Tęsiame (pradžia Nr. 40) viešeikiškės Genovaitės Pernavienės pasakojimą. Pradėję kultūriniu kaimo gyvenimu – vakariniais susiėjimais, gegužinėmis pamaldomis, atlaidais, Joninėmis, Juozapinėmis – baigsime sudėtingu pokario laikotarpiu, paliesime tragišką Putrimų šeimos likimą.
Majavon kviesdavo noragas
G. Pernavienė pasakojo, kad vakarais vyrai rinkdavosi kortomis lošti, moterys ateidavo su karvalatais verpti arba megzti. Šokdavo, dainuodavo. Vaikai žaisdavo. „Visi turėdava užsiėmimų, visi linksmai praleisdava laikų, – teigė pašnekovė. – Rinkdavas ti, kur daugiau vietas. Seniau gi galas tai netvertas, aplinkui suolai būdava, stalai. Suolai mediniai, paprasti, lempa žibalinė dega. Vakarais visi rinkdavas, dienų tai ne. Dienų vyrai jauni, būdava, palei kalnus! Kad ir suaugį vyrai – su slidėm, dvidešimt ar trisdešimt metų, betgi da jauni, rūpi pašėlt! Pritaisydava ant leda ratų, vadindava boba… Suskaliečydava, viska būdava… A mažučiai ant užpakaliuka čiauždava…“
Nors kalbinta moteris kaime atsiminė buvus tik du kryžius, kryžavos būdavo, nuo kryžių žmonės eidavo į kapines. Kur kas populiaresnės buvo majavos. „Majavas būdava gi labai gegužį, da birželį būdava – labai eidava žmones majavos šitos… Mūsų buva kamara labai didelė, tai buva pritaisyta majava, beržiukai, gėlių ti kakių lauka, kai nebuva da darželių gėlių. Papuošdava, čia Aušros vartų paveikslas gi, gieda gi, meldžias… Suveidava labai jau. Vakari gi tevelis naragų pakabindava, tik šešias valandas – šitan naragan, kad žinotų, kad laikas jau eit. Sužvanga šitas naragas, palyčia vadindava, tai girdi toliausia, kurgi! Išgirsta, tadu visi bruka visus darbus ir bėga jau melstis. Eidava ir jaunimas, visi eidava. Paskui pa majavai taigi šokiai ti, da muzikontų kokį susranda, tai smuikų, tai armonikų, tai vėl kų. Ai, kaip jaunimas ukvatydava! Aš da mažute buvau, atsimenu…“ – kalbėjo G. Pernavienė. Muzikantų vietinių nebuvo, tai iš Šeimyniškių (Sudeikių sen.) ateidavo Bronius Sirutis arba iš Liepakalnio (Sudeikių sen.) Vladas Labeikis. Abu grojo armonikomis. O jei koks didelis suėjimas ar balius, tada samdydavo Vilutį iš Stasiškių (Sudeikių sen.). Jis grojo akordeonu (kas tuo metu buvo reta), tad jaunimo sueidavo net iš kelių kaimų.
Pasak moters, majavon žmonės rinkdavosi kiekvieną vakarą, tik sekmadienį dienos metu, per šv. Mišias, o šokiai vykdavo šeštadienį arba sekmadienį. Pamaldos netrukdavo valandos. Ona Pabrėžienė ne tik turėjo gražų giedotojos balsą, bet ir buvo aktyvi saviveiklininkė. Į laidotuves giedoti kviesdavo pašnekovės seserį Veroniką Stanislavą Stepanonienę. Balsingas buvo ir Petras Stepanonis, prie viešeikiškių prisijungdavo musteikiškis Stasys Gruodys.
Kaip sakė G. Pernavienė, majavos Viešeikiuose išliko labai ilgai. Ir kolūkis šio susiėjimo nedraudė. Majavos vieta buvo susitarimo reikalas. „Jei jau šeiminykas priima, tai tadu ir eina žmonės.“
Gaudydavo sveikintojus
Pasak G. Pernavienės, Viešeikiai priklauso Užpalių parapijai, tačiau pora kilometrų artimesnė Sudeikių bažnyčia. Švč. Trejybės atlaidai vykdavo Užpaliuose, o Šv. Elžbietos – Sudeikiuose. Kol kolūkiai nebuvo suvisuomeninę arklių, į atlaidus važiuodavo jais. Dviratį tada retai kas turėjo – brangu buvo. Tik vėliau į atlaidus pradėjo važiuoti dviračiais, o kas jų neturėjo, eidavo pėsčias.
Moteris atsiminė, kad po kermošiaus vykdavo pakermašin, t. y. pas gimines. Vyrai išgerdavo kokį pusbankiuką, šeimininkas aprodydavo ūkį, pasėlius, moterys irgi turėdavo savo kalbos. Žinoma, būdavo linksma ir būriui vaikų. Pusbrolių buvo daug, kadangi pašnekovės mama, kilusi iš Kušlių kaimo (Užpalių sen.), buvo „iš aštuonių brolavas“. Tėvai turėjo daug žemės, tad buvo išvežti į Sibirą. Pas Miškinius giminės rinkdavosi, kai Sudeikiuose vykdavo Šv. Elžbietos atlaidai.
G. Pernavienės tėvas – Juozapas, tad: „Švęsdava seniau da Juozapines, a tarybiniais laikais tai kur jau, nebešventė. Seniau kabindava vainikų ant durų, naktį gaudydava, vesdava vidun gi vaišint. Tyliai kala ant durų ąžuolinius vainikus, dienų nupina, tadu vakari, pritemus, sugula visi, tai neša jau. Pindava tik iš ąžuola lapų, tai da gėlių kakių indeda.“
Anot G. Pernavienės, sovietmečiu itin buvo švenčiamos Joninės Bikūnuose, ant piliakalnių. Prie renginio svariai prisidėdavo saviveiklininkai, tarp jų ir pašnekovė. Saviveiklininkai mokydavosi tautinių šokių. Ir nors tautinius rūbus turėjo ne visi, jų netrūko – buvo iš ko pasiskolinti, žmonės dar turėjo austinių drabužių. „Kai stoja nepriklausomybė, viskas išnyka, dinga“, – apie Joninių pabaigą Bikūnuose sakė moteris.
Kulkos, atėmusios net ašaras
G. Pernavienė pasakojo, kad didelė Putrimų šeimyna turėjo gal 40 hektarų žemės. Ona Masiulytė, kilusi iš Zabičiūnų kaimo (Zarasų r.), ištekėjo už Felikso Putrimo, kuris žuvo partizanaudamas. Iš pradžių jis buvo palaidotas Viešeikių kapinėse, o paskui greičiausiai perlaidotas Užpaliuose. Žuvo ir jo keturi broliai. Balį nušovė, kai bėgo iš miško (ten lyg buvo ir bunkeris). Jonas slapstėsi pas kažką Musteikiuose (Sudeikių sen.). „Pamatęs skrebus, nusigando, bėgo pakalnėn ir kulka pavijo.“ Antaną sudegino klojime, kuriame bandė slėptis, uždegę jį padegamosiomis kulkomis. Stasys išvengė tremties, priglaudė giminės, globojo mokytojai. Jis labai vargo, tad kažkas jį įkalbėjo važiuoti į Rusiją užsidirbti. Rusijoje S. Putrimas vedė lietuvę, bet ir ten likimas jam laimingai nesusiklostė – žuvo šachtoje. Žmona parvežė vyro palaikus ir palaidojo Užpaliuose. Anot pašnekovės, kai laidojo sūnus, motina Elena (?) Putrimienė jau ir ašarų nebeturėjo – tiek vaikų buvo praradusi… Senąją Putrimienę su marčia Ona ir dukterimi Natalija (kita duktė – Elena – buvo ištekėjusi ir išėjusi gyventi kitur) išvežė į Sibirą. Sibire O. Putrimienė antrą kartą ištekėjo, tapo Pabrėžiene, į Lietuvą grįžo su penkiais vaikais. Grįžo ir senoji Putrimienė su dukra. Beje, tėvas Putrimas irgi nemirė sava mirtimi (mirė dar prieš ištremiant šeimą): „Anas važiava iš Utenas žiemas laiki, buva 40 laipsnių šalčia, pagėrįs buva, iškrita iš rogių, rada sušalusį – arklys vienas ataja nama.“
Anot G. Pernavienės, kai O. Pabrėžienė nuseno, „protas ėmė nebe taip vesti“, dėl pavojaus, kad kur neišeitų, namai namiškių buvo aptverti tvora.
Felikso sūnus Romas (gim. 1945 m.), O. Putrimienės sūnus iš pirmosios santuokos, trėmimo metu nebuvo namie, glaudėsi pas tetą, mamos seserį. Gal jis taip ir būtų likęs, tačiau motina, nusprendusi, kad vaikui vis tiek bus geriau su gimdytoja nei pas tetą, paprašė, kad trėmėjai užvežtų ją pas seserį, kad ji galėtų pasiimti atžalą. Iš tremties R. Putrimas grįžo gal penkiolikos metų.
Kentėjo ir nuo naktinių, ir nuo tarybinių
Daugiau partizanų Viešeikiuose pašnekovė neatsimena, tačiau netolimose Ramavydiškėse partizanavo vienas toks, kuris per savo vestuves buvo suimtas ir nuteistas dešimčiai metų tremties. „Kai anas grįža iš Sibira, visi jo labai nekente, nes kai anas banditava, labai skriaudė žmones, gal ne vienų ir nušavęs yr, vogė labai viskų…“ – sakė moteris, įtarianti, kad jį greičiausiai skrebams įskundė nukentėję gyventojai. Grįžęs į Lietuvą, apsigyveno pas žmoną.
G. Pernavienė atsiminė, kad vietiniai „tarybinius vadindavo skrebais, o naktiniai – tai banditai“. Pasak moters, ir vieni, ir kiti skriaudė žmones. Naktiniai daužydavo langus, jei tėvai nenorėdavo įsileisti, iš skrynių yra paėmę austinius drabužius, pagalves, kaldras, susigriebdavo geresnius batus. Grasindavo, kad nepraneštų apie juos valdžiai. O skrebai viską konfiskavo. Neatsižvelgė nė į motinos prašymus palikti bent bergždžią karvę mažiems vaikams.
Pasak G. Pernavienės, kai kurie banditai buvo vietiniai. Žmonės žinojo juos, bet prigrasinti bijojo įduoti valdžiai.
G. Pernavienės teigimu, buvo ir tokių, kurie slapstėsi nuo tarybinės armijos, tačiau į mišką nėjo. Sesers vyras Balys Stepanonis, gimęs 1929 metais (jo brolis Petras buvo „išbėgęs Vokietijon“, tačiau paskui grįžo, niekas prie jo neprisikabino), išsikasė namie bunkerį ir slėpdavosi jame, kviečiamas į mišką nepasitraukė. Laikė namuose protingą šunį, kuris pranešdavo, jei pasirodydavo skrebai. Kad ir kaip šie ieškodavo, krėsdavo, tačiau jo nerasdavo. Taip ir išgyveno. Vis dėlto vieną kartą vos nesurado. Kartais apsilankius skrebams nesuspėdavo pasislėpti bunkeryje, tad priedangą rasdavo ant tvarto, šiauduose. B. Stepanonis pasakojo, kad sykį šiems su štikais badant šiaudus, galvojo, kad jau gali ir į jį pataikyti, tačiau tikėjo, jog nesuriks iš skausmo, iškentės. Laimei, durtuvais tik rūbo skvernus pradūrė, pačiam nekliuvo. Neramumams praėjus, jo dėl praeities į kolūkį nepriėmė – vyras įsidarbino Vasaknų žvejybos ūkyje.
Daugiau apie Viešeikius skaitykite čia