Pačiame Kuktiškių miestelio centre, ant stačios kalvos, stūkso medinė Šv. Jono Krikštytojo bažnyčia. Viršutinėje jos fasado dalyje išdėliotas pasveikinimas „Garbė Dievui aukštybėje“. Kas dabar suskaičiuos, kiek nuoširdžių maldų šios sienos girdėjo, kiek giesmių bei šnabždesių išklausė. Šventadieniais į maldos namus vis dar plūsta tikintieji, nors kaip sakė ilgus savo gyvenimo metus jai skyręs buvęs klebonas, įgijęs monsinjoro titulą, Juozas Čeberiokas, miestelyje sumažėjo žmonių, kartu ir tikinčiųjų. Tačiau niekam ne paslaptis, kad tai ne vien Kuktiškių, bet ir visų nedidelių gyvenviečių dabarties bruožas.
Gimė už demarkacinės linijos
Nuo buvusio klebono namelio slenksčio atsiveria miestelio bažnyčios sienos. 1934 m. gimęs kunigas į Kuktiškes tarnauti tikintiesiems buvo perkeltas po 1991 m. sausio 13-os žudynių. Iki to laiko jam teko dirbti daugelyje kitų parapijų, kaip sakė, dažnai būdavo perkeltas „prie statybų“. Pasak dvasininko, kai jį perkėlė į Kuktiškes, bažnyčios lankomumas iš pradžių sumažėjo, gal todėl, kad žmonės nebuvo įpratę prie naujo, jaunesnio, kunigo. „O dabar gi – žmonės miršta, prašau…“ – apibrėžė apylinkių (ir ne tik jų) demografinę padėtį pašnekovas.
J. Čeberiokas kilo ne iš šio miestelio, nors gimė visai prie pat Utenos rajono. Į pasaulį dvasininkas atkeliavo Ignalinos rajono Linkmenų seniūnijos Tumėniškės kaime. Vietovė buvo anuometinėje Lenkijos teritorijoje, kai per Linkmenis ėjo demarkacinė linija, laikinai žymėjusi Lietuvos bei Lenkijos sieną. Kunigas papasakojo, kad lenkams priėjus prie sodybos ir išgirdus, jog loja šuo, svetimšalis pribėgęs prie būdos sargiuką „aukštyn kojomis užversdavo“. Kas jį pastūmėjo link kunigystės, monsinjoras neatskleidė, tačiau teigė, jog iki įstojant į kunigų seminariją išskirtinai ilgai mokėsi.
Senosios koplyčios altorius ir „respublikinė“ Švč. M. Marija
J. Čeberiokas prakalbo apie Kuktiškių bažnyčią bei paaiškino, ką reikėtų nufotografuoti. Jis pristatė mažesnėje patalpoje prigludusį nedidelį altorių, kuris perkeltas iš kapinėse anksčiau buvusios koplytėlės, kur žmonės meldėsi po gaisro (dar anksčiau Šv. Jono Krikštytojo bažnyčios vietoje taip pat buvo bažnyčia, tačiau XIX a. pabaigoje ji sudegė). „Ši pastatyta vos per trejus metus, – stebėjosi kunigas. – Tad, kol įrengė, amžinojo poilsio vietos koplyčioje vykdavo pamaldos.“ Monsinjoras sakė, kad pastatas stovėjo pačiame kapinių gale. Anot jo, anų maldos namų liekanų neliko nė žymės – buvusių pamatų vieta seniai užklota kaulais, užlaidota…
Pasak dvasininko, bažnyčioje kabo vertingų paveikslų. Mažiausiai vienas kūrinys, kaip jis pavadino, „respublikinis“. Nei autorių, nei darbų pavadinimų buvęs klebonas nepaminėjo, tačiau atskleidė, jog kai kūrinį, kuriame pavaizduota Švč. M. Marija su kūdikėliu, buvo ruošiamasi restauruoti, nei jis, nei kultūros specialistai iš Utenos jo ilgai nerado. Jau pradėta spėlioti, gal tai ne tas, o kitas paveikslas… Lyg per atsitiktinumą tapybos darbas buvo aptiktas už altoriaus. Vėliau jis buvo restauruotas ir grąžintas šventovei. Veidą į altorių atsukę lankytojai vertingą meno kūrinį gali išvysti viršuje, dešinėje bažnyčios pusėje.
Į pagalbą monsinjorui ateina Utenos krašto enciklopedija. Dailėtyrininkės Laimos Laučkaitės-Surgailienės duomenimis, bažnyčioje yra šie reikšmingi dailės kūriniai: „1. Medinis 1863 m. Vilniaus meistro Abdomo Zimodros padarytas neobarokinis altorius. Mensa (altoriaus pagrindinė dalis – aut. past.) papuošta ornamentinėmis įsprūdomis. Altorius buvo įrengtas Kuktiškių kapinių koplyčioje, 1895 m. perkeltas į bažnyčios koplyčią. 2. Molbertinės tapybos paveikslas ,,Marija su kūdikiu“, 1790 m. tapytas Petro Rozelino. Tai vėlyvojo baroko stiliaus kūrinys. 3. Klasicistinio stiliaus skulptūra ,,Nukryžiuotasis“. Spėjama, kad XIX a. pabaigoje ją išdrožė Antanas Deveikis. 4. Medinis 1891–1931 m. Antano Deveikio padarytas kryžius. Prie liemens apačios prikalta lentelė su Kristaus monograma ir religinio turinio įrašu.“
Labai labai didelė bažnyčia
„Šv. Jono Krikštytojo bažnyčia yra viena didžiausių medinių bažnyčių Europoje“, – pasidalijo savo turima informacija J. Čeberiokas, prisimindamas gausiai pastatą aplankančius turistus. Jis sakė, kad sovietmečiu bažnyčia iš vidaus buvo atnaujinta bei restauruota, o darbą atliko ir piešinius ant lubų taisė vienas iš nedaugelio tuometinių meistrų. Pasak pašnekovo, parapijos klebono pareigas einantis Jurgis Kazlauskas maldos namus savo nuožiūra vis pertvarko, atnaujina vieną ar kitą daiktą, pakeičia jų vietas.
Dvasininkas atskleidė antkapinio paminklo, kurį šventovės kieme pasistatė pats, istoriją. Kažkada važiuodamas automobiliu J. Čeberiokas dėl nedrausmingų dviratininkų vos nepateko į avariją, kuri jam būtų kainavusi gyvybę. „Kartą pavakary automobiliu važiavau iš tėviškės. Netoli mynė dviratininkai, užsiėmę gal pusę kelio. Rodėsi, dar toli priekyje riedėjo sunkvežimis – pasukau vairą, kad dviračius aplenkčiau. Žiūriu, kad jau ta mašina taip arti… Tuomet pasukau vairą atgal ir vos spėjau jį grąžinti į centrą. Jeigu nebūčiau suskubęs atlikti manevro, būčiau patekęs po didelio sunkvežimio ratais“, – pasakojo pašnekovas, kuris po iš pusiausvyros išmušusio įvykio bažnyčios kieme pasistatė antkapinį paminklą. Pasak jo, kai ateis laikas, jis bus toje vietoje ir palaidotas. Šalimais – garbės kanauninko Kazimiero Daukšos kapas.
Niekada nesurasta skulptūrėlė…
J. Čeberiokas prisiminė bažnyčioje tarnavusius kunigus. Vienoje iš šoninių patalpų, ant sienos, kabo beveik visų šiuose maldos namuose tarnavusių dvasininkų atvaizdų galerija. Pačiame jos centre – buvęs klebonas Kazimieras Valiūnas, kuris rūpinosi dabartinės bažnyčios statyba. Vienas iš čia dirbusių dvasininkų – kardinolas Vincentas Sladkevičius. Pasak pašnekovo, iš Kuktiškių parapijos jis buvo iškeldintas netrukus po įvykio, kai stribai nuvertė Nepriklausomybės paminklą su šv. Mykolo Arkangelo skulptūrėle ant viršaus. „Kai V. Sladkevičius nuėjo to paminklo ieškoti, jam pasakė: „Žiūrėk, kad tu pats nebūtum nuverstas…“ Ir po trijų mėnesių jį iš šios bažnyčios iškėlė“, – apibrėžė dvasininkas. V. Sladkevičiaus garbei prie šv. Mykolo Arkangelo pastatytas kuklus paminklas. J. Čeberioko duomenimis, stribų viršininkas rusas buvo didelis meno mylėtojas, o kruopščiai pagamintas šv. Mykolas Arkangelas į Kuktiškes buvo atgabentas net iš Šveicarijos. Pašnekovas teigė, jog žmonės spėlioja, kad stribas dailią skulptūrėlę galėjo tiesiog išsivežti į Rusiją – ji niekada nebuvo surasta. Lietuvai atgavus nepriklausomybę paminklas buvo atstatytas, nors senojo šv. Mykolo Arkangelo buvimo vieta taip ir neišaiškinta.
Gyventoja stribų būstinės sienų nebijo
Kunigo žodžiais tariant, kitoje gatvės pusėje nei bažnyčia esantis namas buvo stribija. Aikštelėje priešais, maždaug ten, kur dabar šv. Mykolo Arkangelo skulptūrėlė, stribai suguldydavo nukankintų partizanų kūnus, kad žmones pagąsdintų. Vėliau vadinamoji stribija, pasak dvasininko, priklausė kolūkiui. Ir išties, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro duomenimis, pastate 1944–1952 m. veikė NKVD-MVD-MGB Kuktiškių vls. poskyris. Nuo 2007 m. ant namo pakabinta lentelė čia nukankintiems žmonėms atminti. Ją sukūrė skulptorius Jonas Jagėla. Dabar buvusi būstinė tapo niekuo su anuometiniais įvykiais nesusijusių kuktiškiečių namais. Pasak į kelis „Utenos dienos“ klausimus atsakiusios buvusios NKVD būstinės gyventojos (daugiau ji nepanoro kalbėti), laiko leisti name, kuriame kažkada liejosi kraujas bei vyko kankinimai, ji nebijo. Daiktų, primenančių praeitį, nei namuose, nei prie namų moteris nerado. Anot kuktiškietės, jau ir anksčiau čia gyveno žmonių, tad krūptelėti priverčiančios atminties aidų jos namuose tikrai neišliko…
Autorės nuotr.