Balandžio 25 dieną Panevėžio siaurojo geležinkelio komplekse VšĮ „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ pristatys atnaujinto garvežio KP4-708 ekspoziciją.

„VšĮ „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ vienas iš strateginių projektų, kurį taip pat įvardinau ir ateidamas vadovauti įstaigai, yra veikiančio garvežio atkūrimas. Istoriniai garvežiai puškuoja Latvijoje ir Estijoje, ten jie pritraukia daug lankytojų ir turistų. Šiandien pristatome iš atskirų dalių surinkto garvežio Kp4–708 ekspoziciją, o ateityje tikimės, kad šis garvežys mūsų bėgiais keliaus po Aukštaitiją, taip į Panevėžį ir Anykščius pritraukdamas daugiau turistų“, – sakė VšĮ „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ direktorius dr. Darius Liutikas.
Atnaujinto garvežio ekspozicijos atidarymo šventėje dalyvaus LR susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis, Panevėžio miesto, Panevėžio ir Anykščių rajonų vadovai, Aukštaitijoje rinkti LR Seimo nariai ir kiti svečiai.
Garvežiai Lietuvos kraštovaizdyje kursavo nuo XIX a. vidurio iki XX a. vidurio, vėliau juos pakeitė dyzeliniai ir elektriniai šilumvežiai (lokomotyvai). Kp4 modelio garvežiai buvo sukurti 1941 m., remiantis P24 garvežio projektais, sukurtais Kolomnos gamyklos (Rusija).
Garvežys Kp4-708 buvo pagamintas 1957 metais Lenkijoje, lokomotyvų fabrike „Fablok“. Iš ten jis buvo išsiųstas į tuometinę Tarybų Sąjungą, iš kur atgabentas į Panevėžio cukraus fabriką. Fabrike garvežys darbavosi iki 1970 metų. Vėliau nebenaudojamas kurį laiką stovėjo įmonės teritorijoje, dar vėliau buvo eksponuojamas prie Panevėžio plačiųjų geležinkelių stoties. 2023 m. Panevėžio miesto savivaldybė perdavė VšĮ „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ siaurojo geležinkelio garvežio KP4-708 dalis.
Iš viso Lenkijoje buvo pagaminti 885 tokio modelio garvežiai, o šiuo metu pasaulyje jų išlikę mažiau kaip 20. Dauguma jų saugomi kaip eksponatai„Pradėjęs 2021 metais darbą VšĮ „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis” radau išmontuoto garvežio detales. Ėmėmės darbų jį atkurti. Pagrindinis mūsų tikslas turėti ne tik gražią ekspoziciją, bet ir veikiantį (važiuojantį) garvežį. Tikimės, kad veikiantis istorinis garvežys taps vienu iš regiono traukos objektų. O kol kas visus kviečiame susipažinti su šiuo garvežiu čia, istoriniame Panevėžio siaurojo geležinkelio depe“, – sakė VšĮ „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ direktorius dr. Darius Liutikas.
Lietuvoje dabar eksponuojami tik trys siaurojo geležinkelio garvežiai – Panevėžyje, Šiauliuose ir Anykščiuose.
„Dėkodamas Susisiekimo ministerijai už suteiktas lėšas atkurti Kp4-708 garvežį eksponavimui, kviečiu visus neužmiršti Lietuvos geležinkelių istorijos, o vienas iš būdų ją prisiminti yra apsilankyti čia, Panevėžio siauruko depe, ir žinoma keliauti siauruku“, – teigė įstaigos vadovas.
VšĮ „Aukštaitijos siaurasis geležinkelis“ inf.