Kaune gyvenančio Romualdo Veteikio iš Kimėnų kilęs tėvas Povilas Veteikis (1901–1983 m.), anot sūnaus, buvo tas jaunas Lietuvos pilietis, kuris atsiliepė į naujai susikūrusios valstybės prašymą gimnazistams griebtis taip reikalingo (tuo metu mokytojų ypač trūko) mokytojo darbo. Dvejų metų mokytojų kursus pabaigęs per dvigubai trumpesnį laiką su pagyrimu, P. Veteikis mokytojavo Anykščiuose, Vaikutėnuose (Utenos sen.), Panevėžyje, Šešuolėliuose (Širvintų r.), Gateliuose (Daugailių sen.), Plaučiškiuose (Pakruojo r.), Šiškiniuose (Ignalinos r.), Utenos berniukų gimnazijoje ir galiausiai Kuktiškėse. Kaip ne vienas kaimo inteligentas, taip ir P. Veteikis nepasibodėjo imtis plunksnos ir aprašyti ne tik savo laikmetį, bet ir tai, ką išgirdo iš aplinkinių žmonių, užrašė, ką tėvams pasakojo senelis Kazimieras Veteikis (1831–1900 m.), matęs dar baudžiavos laikus. Naudodamiesi archyvine R. Veteikio medžiaga, pateikiame sutrumpintus P. Veteikio atsiminimus.
Senelis dar baudžiavą minė
Niūrūs buvo baudžiavos laikai. Žmonės ėjo baudžiavą – kaip tada sakydavo, „darbus“ – į netoli esantį Šnieriškių dvarą. Dvaro savininkas buvo ponas Skrickas (tikra pavardė Krzycki).
Senelis Kazimieras buvo dvaro sodininku. Labai greitas, energingas žmogus. Jau ką darydavo – viskas, visas darbas jo rankose žaibo greitumu tirpdavo. O jau kai eidavo, tai paskui jo žingsnį kitas turėdavo bėgte bėgti, vienu žodžiu, švilpdavo kaip vėjas… Dėl to kaimynai senelį praminė Vėjeliu ir dažnai ne pavarde, bet pramanyta pravarde šaukdavo.
Senelis yra daug pripasakojęs apie ponų gyvenimą, apie baudžiavą ir baudžiauninkų buitį. Šnieriškių ponas valdė devynis valakus žemės. Ją suarti, suakėti, javus pasėti, nupjauti, iškulti turėdavo baudžiauninkai. Kuldavo spragilais.
Dvare dirbti reikėdavo ne kasdien, bet tris keturias dienas per savaitę. Na ir prasidėdavo! Kūlimo darbai tęsdavosi nuo pat rudens per visą žiemą veik iki pavasario. Kulti pradėdavo vidurnaktį, nuo pirmųjų gaidžių, ir kūlė iki auštant, kol dvaro prievaizdas (urėdas) liepdavo baigti. Tuo dienos darbas nesibaigdavo. Dieną atsirasdavo daug kitokių darbų. Vyrai būdavo siunčiami į mišką malkų ar rąstų kirsti, kiti, prisikrovę vežimus grūdų, važiuodavo į malūną arba į turgų. Seni žmonės iš linų arba kanapių virves, pančius, vadeles vijo. Moterys linus mynė, bruko, šukavo, verpė, audė trinytines, pašukines drobes. Jei linų nebūdavo sėta, tai ir moteris siųsdavo prie vyriškų darbų.
Už visą tą vergišką darbą baudžiauninkai gaudavo grūdų, sumaišytų beveik pusiau su pelais. Žmonės juokaudami sakydavo, kad iš tokių grūdų iškeptai duonai atriekti nereikia nė peilio. Paėmei pantį, drožei skersai kepalą, ir tas – per pusę. O jau paskui gali iš tos pusės atsilaužti tiek, kiek tau reikia. Girdi, tokia bėralinė duona esanti dar sveikesnė, nes gerai iššveičianti skrandį…
Baudžiauninkų apranga – kaip vyrų, taip ir moterų – buvo veik vienoda. Vasarą – trinyčiai iš storos pakulinės lininės namie austos medžiagos. Tam tikslui linus išmindavo, išbrukdavo ir geležiniais šepečiais nušukuodavo. Pašukas moterys žiemos vakarais suverpdavo, o pavasario sulaukusios – ausdavo vadinamąją trinytinę (trijų nyčių) medžiagą, kurią paskui rankiniais mintuvais išbrūžkuodavo, kad iškristų užsilikę spaliai ir audinys suminkštėtų. Paskui kūdroje pamirkydavo, paglamžydavo rankomis ir galop ištiesdavo pievoje. Saulės atokaitoje medžiaga per savaitę išbaldavo. Tada jau siūdavo trinyčius.
Per šienapjūtę ar rugiapjūtę, kai labai šilta, kaip vyrai, taip ir moterys dirbdavo vienmarškiniai, trinyčius pasidėję čia pat kur nors ant akmens ar ant šakos pakabinę. Marškiniai buvo iš namie austos lininės drobės.
Kasdieninė avalynė buvo daugiausia vyžos. Vyžas pindavo iš liepos, karklo ar kitokio medžio karnų, tai yra žievės. Pavasarį, kai medžiai pradeda sprogti, žievė lengvai nusilupa. Žmonės prisipindavo vyžų visiems metams. Audamiesi vyžomis, kojas apvyniodavo pakuliniais autais, vyžas perrišdavo apivaromis, kurias apsukdavo apie blauzdas kartu su autais. Vyžomis avėjo pjaudami rugius, vasarojų, ardami ar akėdami lauką. Šiaip vasarą daugiausia vaikščiodavo basi, ypač moterys ir vaikai.
Moterys iš pakulinių knatų mokėjo vąšu pinti paputes. Jos panašios į vyžas. Avėdavo senesnės moterys, prižiūrėjusios namus.
Vėliau atėjo į madą odinės naginės. Jos ilgai neišėjo iš mados ir baudžiavą panaikinus. Odiniais batais baudžiauninkai galėjo avėti tik išeiginėmis dienomis – sekmadieniais ir per metines šventes. Ir tai ne visada. Priklausydavo nuo ponų užgaidų ir norų. Pamatęs baudžiauninką su odiniais batais, ponas sakydavo:
– Tai ką, nori susilyginti su ponija?
Įsitaisęs odinius batus, žmogus juos taupydavo veik visą gyvenimą. Yra žmonėse net toks posakis:
– Tėvas nesunešiojo batų per dvidešimt metų, o sūnus tuos pačius kaip griausmu papylė per penkerius…
Mano Kimėnai
Gimtajame Kimėnų kaime, kiek atsimenu iš vaikystės, buvo keturiolika ūkių. Viso kaimo žemė sudarė septynis valakus (126 dešimtinės). Tris su puse dešimtinės užėmė Galašniūrių miškelis, kur augo eglės, ąžuolai, uosiai, drebulės.
Kaimo gyventojai – daugiausia smulkūs ūkininkai. Bet buvo ir du valakiniai – Juozapas Kvedaras ir Kasčius (Konstantinas) Žulys. Po pusę valako turėjo keturi Žuliai – Juzokas, Stasius, Antanas ir Pranasius, taip pat Juozapas Šapoka, Antanas Veteikis ir Katinas (vardas jau išnyko iš atminties). Kaime gyveno dar penki Veteikiai: Adomas, Cipras ir Jonas valdė po ketvirtį valako, o Petras ir Feliksas – po tris aštuntadalius.
Didžiažemiai į kitus žiūrėjo iš aukšto, netgi pravardžiuodavo. Pamatę kurį smulkųjį ūkininką tvirčiau tvarkantis, sakydavo:
– Matai, matai – ir šitie jau pradeda atkusti.
Dažnas žemdirbys stengėsi pralenkti savo kaimyną, laikydavo daugiau gyvulių, negu pajėgia, ir šerdavo juos prastai. Geras šienas atitekdavo arkliams, avims, na, ir teliukams. Karvės gaudavo daugiausia ruginių šiaudų, o geriausiu atveju – raisto ar balos viksvų.
Taip šeriamos karvės duodavo labai mažai pieno. Pavasarį jos būdavo tokios nusilpusios, kad papūtus stipresniam vėjui pargriūdavo ir sunkiai galėjo atsikelti. Tokias vadino keltavomis (nuo žodžių „kelti“, „pakelti“).
Artėjant metinėms šventėms – Velykoms arba Sekminėms – ūkininkas primindavo šeimininkei, kad „susitaupytų“ grietinės sviestui mušti. Rūgusį pieną irgi kaupdavo didesniame inde – reikės sūrį spausti.
Pas daraktorių
Vaikystėje visąlaik svajojau įgyti bent šiek tiek mokslo.
Kimėnų kaimas vaikams pamokyti pasamdė daraktorių – tokį Raslaną iš Užulankio vienkiemio. Jis, surinkęs vaikus, mokė skaityti iš elementoriaus ABC. Rašydavo su grifeliais ant tam skirtų lentelių, kurias tada vadino doskomis.
Žiūrėjau į tuos vaikus, pavydėdamas jiems mokslo. Vaikai Raslaną vadino dėde. Jis mokydavo ne vienoj gryčioj, bet kas savaitę vis pas kitą ūkininką. Tų namų šeinininkė jį ir maitindavo, ir nakvynę duodavo. Maistas mokytojui, žinoma, būdavo pagerintas. Laukdami daraktoriaus, pasirūpindavo cukraus, neparduodavo kiaušinių. Šeštadienį jį veždavo į Užulankį, o pirmadienį vėl parsigabendavo – tas ūkininkas, kuriam eilė atėjo. Už visą vaiko mokymą mokėjo du su puse rublio. Pamokos truko nuo lapkričio pradžios iki balandžio vidurio.
Per pusšešto mėnesio gabesni vaikai pramokdavo šiek tiek skaityti ir truputį rašyti. Buvo ir tokių, kurie nieko neišmokdavo. Tik tėvams nuostolis – nuplėšė drabužius, naują avalynę papylė. Berniukui ar mergaitei pramokus maldaknygę paskaityti ar šiaip taip pavardę pasirašyti, tėvai sakydavo:
– Ką gi, jau tu, vaikeli, gramatnas (raštingas). Užteks to mokslo.
Daugelis pasitenkindavo mamos pamokomis. Sėdėdama prie ratelio, verpdama linų kuodelį, slebizuodavo su vaiku kokią maldelę ar giesmę iš maldaknygės ar kantičkos (giesmyno).
Kaimo daraktorių mokyklos būdavo slaptos. Į valsčiaus rusišką mokyklą vaikų leisti nenorėdavo, kad rusas mokytojas jų nesurusintų.
Iš pradžių kartojama abėcėlė – nors ir šimtą kartų, kol išmoksi mintinai ir galėsi pažinti raidę spausdintoje knygoje. Tada prasideda žodžių slebizavimas – nuobodžiausias mokslas: jas-a-sa, jal-a-la, sala; jam-a-ma, jal-a-la, mala ir t. t. Tai atsibosdavo ir besimokančiam, ir mokytojui. Slaptųjų mokyklų mokytojai buvo daugiausia savamoksliai. Samdydavo nemaža rusų kolonistų, mokančių lietuviškai. Į juos caro valdžia kitaip žiūrėjo, buvo saugiau.
Spaudos draudimo metais lietuviams bruko ir graždanką – knygas, rašytas lietuviškai, bet rusiškomis raidėmis. Bet lietuviai tokias naikindavo, dažniausiai sudegindavo pakūrę krosnį.
Piemenukas
Mano gimtasis kaimas buvo padalytas į vienkiemius dar prieš Pirmąjį pasaulinį karą, Lietuvą valdant carui Nikalojui II. Žmonės dar gyveno kaime, nespėję išsikelti trobesių į savo sklypus.
Tą pavasarį pirmą kartą su kitais piemenukais išginiau bandą.
Reikėjo būti budriems, nes kiaulės, kur buvę, kur nebuvę, žiūrėk, jau ir šliaužia į vasarojų, rugius arba tiesiai namo. Visi buvome apsiginklavę ilgais botagais. Ilgiausias buvo ustovo (kerdžiaus), kuris „pašventindavo“ ne tik karves ar kiaules, bet ir neklaužadą piemenį. Dėl to niekas nesiskųsdavo, bijodami, kad namuose dar priedo diržu negautų.
Pirmą kartą galvijus varyti panamėn, už kaimo, padėjo tėtė. Paliko mane su kaimyno Juozapuku, o pats nuskubėjo daržo arti. Juozapukas pažiūrėjo į mano botagą, nagines ir pagyrė. Botkotis buvo truputį pamargintas. Paėmė, papliaukšėjo: botagas šmaikštus, užteksią visai vasarai.
Priėjo kita piemenė, Agota, vyresnė už mus abu.
– Nesigirk, – sako ji man, – savo botagu. Va mano tai bent! Pažiūrėk, kaip kietai nuvytas. Kai sudrožiu kiaulei per šlaunis, tuoj raudonas rumbas iššoksta!
Vienas piemuo – iš visų didžiausias, turbūt ir vyriausias – mokėjo iš medžio sukti dūdeles (zaleikas). Kai jis grodavo, visi jaunesnieji klausydavo ir seilę varvindavo – taip jiems atrodė gražu.
Jeigu man atsibosdavo ganyti, tai tėtė arba mama, keldami mano nuotaiką, sakė paprašysią tą piemenį, kad ir man padarytų zaleiką ir dar gražiai numargintų. Kiek jau reikės už darbą – užmokėsią. Taip visą vasarą žadėjo, žadėjo, bet viskas pažadais ir nuėjo…
Kitais metais jau nebeteko ganyti, nes kiekvienas ūkininkas ėmė rišti gyvulius savajame sklype.
Į vienkiemius
Ūkininkai pradėjo kelti trobesius į savo sklypus, į vienkiemius. Mums teko žemė, kur nuo seno buvo kaimo sodybos, sodai, daržai. Tėtė ėmė derėtis su išsikeliančiaisiais, kad sodus parduotų. Reikia pasakyti, kad Kimėnų sodai buvo turtingi – obelys, kriaušės, vyšnios, slyvos, visokie vaiskrūmiai. Dauguma ūkininkų ir nekirto sodų – vyravo nuomonė, kad kirsti vaisinius medžius yra negerai, nuodėmė. Taip pasielgė tik vienas didžiažemis.
Sodybvietėse liko pilna plytų, kelmų, tvorų liekanų, kuolų, žemėje supuvusių medgalių, akmenų, kuriais per ilgus metus buvo grindžiami takai. Kur tik noragą kyšt – vis kas nors užklius. Visas tas liekanas reikėjo kastuvais išvalyti.
Dauguma ūkininkų plūgais arti ėmė tik žemę padalijus sklypais, o iki tol rėžius įdirbdavo mediniais arklais (tik su geležiniu noragu).
Keldamiesi į vienkiemius, kiekvienas numatė, kur bus statomos trobos, žinoma, parinkdami patogiausią ir gražiausią vietą, pasirūpino medžių, vaiskrūmių. Kai kurie pirmiausia išsikasė šulinius su mediniais rentiniais ir svirtimis, kad naujoje sodyboje arti būtų vanduo. Išsivežė ir trobesių pamatinius akmenis, nes akmenų Kimėnuose nedaug. Kiti jų ieškodavo net už kelių kilometrų.
Daug privargo žmonės, kol įsikūrė. Paskui, žinoma, dar reikėjo dirvas išlyginti, kad neliktų ežių, šlaitų, griovių, kurie skyrė vieną rėžį nuo kito.
Kimėnų žemė iki reformos buvo padalyta į tris laukus: rugių, vasarojaus ir pūdymo. Pūdyme iš pat pavasario ganydavo gyvulius. Birželio mėnesį, suarus dirvas, gyvuliams pasidarydavo striuka. Tuomet moterys išraudavo visas patvorių piktžoles – kad tik karvutė nebadautų.
Išsikėlus į vienkiemius, gyvulių vasaros pasidarė sotesnės. Kiekvienas ūkininkas pasisėdavo dobilų, mišinio. Atsirado daugiau laisvo laiko – nereikėjo toli trankytis, visi lauko darbai buvo čia pat, prie namų. Ir vaikams lengviau – jau nesekiojo paskui gyvulių bandą nuo pavasario iki rudens.
Trobesius keliant, daugiausia rūpesčio ir darbo turėjo šeimos galva – tėtė. Pirmiausia perkėlė klojimą, paskui tvartą, o galop – gyvenamąjį namą.
Pasitaikė labai nederlingi metai. Nauji sklypai buvo blogai įdirbti. Javai neužderėjo. Prisimenu tokį pavasarį, kai nebuvo nei duonos, nei pinigų. Būdavo tokių dienų, kad, išsivirę rūgštynių, turėdavome be duonos srėbti, tik sūrio gabalu užsikąsdami.
Bet mama, lyg žinodama tokią krizę artėjant, dar anksti pavasarį pasėjo daug rasodos – kopūstų, burokų, griežčių. Daigams kiek paaugus, prirovėme ir, sukrovę į luobines aukšles, vežėme į turgų. Kiek buvo džiaugsmo, kai už gautus pinigus galėjome nusipirkti grūdų. Tuoj pat – į malūną, tuoj pat prasimanyta šviežios, kvepiančios duonos.
Teko išgyventi ir daugiau sunkių pavasarių, bet vis dėlto pavykdavo su sava duona šiaip taip sulaukti rugiapjūtės. Kas jau pristigo duonos, tuoj skuba kur nors kalnely pjauti, o naktį parsivežę pusvežimį nubloškia… Kodėl naktį? Ogi negarbė prieš kaimynus, kad jau duonos pristigai.
Tėtė su mama buvo darbštūs ir pajėgūs, bet ir mes, vaikai – aš ir dvi jaunesnės seserys – dirbome kiek jėgos leido. Kas su kastuvu, kas su laužtuvu arba kapone ardėme gal šimtą metų mintus takus, pamatų liekanas, užgriuvusius šulinius, kad galima būtų arti. Žemę gerai įdirbus, duonos jau nepritrūkdavo.
Liaudies mokyklos „studentai“
Vasara. Mokiniai paleisti atostogų, „ant atpusko“, kaip tada kaime sakydavo. Žuvavome su Kaziu. Palankės upė buvo labai žuvinga. Buvo čia vėgėlių, lydekų, kuojų, ešerių, šapalų. Draugas labai mokėjo rankomis iš urvo ar iš po medžio šaknų ištraukti vėgėlę ar vėžį. Aš turėjau mažą tinklelį.
Kartą į tinklą pakliuvo kažkas stambus. Taip spurdėjo, taip daužėsi, kad net pabėgėjau tolyn. Dėl visa ko išsilaužiau krūme lazdą, kad galėčiau gintis, jei pabaisa pultų. Ir ką gi pamatėm? Ogi į tinklą įkliuvęs didžiausias šapalas! Žuvis dalijomės burtais. Šapalas atiteko man.
Jau buvo prasidėjęs carinės Rusijos ir kaizerinės Vokietijos karas. Mobilizavo ir kelis Kimėnų vyrus. Tik Jonas Šapoka dar spėjo pasprukti į Ameriką. Vokiečius kaime vadino prūsais arba germanais. Sakydavo, kad kariauja rusai su prūsais. Jau ir anksčiau kaimynai kalbėjo, kad kils vainos, mušis karaliai, šauks vyrus „ant vainos“, duos strielbas, šobles, varys vajevoti. O vaikai vaizdavosi, kad karaliai galėtų muštis kitaip. Atsistoja vienas vienoj pusėj ežero, kitas – kitoj ir šaudosi. Nušautasis, aišku, pralaimi karą. Kam tada šaukti į karą vyrus? Juk nei prūsai, nei rusai nėra susipykę, tai kam juos versti vienas kitą mušti? Jeigu susipyko karaliai, tegu jie tarp savęs ir mušasi. Tokia buvo kaimo paauglių „filosofija“.
Karas sutrukdė man pradėti mokslą.
Daugiau apie Kimėnus skaitykite čia
Parengė Visvaldas KULAKAUSKAS