarme išleistą knygą poetė taip ir pavadino – „Gegutes abrūsėliai“.
Eidavo su seneliu žvejoti. Dažniausiai į Sylį, traukdavo ir prie Ilgio. „Geras žvejys buvo, – teigė moteris. – Oi, kokią žuvienę valgydavome! Tokią ir aš dabar pagal močiutės receptą gaminu.“ Nors vėliau senelis gavo dovanų parduotuvinę meškerę, pirmuosiuose anūkės prisiminimuose yra išlikusi būtent iš lazdyno.
„Senelis mus labai mylėjo, bet kai reikėjo, pasakydavo griežtesnį žodį, pamokydavo. Buvau penktokė, kai mano pirmąjį eilėraštį išspausdino „Lietuvos pionieriuje“ – tada labai žinomame Lietuvoje vaikams ir jaunimui laikraštyje. Man tai buvo tokia didelė garbė! Tai buvo įvykis ir tėvams, ir seneliams. Senelis nuo tos dienos į mane pradėjo kreiptis žodžiu „Jūs“. Kaip vaikas, aš į šį naują kreipinį reagavau normaliai (senelis kaip nori, taip kalba), tačiau kai paaugau, supratau, kokią didelę pagarbą jis man parodė. Seneliams ir tėvams buvo svarbu, kad vaikai eitų gerais keliais. Nes kaime toks požiūris buvo. Neduok Dieve, jei vaikas negerais keliais nueina!“ – šypsojosi R. Katinaitė-Lumpickienė.
Senelis pasakodavo apie daug dalykų: medžius, dubenuotuosius akmenis, užkastus pinigus… Netoli senelių namų riogsojo didelis akmuo, po kuriuo esą užkasti pinigai. Senelis pasakojo, kad žmonės apie tuos pinigus sužinojo labai seniai, nes kartais matydavo juos degant. Susitarę vyrai naktį ėjo jų iškasti, tačiau jiems kažkas atsitiko – negalima liesti to, kas ne tavo.
Senelis pasakodavo, kad ant Antilgės (Untilgės) piliakalnio stovėjusi bažnyčia. Tuose kraštuose gyvenęs kažkoks nedoras ponas, skriausdavęs žmones. Kai jis nuėjęs į bažnyčią, ši nugarmėjusi gilyn į piliakalnį. Tai senelis girdėjo dar iš savo senelių.
Anot R. Katinaitės-Lumpickienės, senelis daug visko pasakodavo „iš senovės“, tačiau jai labai įsiminė vienas epizodas. Ir ne tik todėl, kad senelis apie jį kartas nuo karto užsimindavo, bet ir todėl, kad tai buvo nežmoniška, žiauru. Būdamas šešerių–septynerių metų, senelis tarnaudamas praganė žąsiuką. Šeimininkų buvo sumuštas taip stipriai, kad net šlapinosi krauju. Aišku, tai atsiliepė jo sveikatai.
Pasak pašnekovės, seneliai pagarbiai elgdavosi su kaimynais, niekas nebuvo apkalbėtas, apkvailintas. Bėdoje skubėdavo padėti tuo, kuo galėjo. Ir senelius žmonės gerbė. Močiutė, kaip kūrybingas žmogus, mėgo visokias „talaluškas“, pasijuokti iš valdžios, pavyzdžiui: „Nei mesytes, nei dešrytes – tik raudonas veliavytes“. Vaikai privalėjo būti mandagūs – to reikalavo ne tik seneliai, bet ir tėvai. Turėjo vaikai ir pareigų. Žinoma, seneliai labiau lepino, o tėvai buvo griežtesni: pirma – darbas, paskui – pramogos.
Tebegyva išnykusios sodybos aura
Pašnekovė apgailestavo, kad senoji senelių sodyba neišliko. Kai mirė senelis, močiutė dar kurį laiką gyveno viena. Paskui, sušlubavus jos sveikatai, jos dukra Uršulė pasiėmė mamą pas save, į Juknėnų kaimą.
R. Katinaitė-Lumpickienė pasakojo, kad mamos sesuo mirė, kai jai tebuvo suėję kiek daugiau nei penkiasdešimt. Našlys vyras dirbo Utenos mėsos kombinate ir su trimis nepilnamečiais vaikais glaudėsi bendrabutyje. Po kiek laiko močiutė su giminaičių pritarimu nusprendė savo sodybą užrašyti mirusios dukters Onos sūnui Gediminui. Deja, jaunas vyras, sukūręs šeimą, nesulaukęs nė trisdešimties metų pateko į avariją ir žuvo. Liko jo našlė su dviem visai mažais vaikeliais, reikėjo juos užauginti, išmokyti. O neprižiūrima sodyba ėmė griūti. Ir taip išėjo, kad pateko į svetimas rankas. Svetimieji taip pat nesirūpino senaisiais Govėdų namais. „Kai pamatėme, kad tvartas sugriuvo ir kad jau baigta su namu, aš sugalvojau sodybą pasilikti taip, kaip galiu – savo antrosios tarmiškai išleistos knygos „Paraič nama“ viršelį apvilkau sodybos nuotrauka. Ir man taip gera, kad minties tokios neturėjome, kad šventes galėtume sutikti kur nors kitur. Tik pas senelius! Ir tai nebuvo kažkokia prievolė – mes žinojome, kad ten gera, ten laukia visų mūsų, todėl nesvarbu, kiek yra vietos, jos užteks visiems.“
Utenoje gyvenanti poetė pasakojo, kad sodyboje vis dar tebešlama labai senas kaštonas, balansuojantis tarp gyvenimo ir mirties, kuris nenupjautas kol kas tik protėvių atminimą saugančios dukterėčios dėka. Prabėgusius laikus dar mena ir senasis kvapnusis jazminas, o iš miško senelio su anūke parnešta liepaitė dabar išaugusi į didžiulę, plačiašakę liepą. Senelis mėgo sodinti medžius, ir ne tik vaismedžius – turbūt nuo amžių buvo įprasta prie namų juos sodinti. Vidiniame kieme, prie pat lango, augo storas uosis, į kurį kažkada buvo kirsta žaibo. Prie šulinio raudonavo šermukšnis. Senelio prižiūrimame atšlaime, be kitų medžių, augo labai aukšta laukinė obelis, jos obuoliukai buvo nevalgomi. Tačiau juos surinkdavo ir supildavo ant aukšto. O po Kalėdų ar pavasariop močiutė atnešdavo juos gryčion ir sumesdavo į vandens baleiką. Iš obuoliukų išplaukdavo ledas, ir vaikai tuos obuoliukus galėjo valgyti. „Tuomet jau būdavo gardūs. Tik vėliau supratome, kad tai buvo ne tik pramoga anūkams, bet ir tikra vitaminų bomba“, – kalbėjo R. Katinaitė-Lumpickienė.
Tvartas su klojimu buvo viename pastate. Prie jo visada buvo šuo. Pirmą blyną rudenį ar žiemą močiutė nešdavo jam – gyvulėliui šalta. Jei labai šalta naktis, šuo galėdavo įlindęs pro angą klojime šiltai permiegoti įsikuitęs į šiaudus ar šieną.