Iš tėvų ir senelių pasakojimų kiekvienas esame girdėję, kaip jiems kadaise einant į mokyklas ne vieną kilometrą tekdavo įveikti pėsčiomis. Šių laikų vaikams užtikrinti visi patogumai – gyvenantys atokiau nuo mokyklų turi galimybę važiuoti autobusiukais, o pasiturinčiųjų vaikai gali lankyti privačias mokyklas. Pastarosios visgi dažniau steigiamos didmiesčiuose. Bet štai visai neseniai šalia Utenos, Klovinių kaime, tokia mokykla duris atvėrė vienos iš steigėjų ir vadovės Viktorijos Uzėlaitės namuose. Šios mokyklos mokiniams gamtos sukuriami iššūkiai – iškritęs sniegas ar vasarą siūbuojančios smilgų pievos – tik suteikia džiaugsmo ir naudingos patirties.
Mažai dėmesio kreipiama į vaikų savijautą
Lietuvoje tampa vis labiau populiaru rinktis ugdymo įstaigas, kuriose taikomi alternatyvūs ugdymo metodai. Privačios „Logos“ mokyklos steigėjai V. Uzėlaitė, Asta Zavackienė ir Milda bei Edgaras Korsakai turėjo siekį sudaryti vaikams sąlygas ugdytis demokratiškoje mokykloje, į kurią norisi eiti, kurioje suteikiama laisvės ir individualaus mokytojų dėmesio.„Mes auginame vaikus ir matome, kad valstybinėse ugdymo įstaigose daug dėmesio skiriama akademiniams pasiekimams, bet mažai jo kreipiama į tai, kaip vaikai jaučiasi. Lietuva yra ta valstybė, kurioje mokinių savijauta pati prasčiausia, palyginti su kitomis Europos šalimis. Norėjome, kad mūsų vaikai mokykloje jaustųsi gerai“, – sakė „Logos“ mokyklos vadovė V. Uzėlaitė. Anot jos, valstybinėse ugdymo įstaigose dažniau vyrauja autokratijos apraiškos – mokytojas vaikams duoda nurodymų. Tai, pasak pašnekovės, slegia vaikus, jų tėvus ir pačius mokytojus. Dauguma jaučia neapykantą tokiai nedemokratinei mokyklai, tačiau yra priversti ją lankyti. Naujai duris atvėrusioje mokykloje mokomasi pagal LR numatytą bendrojo ugdymo programą, tačiau neapsistojama prie vienos konkrečios ugdymo pakraipos. Remiamasi įvairiais (Montessori, Valdorfo ir pan.) ugdymo principais, kuriuos taikant ugdymo procese vaikams suteikiama daugiau laisvės rinktis veiklas pagal savo norus. Mokiniai čia neskubinami išeiti programą per numatytą laiką, o pedagogas vaikui yra ne drausmintojas, o padėjėjas ir pavyzdys, iš kurio mokomasi. Ugdymo įstaigoje vadovaujamasi pagarba vaiko asmenybei, suteikiant laisvės ir teisę jam pačiam priimti sprendimus. Pašnekovės tikino, kad vaikai čia gali siūlyti įvairių sprendimų, turi teisę balsuoti ir nesprendžia tik mokyklos biudžeto ar dokumentacijos klausimų.
Visą straipsnį skaitykite antradienio laikraštyje „Utenos diena“.
Autorės nuotr.