Kompozitorius ir dailininkas Mikalojus Konstantinas Čiurlionis yra pasakęs, kad muzika – tai Dievo pasiuntinys, atsiųstas judinti švelniausias ir geriausias mūsų sielos stygas, raminti širdis, suvargusias gyvenimo rūpesčiuose, guiti iš jų melus, nedorybes, pavydus, neapykantas. Tokiai misijai, nėra abejonių, pasirenkami ypatingi žmonės, ne tik turintys gebėjimų pagroti, padainuoti, bet ir gebantys burti aplink save bendraminčius, surasti naujus talentus, ugdyti jaunąją kartą. „Muzika yra visas mano gyvenimas”, – sako uteniškiams gerai žinomas etnomuzikologas Raimondas Garsonas ir prisipažįsta, kad niekada net nesvarstė rinktis kitokią profesiją.
Niekas kitas – tik muzikantas
R. Garsonas gimė ir užaugo Lentvaryje (Trakų r.) darbininko ir pardavėjos šeimoje. Ir nors tarp giminaičių muzikantų nebūta, muzika jį lydėjo nuo pat jaunų dienų. „Tėvas turėjo gerą balsą, mokėjo daug dainų. Jis labai norėjo, kad aš gročiau kokiu nors instrumentu. Gal žmogus neįgyvendino savo svajonės, todėl norėjo, kad ją išpildytų sūnus. Vyresniems žmonėms atrodo, kad muzika yra labai lengvas gyvenimas. Groji, ir nieko dirbti nereikia, – svarstė R. Garsonas, su šypsena prisimindamas, kaip tėvas liepdavo jam groti balkone. – Visaip ten būdavo, kartais iki ašarų netgi. Man gi buvo sarmata.” Tačiau net ir patirtas gėdos jausmas neatgrasė R. Garsono nuo muzikos. Kaip prisipažino pašnekovas, nežinodamas, turi klausą ar ne, visada tikėjo, kad nebus niekas kitas – tik muzikantas. „Ir kai pradėjau lankyti muzikos mokyklą, paėmiau į rankas akordeoną, pamačiau, kad man sekasi, kad aš galiu groti. Apie kitą profesiją niekada ir negalvojau”, – atviravo R. Garsonas.
Nuo akordeono prie trombono
Į Lentvario muzikos mokyklą R. Garsoną pakvietė klasės draugas. Tada būsimas muzikantas skaičiavo 12-us gyvenimo metus. „Iki to laiko jokiu instrumentu negrojau, gal vienu pirštu kokią melodiją sugraibydavau, bet tai viskas”, – prisiminė R. Garsonas. Tai, anot pašnekovo, nebuvo problema, juk yra sakoma, kad, jei nori ką nors gerai išmokti, turi ateiti nieko nemokėdamas, nes persimokyti yra kur kas sudėtingiau, juo labiau – ištaisyti klaidas.
Paklaustas, kodėl savo instrumentu pasirinko akordeoną, etnomuzikologas neslėpė, kad tai buvo populiarus instrumentas, kuriuo gali groti šventėse, giminių susitikimuose, kartu dainuoti, o triūbą nelabai kur papūsi.
Lentvario muzikos mokykloje R. Garsonas išmoko groti akordeonu ir trombonu. Pabaigęs ją, savo tikslo siekė Vilniaus Juozo Tallat-Kelpšos aukštesniojoje muzikos mokykloje (dabar – konservatorija), Estrados skyriuje. Čia R. Garsonas pasirinko tobulinti muzikavimą trombonu. „Prieš keletą metų Vilniaus konservatorijoje buvo atidarytas Estrados skyrius, todėl panorau groti džiazą bigbende”, – prisiminė pašnekovas. Šią ugdymo įstaigą R. Garsonas baigė 1990 metais ir gavo paskyrimą į Uteną dirbti orkestro vadovu.
Aukštojo mokslo – kartu su žmona
Bebaigdamas Juozo Tallat-Kelpšos aukštesniąją muzikos mokyklą, R. Garsonas susipažino su būsima žmona. „Mano sesers vyras pakvietė padėti tvarkyti paminklo savo senelei, į pagalbą buvo paprašytas ir būsimos žmonos tėvas. Po darbo jis pakvietė į svečius pietų, ten ir susipažinau su Rima, prasidėjo draugystė, besitęsianti iki šiol, – malonią pažintį
pasibaigusią vedybomis, prisiminė R. Garsonas. – Atsimenu, ji mane nusivedė į mokyklą, kur turėjo estradinį ansamblį. Aš jos mokinius pamokiau groti būgnais, kitais instrumentais.”
Suradę bendrą kalbą, jauni žmonės sutarė, kad net ir muzikinis išsilavinimas turi būti aukštasis. Todėl netrukus jau abu stovėjo prie Lietuvos muzikos ir teatro akademijos durų. O už jų – nauji iššūkiai ir lūkesčiai, kuriuos priimti ir išpildyti pasiryžo kartu. Akademijoje porą sudomino entomuzikologijos studijos. „Tai buvo nauja specialybė. Liaudies muzika mums abiem patiko, todėl ilgai nedvejoję šią sritį ir pasirinkome”, – pasakojo R. Garsonas, aukštojo mokslo pradėjęs siekti 1994-aisiais.
Bakalauro diplomas rankose nei R. Garsonui, nei jo žmonai nebuvo ledkalnio viršūnė, todėl netrukus abu įgijo magistro laipsnį.
Įsimintiniausia – ekspedicijos
Studijos akademijoje R. Garsonui ypač įsiminė dėl organizuotų ekspedicijų. „Ekspedicijos vykdavo kiekvienais metais. Mes važiuodavome į dvi: dainologinę, kai užrašinėdavome dainas, ir instrumentologinę, kur reikėdavo užrašyti muzikantus, liaudies muziką”, – pasakojo etnomuzikologas. Vienas ekspedicijas organizavo Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Etnomuzikologijos katedra, kitas – Etnomuzikos institutas, vėliau – Liaudies kultūros centras. Kaip aiškino R. Garsonas, pirmasis ekspedicijų ratas, kai buvo apvažiuota visa Lietuva, prasidėjo 1988 metais, baigėsi 2002-aisiais. 2003 metais tyrinėtojai, studentai, dėstytojai pradėjo antrą informacijos rinkimo kelionę.
„Utenoje ekspedicijos dalyviai, tarp kurių buvau ir aš, lankėsi 2004 metais, jau antru važiavimu. Įdomu tai, kad iš prieš penkiolika metų per pirmą ekspediciją užrašytų muzikantų Utenos krašte tebuvo likę du, tačiau atrasta ir užfiksuota nauja liaudies muzikantų karta. Tai suteikė prasmę tęsti antro rato ekspedicijas visoje Lietuvoje. Nuo 2004 metų prabėgo jau 12 metų, bet užrašytų muzikantų dar yra nemažai, vėl auga nauja karta ” – pastebėjo R. Garsonas.
Į ekspedicijas 2004 m. įsitraukė ir Utenos kraštotyros muziejus, kuris nuo 2005 metų šią veiklą įvairiose Utenos rajono seniūnijose tęsė savarankiškai. Užrašinėjami ne vien muzikantai, bet ir pasakoriai, dainininkai ir pan. Šios ekspedicijos tęsiasi iki šiol.
Ekspedicijos R. Garsonui tapo akstinu giliau pažvelgti į Utenos krašto liaudiško muzikavimo tradicijas. Pažintis ne tik su naujais žmonėmis, bet ir su jų turimais instrumentais peraugo į tikslingą bendravimą siekiant liaudies muziką populiarinti, fiksuoti ir tyrinėti. Taip dienos šviesą išvydo R. Garsono knyga „Utenos krašto muzikantai”, taip susikūrė kapela „Muzikontai iš pa Utenas”, taip atsirado respublikinė Peterburgo armonikų šventė.
Parengė Jurgita PAVILONIENĖ