Būna laikas gyventi ir būna laikas išeiti. Saldutiškio seniūnijos Mineiškiemio kaimas, atrodo, jau nugyveno savo triukšmingiausius laikus. Suuodęs bėgančio laiko kainą kažkuris apsukruolis Mineiškiemio skelbimų lentoje pakabino skelbimą: „Brangiai perku senus eglutės žaisliukus.“ Skelbimai apie superkamus antikvarinius daiktus jau tapo tokių kaimų vizitinėmis kortelėmis. Jie tarsi praneša, kad laikas žemėje yra didžiausias turtas. Kaime virė gyvenimas – ankstesnio šurmulio jau senokai neliko, bet buvę ir esami gyventojai prisimena praeitį. Daugeliu atžvilgių kaimas labiau yra ne vieta, ne pastatai, bet jo senbuviai. Žmonės, kilę iš ten pat, turi nemažai bendrų bruožų. Mineiškiemyje gyvenusi Veronika Leonora Maniušienė padėdavo atsisveikinti su išeinančiais kaimo žmonėmis, kartu į amžinybę išlydėdama ne vien juos, bet ir kaimo praeitį. Moteris apžvelgė tai, ką matė Mineiškiemyje, „Utenos dienos“ skaitytojus drauge supažindindama su praeitimi. Tęsiame pasakojimą apie vietovę, jos žmones bei bėgantį laiką.

„Ir viską pačios, namie, gamindavome“
Moteris papasakojo, kad per Mineiškiemio vestuves bei laidotuves ją kviesdavo šeimininkauti: „Dabar, kai reikia, nuvažiuoji į parduotuvę ir visko nusiperki – lieka tik papjaustyti arba pašildyti. Anksčiau svarbiai progai Mineiškiemio gyventojai papjaudavo gyvulį – tuomet tvarkydavau mėsą ir patiekalus gamindavau. Vyrai nuplaudavo, supjaustydavo, išpjaustydavo, o mes ką nors iš jos ruošdavome. Arba zrazus, arba mėsos vyniotinius – kaip vištos šlaunytes. Gamindavome ir dešreles, ir muštą mėsą.“ Moteris sakė, kad velionio artimieji prie maisto niekada nesiliesdavo. Jie numirusįjį rengdavo ir būdavo su juo. Mineiškiemiškiams šarvojimo sales atstodavo namai. Kūną kambaryje laikydavo dvi naktis, o giedotojai šalia jo giedodavo kone pernakt. Pasak moters, giedotojams būdavo paruošiamas stalas, ant kurio šeimininkės patiekdavo sausainių, saldainių, gaivaus gėrimo, pagaminto iš uogų ar išvirto iš kmynų: „Ir viską pačios, namie, gamindavome.“

Žodžiais liūdesio nereikšdavo
Pašnekovė papasakojo, kad giedotojų būdavo labai daug – kiek kaime gyveno, tiek ir ateidavo atsisveikinti su velioniu. Anot jos, giedodavo ir moterys, ir vyrai „Dabar uždaro duris ir išeina po dvyliktos valandos, o anksčiau prie mirusiojo budėdavo visą naktį.“ Ar skausmo palaužti artimieji garsiai parodydavo savo liūdesį? V. L. Maniušienė sakė, kad jie dažniausiai elgdavosi santūriai ir žodžiais širdgėlos nereikšdavo. Ji prisiminė vienišų žmonių, vadintų Burbuoliukais, laidotuves (apie juos užsiminta praėjusiame straipsnyje apie Mineiškiemį – kaimo gyventojai vieni kitus vadino pravardėmis – aut. past.). Kai šeimininkas mirė, iš gausesnio gyvulėlių būrio, gyvenusio su Burbuoliukais toje pačioje pirkelėje, tebuvo likusi viena avelė, tad gyventojai avį papjovė ir surengė gedulingus pietus – juos ruošė V. L. Maniušienė. Kadangi Burbuoliukų namelyje sąlygų šarvoti velionį nebuvo, jis pašarvotas pašnekovės uošvio Juozapo Maniušio gimtajame name, kuriame tuo metu niekas negyveno.

Ruošiantis laidotuvėms savijauta kitokia
„Ruošdama pietus laidotuvėms jausdavausi jau ne taip, kaip vestuvėms gamindama. Žinoma, mirtis lydi kiekvieną – jeigu gimei, tai ir mirsi… Dabar jau esu drąsesnė, bet tais laikais namuose, kur buvo apsilankiusi mirtis, viena likti ir dirbti bijodavau. Jeigu reikėdavo tamsoje išeiti iš tų namų, būdavo nejauku. Žinodavau, kad nėra ko bijoti – jeigu velionis ir atsikeltų, man juk nieko nepadarytų, bet tuo metu aplink jausdavau šaltį“, – pasakojo pašnekovė. V. L Maniušienė užsiminė, kad jos vyro Vytauto Maniušio mama laidotuvėse nešeimininkaudavo. „Kadangi turėjo šešis vaikus, jai ir namuose per akis veiklos būdavo, tačiau ji jaunystėje eidavo giedoti – buvo gražaus balso dainininkė“, – sakė moteris.

Mokykla pas Lunių
Sovietmečio Mineiškiemyje laidotuvės vykdavo pagal katalikiškas tradicijas, anot V. L. Maniušienės, bažnyčioje tuomet vengdavo lankytis ir mokytojai, ir kai kurių kitų profesijų atstovai. Tačiau, pasak jos, žmonės rasdavo kompromisą ir į bažnyčią eidavo bei vaikus krikštydavo kitose parapijose, kur nekildavo grėsmė sutikti pažįstamų. „Man atrodo, kad tie, kurie tikėjo, ir dabar tiki, o kurie netikėjo, tai ir dabar netiki“, – galvą palingavo moteris. O ar Mineiškiemyje buvo mokytojų? „Čia buvo ir mokytojų, ir pradinė mokykla, kur mokytojavo Vanda Kliukienė (mergautinė pavardė Skersinytė). Pamokos vykdavo Mineiškiemio gyventojo pavarde Lunius namuose. Jo namai stovėjo ant kalno, o šalimais plytėjo aikštelė. „Ten pat kartais vykdavo ir kaimo šokiai, – prisiminė pašnekovė. – Balsingesni gyventojai kaimo sueigose dainuodavo, ne bet kokias, o senybines dainas. Jos tikrai būdavo gražios.“ Pasak moters, kaimo suėjimai nebūdavo labai dažni – jie vykdavo po darbų Kirdeikių kolūkyje (laikui bėgant kolūkis vis keisdavo pavadinimus. Paskutiniu savo gyvavimo etapu jis vadinosi Utenos rajono žemės ūkio bendrove „Gėlainė“. Vardas kilo nuo upelio pavadinimo. Gėlainės upė vingiuoja netoli Mineiškiemio, bet pačiame kaime vandens telkinio nebuvo – aut. past.).

Namų ruoša sukdavosi aplink krosnį
Pasak moters, staliaus darbus Mineiškiemyje dirbdavo Kazys Kliukas. Vietoje dirbtuvių jis buvo pasistatęs nedidelę pašiūrę: „Pagamindavo gyventojams kokį stalą ar kėdę.“
Anot pašnekovės, moterys šeimynų drabužius skalbdavo šulinio vandeniu – juk tuomet skalbimo mašinų niekas neturėjo. Vandenį pašildydavo ant plytos: „Ryte kurdavo didelį duonkepį pečių – jame virdavo didelius katilus kiaulėms. Paskui tame pečiuje kepdavo blynus, virdavo sriubą – patiekalus apkasdavo žarijomis, kad pietums liktų šilti. Ant krosnies būdavo galima užlipti ir atsigulti – ten sklisdavo šiluma. Vakare kurdavo plytą, o ant jos dažniausiai virdavo bulves arba zacirką“, – sakė V. L. Maniušienė. Ji papasakojo, kad zacirka buvo dažnas patiekalas uošvių namuose. Ja vadino pienišką sriubą, kurioje plaukiodavo kukuliukai, kaip ji sakė, kleckai, sulipdyti iš miltų. Moteris paminėjo, kad ji mokėjo kepti ir pyragus, ir duoną duonkepėje krosnyje bei paruošti daugybę patiekalų.

Visko išmokė gyvenimas
Kas jauną šeimininkę visko išmokė, lavino, jeigu ji augo be mamos ir močiutės, kuri buvo ištremta į Sibirą? Visgi be kitų moterų palaikymo neapsieita, tačiau pašnekovė svarstė, kad tai labiau ne mokslo, o pašaukimo klausimas: „Anksčiau visi duoną namie kepdavo. Mano mama dar laisvos Lietuvos laikais buvo baigusi kulinarijos mokslus ir visur eidavo šeimininkauti.“ V. L. Maniušienė sakė, kad maisto gamybos paslapčių išmoko ne iš mamos, o gyvendama. Anot jos, dvidešimties metų persikrausčiusi į vyro namus, ji geriau maistą gaminti mokėjo net už anytą. „Iki persikraustant į Mineiškiemį, laiką leidau tetos namuose. Mes su ja kepdavome sausainius, pyragus, duoną… Mokiausi ir pati. Kur kokį receptą rasdavau – gamindavau. Kirdeikiuose gyveno patyrusi šeimininkė pavarde Gaižutienė. Jos sūnus dirbo milicijoje. O dėdė, Trimonis, buvo kunigu. Gaižutienė su netekėjusia seserimi kunigui patarnaudavo. Abi moterys kartu gyveno. Šeimininkės puikiai išmanė savo amatą. Vieną kartą Gaižutienė mane pasikvietė į pagalbą. Tąkart jai taip patiko mano darbas, kad vėliau, kada ją kas pasikviesdavo šeimininkauti, prašydavo, jog ir aš galėčiau ateiti dirbti kartu. Kai ji jau nebegalėjo, eidavau be jos – taip ir išmokau…“ – kalbėjo pašnekovė.

Vykdavo į Kareliją
O kaip kaime užsimegzdavo romantiški santykiai, kur žmonės susipažindavo? Moteris sakė, kad gegužinėse, tačiau ji pastebėjo, jog sovietmečio Mineiškiemyje nebuvo kam nuolat paskui sijonus lakstyti. Ne vienas stiprus jaunas vyras uždarbiauti vykdavo į Kareliją – Rusijos nusavintą buvusią Suomijos dalį – taip, kaip dabar vykstama uždarbiauti į Vakarų Europos šalis. Mineiškiemiškiai Karelijos upėse plukdydavo sielius. „Į Kareliją važiuodavo sezonais. Važiuodavo Jackevičiai… Šeimos tėvai mirė palikdami našlaičiais aštuonis vaikus. Važiuodavo ne tik ten, bet ir į Rusijos gilumą. Vienas jų kaip išvyko, taip ir šiandien tebegyvena – ten baigė mokslus, sukūrė šeimą. Dar važiuodavo Sirgedos… Jų šeimos narys Karelijoje dingo be žinios“, – sakė V. L. Maniušienė. Ji spėliojo, kad dirbdamas prie vandens vyras galėjo nuskęsti. Pašnekovė pridūrė, kad ir pati su vyru vyko į Rusiją, į Irkustko sritį, uždarbiauti. Neseniai kartu apsigyvenusi jauna šeima važiavo rinkti medžių sakų, kaip šių apylinkių gyventojai vadina – smalos. Į tolimą kelionę moteris išvažiavo nežinodama, kad laukiasi kūdikio. Ji sakė, kad atėjus laikui gimdyti į namus Rusijoje buvo pakviesta pribuvėja. Taip pasaulį išvydo jos pirmoji dukra Rita Ragaišienė – išvyko dviese, grįžo trise. Moteris užaugo ir tapo mokytoja.

„Kai tik iš Mineiškiemio, tai geras žmogus“
Moteris spėjo, kad jos pažinti senieji Mineiškiemio gyventojai mokslus buvo baigę dar spaudos draudimo laikotarpiu, kai vaikai mokydavosi rusų kalba: „Buvo toks Ringelevičius. Parduotuvėje jis garsiai skaičiuodavo rusiškai, nes taip mokėjo – taip buvo išmokytas.“ Pašnekovė prisiminė dar vieną kaimyną, kuris jai sakydavo: „Kai tik iš Mineiškiemio, tai geras žmogus…“ Ji bandydavo gintis, kad yra kilusi visai ne iš Mineiškiemio – gimė gretimo Ignalinos rajono Gubavos kaime netoli Salako, tačiau kalbintojas tikindavo, kad tai visai nebesvarbu – ji jau iš Mineiškiemio ir yra sava.
Anot pašnekovės, jeigu ne okupacijos, svetimos kalbos primetimas, darbščių bei išsilavinusių gyventojų tremtys, žiaurūs svetimšalių priespaudai besipriešinusių žmonių nužudymai, žydų tautos genocidas, Lietuva būtų augusi ir klestėjusi. V. L. Maniušienė sakė, kad jos vaikystę lydėjusį pokario laikotarpį atsimena labai gerai, nors rūpestingi artimieji nuo žiaurių vaizdų, tokių kaip Salako aikštėje numesti ir išniekinti partizanų kūnai, mažą mergaitę sugebėjo apsaugoti.
