Daugeliui poetiškos sielos žmonių eilių rašymas dažniausiai yra puikus laisvalaikio praleidimo būdas, atsipalaidavimas, savo spontaniškai gimstančių minčių dėliojimas… Tačiau uteniškė, Vilniaus miesto apylinkės teismo lituanistė Eglė Kirilauskaitė į poeziją ir muziką žvelgia profesionaliai, rimtai ir atsakingai. Utenoje pristačiusi savo naujausią poezijos knygą „Anapus Stikso“ autorė prisipažino, kad su savo gimtuoju kraštu jos sąsajos nenutrūkusios – atvirkščiai, ji, grįžusi, namo visuomet aplanko vaikystės sūpuokles, „Laumių akių“ versmes, pievas Utenos pakraščiuose.
Apie jaunos uteniškės talentą, kūrybinius ieškojimus, naujai išleistą leidinį ir laisvalaikį – šiame žurnalistės Linos NARČIENĖS interviu su E. KIRILAUSKAITE.
Egle, pirmiausia prieš pradėdama šį interviu, norėčiau paklausti, kada toji kūryba pradėjo skleistis tavyje? Kaip ir kada pastebėjai, kad kūryba beldžiasi į tavo vidų? Kas tai lėmė?
Kūryba manyje visada buvo. Mano ryšys su menu labai stiprus, meninė energija yra esminė mano tapatybės dalis. Niekada nebrėžiau griežtos atskirties tarp savo žemiškojo gyvenimo ir kūrybos – savimi aš pratęsiu savo poeziją, o ji – mane.
Kas Tau yra poezija, poetinė kalba?
Poezija man – tai kanalas tarp pasąmonės užribių, tolimiausių jos kerčių ir mūsų tikrovės. Tai – būdas pažvelgti į pasaulio dėsnius, į žmonių santykių ypatybes giliau, drąsiau, nešabloniškai.
Poezija – tai tiesos kalba, atskleidžianti skaitytojui neužglaistytas pasaulio spalvas, mūsų realybės ir paralelinių tikrovių visumą. Tai – meilės kalba, pasiaukojanti, bet kartu išaukštinanti ir pakylėjanti į dvasines sielos aukštumas. Tai – galimybė priartėti prie savasties ir pačių žmogiškumo ištakų ne tik man, bet ir kiekvienam mano skaitytojui ar žiūrovui. Poetinė kalba – tai stipriausias, galingiausias ir paveikiausias meninis įrankis, kalbant apie tikrovės, tiesos ir būties sampratą.
Kokie būdingi bruožai būdingi Tavo poezijai?
Mano poezija ekspresyvi, savarankiška, ekscentriška. Ji romantinė, atvira, išpažintinė – joje atsiveria pati siela. Kartu ji gaivališka, jausminga, subtiliai erotiška. Tikra ir drąsi, dažnai nepatogi šių dienų skaitytojui, trokštančiam paviršutiniško pozityvumo. Ji nekalba apie politines aktualijas, nesispjaudo necenzūriniais žodžiais. Ji kalba apie žmonijos prigimties esmę, apie tai, kas svarbu ir būdinga visiems ir kiekvienam atskirai. Mano poezija žvelgia tikrovei į akis be prisitaikymo, be sarkazmo ir be kitų kaukių, kartais grakščia ir paprasta, bet visada rafinuota ir neperkrauta kalba. Būtent dėl to ji kerta ten, kur jautriausia. Mano kūryboje apstu dramatizmo, tamsių įvaizdžių, ji provokuoja, kuria naujas tikroves. Eilėraščiams būdingi dauguma romantizmo bruožų: individualizmas, stipri emocinė koncentracija, kontrastai, vidinė stiprybė bei drąsa, revoliucinė nuotaika, visa apimančios meilės tema. Kertinę rolę atlieka ritmas, rimas ir melodingumas – manau, tai sudaro klasikinės poezijos pagrindą apskritai. Mano poezija nėra skirta vien publikacijoms. Tai – scenos poezija, tad jai svarbus ir atlikimo klausimas: vizuali estetika, įtaigus, taisyklingas skaitymas, gerai apgalvota eilėraščių seka, pasirodymų eiga, kartu sukuriantys intensyvų meninį performansą.
Darbas teisme ir kūryba: tikriausiai labai svarbu kūrėjui, kai jis sulaukia paskatinimo ir palaikymo. Kokio palaikymo sulauki iš savo kolegų?
Vilniaus miesto apylinkės teisme, kuriame dirbu lituaniste, kaip ir daugumoje šiuolaikinių įstaigų daug dėmesio skiriama ir kultūrinei kolektyvo veiklai. Čia pavyzdingai skatinama ir puoselėjama aukštoji kultūra, profesionalusis menas. Jame, be kita ko, organizuojami mano poezijos vakarai ir koncertai svarbioms progoms paminėti. Dalyvauju įstaigos kultūrinės veiklos planavime. Kolegų iniciatyva apie mano kūrybą informacija dalijamasi teismo leidiniuose ir šalies interneto portaluose. Kolegos domisi mano kūryba, aktyviai skaito publikacijas, už teismo ribų noriai lankosi mano renginiuose bei festivaliuose, kaip antai „Poezijos pavasaris“. Džiugu stebėti, kaip kyla meninio išprusimo lygis, plečiasi akiračiai, o žmonės pamažu ima suvokti, kaip darniai intelektinė veikla bei profesionalusis menas dera su atsakingomis pareigomis, disciplinuoto darbuotojo amplua. Sulaukiu daug malonaus grįžtamojo ryšio iš vadovės – gera įkvėpti žmones.
Gruodžio mėnesį uteniškiai sulaukė Tavo poezijos knygos „Anapus Stikso“ pristatymo. Gal gali apibūdinti, kaip gimė ši pati naujausia knyga, apie ką ji kalba?
Antikos mitologijoje Stiksas – tai viena iš penkių požemio upių. Priesaika virš Stikso upės buvo laikoma pačia tvirčiausia. Tad ši knyga kalba apie tiesos paieškas, gėrio ir blogio dvikovas virš Stikso upės, už sąmonės lygmens, apie sielos paklydimus, kaltę, atsakomybę ir moralę. Apie įsipareigojimus visų pirma sau, žmonijai, Dievui, apie bandymus savęs neišduoti. Joje gausu meilės motyvų, tik neretai ši meilė uždrausta, pasmerkta, nepateisinama. Tad keliamas klausimas, kas už ją atlieka bausmę, o kam atleidžiama. Knygoje ieškoma visatos sąžiningumo dėsnio, nagrinėjama atpildo problematika. Joje rasite daug eilėraščių apie menų sąveiką, sielos stiprybės pergalę žmogiško ribotumo atžvilgiu, priešybių trauką.
Kam ši poezijos knyga skiriama? Ką reiškia toks mistiškas jos pavadinimas?
Ši knyga skiriama visiems, pasiryžusiems bristi giliau į savo pasąmonės vandenis. Tai – savo vidinės tamsos narpliojimas, siekiant ją apšviesti. Kvietimas, kad ir skaitytojai ieškotų savo šešėlio ir bandytų jį prisijaukinti, pažinti.
Dantės „Dieviškojoje komedijoje“ anapus Stikso patenka piktadariai, dievų išsižadėtieji. Ten baudžiami ne vien tie, kurie pakluso tamsiausioms savo ydoms, bet ir tie, kurie kitiems kenkė – arba norėjo pakenkti – tyčia. Baudžiami arba išteisinami.
Kokia muzika labiausiai Tave įkvepia? Kuo ji svarbi kūrybai?
Vienareikšmiškai – klasikinė muzika ir lietuvių liaudies dainos. Iškilių praėjusių epochų (Bethoveno, Mocarto, Šopeno) kompozitorių veikalai man yra tiesioginis poezijos muzikoje atitikmuo. Tuo tarpu liaudies muzika, dvibalsės minorinės dzūkų liaudies dainos man simbolizuoja tvirtą dvasinį ryšį su savo protėviais, gamta, kilme, prigimtimi, o mano kūryboje apstu šio dvasinio ryšio apraiškų. Dalis mano eilėraščių paremti folkloro motyvais. Poezija – pats muzikaliausias literatūros žanras.
Ar dažnai tenka lankytis gimtojoje Utenoje? Kurias vietas aplankai čia viešėdama?
Utenoje lankausi, kai tik randu galimybių šiandieninio skubėjimo ir kultūriniu požiūriu intensyvaus gyvenimo fone. Man svarbios netradicinės, mano asmeninių patirčių žemėlapį sudarančios gimtojo miesto vietos: vaikystės sūpuoklės, „Laumių akių“ versmės, pievos Utenos pakraščiuose. Užvis mieliausia vieta, žinoma, yra namai.
Kaip atrodo Tavo laisvalaikis?
Pirmiausiai norisi minėti šokį ir fotografiją. Tai padeda ir atsipalaiduoti, ir išlaisvinti vidinę energiją, aistrą gyvenimui. Pati beveik nefotografuoju, bet mėgstu pozuoti profesionaliems fotografams.
Kaip ir dera filologei, daug skaitau, ypač – romantinę poeziją ir saviugdos literatūrą.
Labai myliu Vilniaus senamiestį, tad daug laiko praleidžiu jo parkuose, gatvelėse, kavinėse bei galerijose. Mėgstu viena keliauti po įvairias Lietuvos vietoves, taip galiu ramiai įsiklausyti į savo vidinį niekieno netrikdomą kūrybinį balsą.
Kadangi man būdinga romantinė pasaulėžiūra tiek mene, tiek už jo ribų, mėgstu idealizuoti praeitį, nostalgiškai vaikščioti savo ankstyvos jaunystės maršrutais, prisiminti mane jais kadaise lydėjusius žmones, iš dabartinės perspektyvos vėl patirti įvairius buvusius gyvenimo fragmentus.
O štai poezija ir muzika man nėra laisvalaikio veikla ar hobis, kaip, tarkim, kažkam tai yra žvejyba ar sportas. Į savo atliekamą meną žiūriu profesionaliai, rimtai ir atsakingai, kadangi pristatau jį auditorijai. Tad iš pagarbos publikai man svarbu aukštu lygmeniu pateikti savo kūrybos rezultatus, apsvarstyti kiekvieną estetikos detalę, dikcijos, atlikimo niuansą. Daug dėmesio skiriu repeticijoms.
Eilėraščiai
Tikrai meilei
tikrai meilei nereikia
antrankiuose įaugusių kaulų
peilių ašmenų
išsilydžiusio žaibo ant lūpų
nei pragaro ugnies kraujyje
tikrai meilei užtenka
vieno hiacinto žiedo
vieno upės vingio
iš Užupio
tiesiai į tavo širdį
iš graudaus miesto ūžesio
tiesiai į liepų žydėjimą…
Maleris*
kai mums kirto galvas, kai vėjas
plaikstė mus kartuvėse tarsi skudurus,
minia šaukė: daugiau kraujo
buvo girdėti juokas
mačiau, kaip po šypsenomis
žvilga aštrios iltys
iš baimės ar iš įsiūčio tąkart
kibau tau į atlapus
nes tu buvai arčiausiai
mes mirėme tačiau mūsų kraujyje
liko degti liepsnos
juk ne pirmą kartą mus
veja iš žemės
kardais ir kulkomis
tarsi truvero giesmę kurią
norėtų nutildyti
bet jiems nepasiseka
dar prieš Kristų
žydai buvo geriausi muzikai
tądien centrinėje miesto aikštėje
kažkas vedamas ketvirčiuoti
gangrenuojančiais pirštais
grojo Malerį
mano žvilgsnis susitiko su jo žvilgsniu
gal milijoninei sekundės daliai
tada ir supratau
visus buvusius gyvenimus
laukiau šito žvilgsnio
visus būsimus
jam grosiu
___
*Labai žinomas žydų kilmės kompozitorius
Dangus virš priemiesčio
Raudonas dangus
virš priemiesčio
perplėštos dangaus
arterijos
mano langai
į vakarus
mano langai
aptaškyti
rudens saulėlydžiais
raudonas dangus
virš priemiesčio
fractura radii
loco typico
raudonas dangus lyg riešai
aptaškyti krauju
Panašus į tave
Man panašus į tave
melsvas jauno mėnulio pjūvis
ir mėlyni švarkai
lapkričio dangus
šokantis ant muzikinės dėžutės
vasarą susapnuotas
rugiagėlių kvapas
vėlių rauda
ir Vėlinių žvakutės akyse
krištolinės statulėlės
tu nebuvai žmogus, ne —
tu buvai verksmas vidunaktį
taip verkia ant lininės paklodės
laumių sukeistas vaikas
taip verkia ežeruose meldai
laumių plaukai
mūsų drobių nerandančios
kultuvėlės
ir kas galėjo pamanyti
kad tu man nutiksi
taip myli įsimylėjėliai
taip myli pasakų bokštuose
beprotės mėlynbarzdžio
nuotakos
tu buvai atsiprašymas
prieš pat užgęstant šviesai
priesaika, grasinimas
nebemylėti
bet kai pakils rūkas
aš visada galėsiu
pas tave nueiti
apsamanojusiais tavo
pėdsakais
ir tada net pro melsvą stiklą
girdėsis mūsų miško dvasių
dvibalsės minorinės
dainos
mano mintys glostys tavo mintis
ir glaus prie savęs
tarsi mylimą žmogų
seniai išnykusios laumės
iki pusės įbris
į vėsų vaikystės
ežerą