Tęsiame garnelišlės Onos Šyvienės pasakojimą. Šįkart moteris paporino apie savo vyro partizano vargus, vos išsaugotą gyvybę, jo ryšius su bendražygiais, kaip Šyviai gelbėjo sodybos kryžių ir iki šiol saugo šimtametę liepą.
Gyvybę išsaugojo svetimi
O. Šyvienė pasakojo, kad jos vyras, Napoleonas Šyvis, gimęs už ją beveik 10 metų anksčiau – 1922 m. – užėjus rusams nėjo į okupantų kariuomenę, bet slapstėsi. Kartą su Broniumi Petravičiumi ir su Utenos pakrašty gyvenusiu Liutkevičiumi ėjo į partizanų susitikimą Žagaros miške, tačiau pateko į pasalą. Abu bendražygiai žuvo, o N. Šyviui peršovė šlaunį. „Susdoroji padvadų“, liepė vietinei Patalauskienei arkliu banditą vežti į Uteną. Kai važiavo per Rašės miškelį, skrebai siūlė sužeistąjį pribaigti, tačiau rusų kareiviai nesutiko. Skrebai partizaną būtų numetę, kaip įprasta, aikštėje, bet čia ir vėl įsikišo rusai – liepė N. Šyvį vežti į ligoninę. „Du mėnesius išlaikė ligoninėje, – sakė garneliškė. – Palatoje gulėjo aštuoniese. Du skrebai saugojo. Sargyba. Išbėgs gi! Kai biškį geriau pasidarė, tai, sako, dainuodavom visokias dainas, nežiūrėdavom, ar duos mums, ar neduos…“
O. Šyvienė pasakojo, kad Utenoje buvo toks ruskis Artipovas, „baisus viršinykas unt visų“, jo duktė draugavo su sesele, kuri gyveno pas sužeistojo brolį ant buto. Vietoj trūkstamų tvarsčių ši nešė marškas, paklodes… Duktė sugebėjo tėvą išprašyti, kad N. Šyvį paleistų iš ligoninės. Gavo jis ne pasą, bet spravkę. Išėjęs iš ligoninės dar du mėnesius „ėjo unt kastilių, o šliubinėjo visą gyvenimą“, nes koja sutrumpėjo per pusprindį… Vis dėlto iš tos spravkės maža naudos buvo – vos tik kareiviai užeidavo pas Šyvius, tuoj vargšą šlubį varydavo į Uteną. Artipovas laikinai pasirašydavo. „Tik tiek laimingas, kad žemę dirbo, nematė Rusijos“, – sakė žmona apie vyrą, kurį kariškiai trejus metus į miestą varinėjo. Anot O. Šyvienės, jis ir pensiją sugebėjo užsidirbti. Mirė sulaukęs aštuoniasdešimties. Tiesa, nors ir nukentėjo nuo okupantų, tačiau bendradarbiavimo su miško broliais neišsižadėjo. Ateidavo pas N. Šyvį Briedis, kuriam laisvai į Uteną galėjęs nuvykti garneliškis nupirkdavo „vidurių batareikai, papiruosų“. N. Šyviu partizanai, susirinkdavę šio klojime, pasitikėjo, daug jis jiems padėjo.
Į Garnelius, iki kol O. Šyvienė ištekėjo, dažnai ateidavo ir nolėniškiai partizanai. Tačiau šių pašnekovė partizanais nevadino, nes svečiai ne tik prašydavo valgyti, bet turtingesnių nevengdavo ir apiplėšti (išsipjaudavo iš staklių audeklą ar pan.). „Apiplyšau, bet niekur nėjau, nerabavojau. Sermėga vilkėjau, kirzavais avėjau – bijodavau žmogaus susitikt!“ – vyrą citavo žmona. Dieną namuose seniems tėvams darbus padėjo dirbti, o naktį slapstėsi krūmuose, raistuose. Peršalo, „jaunam ir duntys visi išlake“.
Kai išgirdo „tartant automatus“, dvylikametė Ona ganė karves – nujautė, kad gal rado kokį bunkerį. Nušautuosius B. Petravičių ir Liutkevičių, palaidojo Verbūnų kapinėse – netoli jų laukuose partizanai ir žuvo. Ar juos pakasė patys skrebai, ar kažkas iš atvarytų verbūniškių, pašnekovė negalėjo tiksliai pasakyti. B. Petravičiaus trys seserys bijojo sovietmečiu ir aplankyti brolio kapą, o kai nepriklausomybės metais sugalvojo perlaidoti jį, tai nežymėto kapo rasti negalėjo – „žemelas nuveže ir pakavoja pre sava kapų“…
Apsaugotas kryžius
O. Šyvienė pasakojo, kad geležinį kryžių į šiuos namus atitekėjusi jos mama jau rado. Tiesa, anksčiau jis, kaip ir senoji gryčia, stovėjo arčiau kelio. Pašnekovė atsiminė, kai kryžių griovimo laikais išgirdo prie namų burzgiant traktorių – išlėkė visa šeimyna ir neleido „durnam komunistui“ Bisliui, kuris jau ir virves buvo nutiesęs, nusivežti kryžiaus. Kryžių griovėjas buvo be rankos, o paskui „Dievas davė, paralyžavo ir kitą ranką, ir numirė jaunas“. Kai statė naują namą toliau nuo kelio, tai ir kryžių saugiau atitraukė arčiau jų – jau šešiasdešimt metų, kaip jis stovi dabartinėje vietoje. Ant kalnelio Garneliuose stovėjo akmeninis kryžius, bijodami, kad jo nenuverstų, „savi žmonės“, Kunigėlienė, nusivežė ant „savų kapų“ į Utenos senąsias kapines. Vėliau, kai statė kitą paminklą, kryžių perkėlė prie savo namų į Sirutėnus (Sudeikių sen.). Deja, niekas nesuspėjo išgelbėti kryžiaus, kuris stovėjo pavieškelėj į Sudeikius…
O. Šyvienė labai rūpinasi, kad kryžius išliktų ir po jos – prašo vaikų, kad apgenėtų didelį kaštoną, nes bijo, kad šis neužvirstų ant švento daikto. „Jį pastatė mano tėvų seneliai. Norėjom ir apšventinti, sakau, gal išėjo iš laiko, atėjo šimtas metų… Paklausiau kunigo, o šis: „Šventinimas neišeina iš laiko, jei nugrius, tada reikės“. Taip ir liko, o galvojom suveisma visa familija, apšvysma…“ šypsojosi senbuvė garneliškė.
Pelėdos tekis ir neškadnas Katinas
Pašnekovė atsiminė dar visai maža buvusi, kai mama juos, net ir dar nevaikščiojančius mažus vaikus, ant rankų nešdavosi į Kryžiaus dienas. Trijų metų jau vesdavosi į bažnyčią. „Ant vokiečių kapų“ apsiaudavo kojas, nes nedaug turėdavo apavo, tausojo. Kur buvo vokiečių kapai, ten buvo ir miesto pradžia. Beje, ten, kur dabar Utenos Aukštakalnio mikrorajonas, plytėjo laukai, kuriuose stovėjo tokio Pelėdos gryčela. Turėjo jisai kiaulį, kuris atbėgdavo ir į Garnelius – visi juokdavosi ir žinojo, kad čia Pelėdos tekis.
Pasak garneliškės, Rašė ir Dauniškio ežeras buvo Katino valdos. Turėjo gražų, „kaip bažnyčia“ baltą namą Rašėje. Buvo jis kaip dvarininkas. Dirbo pas jį svetimi žmonės. O. Šyvienė žino, kad jų pažįstamiems jauniems žmonėms, Katinas sakydavo ženytis, duodavo žemės, miško namui pasistatyti. „Taksai Kunčiūna dirba meistru – anas stalierius buva, – a ja žmona tarnava par Katinų. Tai jiems ir dave žemės pre Dauniškia. Pats – meistras, pats ir namu pasistate. A taip neturėja kur gyvint, gyvena ir par mana vyrų. Tais laikais susiženydavą, neturėdavą, kur gyvint ir eidavą, kur kas priima. Katinas tai jau buva geras. Petravičius, kurio brolis žuva partizanu, pasistate gryčių Padaunišky, jam irgi dave žemės ir dave medžia. Va tai bent buva ponas! Anas neškadija, tarnus aprūpina“, – ir iš savo prisiminimų, ir iš kitų žmonių pasakojimų dėstė Garnelių senbuvė.
„Atsisėsiu, ir nenupjausit“
Prie O. Šyvienės namų, šalia kelio, auga didžiulė liepa. Anot šeimininkės, ją, platinant kelią, melioratoriai norėjo nupjauti, tačiau garneliškė apie tai pranešė savo giminaičiui Gailučiui. „Tuoj aš nuvažiuosiu. Kelių gali prasukt, a liepas nerušiokit“, – atsakė Utenos melioracijos statybos valdybos inžinierius. Tąkart šimtametį medį išsaugojo. Tačiau jau šiais laikais atvažiavę elektrikai kėsinosi apgenėti liepą dėl aukštos įtampos linijos. Moteris leido nupjauti tik netoliese augusios eglės viršūnę. „Liepų apėja apėja ir palika. Atsisėsiu pa liepu, ir nenupjausit. Aš jas mažutes neatsimenu. Didela liepa. Ir sena. Labai šaknys didelas, a kai susprogsta, neapipjaustam, kad vėjas neišverstų. Jeigu trumpas šakas, tai gali išverst, bet kai iki žemei, tai ne taip priveikia“, – kalbėjo šeimininkė, pripažinusi, kad dauguma sodybos medžių ne jos sodinti – juos jau radusi. Dviliemenį kaštoną sodino jos dėdė prieš išeidamas į kariuomenę, o jo tarp gyvųjų nebėra jau daugiau nei šimtas metų. Moteris įsitikinusi, kad jei vėjas neišvers, tai medis kelis šimtus metų gyvens: „Pragyvena mani, pragyvena visų mana šeimynų… Jau liepų tikrai narėč palikt. Labai gražu vasarų, labai žydi, bites ūžia…“