Tęsiame pokalbį su iš Kuktiškių miestelio kilusia žurnaliste Genovaite Šnurova, kuri apie savo gimtinę parašė dvi knygas – „Kuktiškės“ (spausdino UAB „Utenos spaustuvė“, 1997 m.) bei „Kuktiškės. Antra knyga“ (išleista ten pat, 2004 m.). Autorė papasakojo, kaip kilo idėja rašyti apie miestelį. Dalydamasi žiniomis su „Utenos dienos“ skaitytojais, ji atskleidė ir ne vieną detalę apie darbą bei save.
Kuktiškės – garbaus amžiaus miestelis
G. Šnurovos duomenimis, Kuktiškių vardas pirmąsyk paminėtas 1387 m. Po to, kai buvo apkrikštyta Lietuva (oficialiai tai vyko tais pačiais metais – aut. past.). „Po krikšto Lietuvos didysis kunigaikštis Jogaila įkūrė Vilniaus vyskupystę, pastatė katedrą ir septynias parapijines bažnyčias. Vilniaus vyskupui Andriui Vasilai ir dvasininkams pragyventi ir bažnyčioms išlaikyti jis padovanojo keletą dvarų. Taip 1387 m. vasario 17 d. buvo duota pirmoji privilegija, t. y. raštas, kuriuo nusakomos bažnyčios ir dvasininkų teisės. Rašte pažymėta, kad vyskupas gavo dalį Vilniaus miesto, Tauragnų pilį su valsčiumi, Labanoro ir Molėtų dvarus, Verkių ir Bokšto valsčius. Pergamente paminėta „Kukutiszek“, kur šis žodis neryškus, vos įskaitomas. Būtent dėl šios Kuktiškių paminėjimo datos istorikas R. Jusas abejoja, kiti – ne. Šiaip ar taip Kuktiškės savo amžių skaičiuoja būtent nuo šio rašto datos“, – savo pirmojoje knygoje apie miestelį rašė ji. Kaip viename iš Utenos laikraščių pradėjusiai dirbti pašnekovei kilo mintis griebtis sudėtingos istorinės temos?
Pradžia – nuo senų žemės dokumentų
G. Šnurova papasakojo, jog įsidarbinusi laikraščio redakcijoje bei sužinojusi, kad jos buvusi lietuvių kalbos mokytoja Stasė Kubickienė rašė straipsnius apie rajono miestelius, tarė: „Apie Kuktiškes tai aš pati rašysiu.“ Apsilankiusi pas istorikę Oną Vokėnaitę, G. Šnurova pabandė patenkinti smalsumą ir apie miestelį sužinoti daugiau. „O. Vokėnaitė turėjo labai aiškaus proto devyniasdešimtmetę tetą Viktoriją Vokėnaitę, kuri gyveno šalia labai mažame namelyje. Ji mokėjo užkalbėti net gyvatės įkandimus. Jeigu jau garbaus amžiaus sulaukusios tetos paklausdavai, kas vyko prieš penkiasdešimt metų, ši galėdavo tiksliai pasakyti, koks tuo metu buvo oras, kokį sutiko žmogų. Kai po giminaitės mirties O. Vokėnaitė tvarkė namus, rado dokumentų originalus su pavardėmis apie tai, kaip kuktiškiečiai iš dvaro ponų žemę išsiperka. O. Vokėnaitė pasiūlė man rašyti apie Kuktiškes. Ji gynėsi, kad knygai rašyti jau yra per sena, todėl mane įkalbėjo imtis šio darbo, – kalbėjo G. Šnurova. – Na ir užsikabinau…“ Nuo to laiko pašnekovė pradėjo vaikščioti pas už ją vyresnius žmones ir klausinėti apie istorinius faktus: kolūkio įsikūrimo pradžią, bažnyčią, miestelį, jo mokyklą.
Knyga per dvi savaites
Darbą prie pirmosios knygos apie Kuktiškes pašnekovė pavadino labai spontanišku. „Ramiai galvojau dirbti – be aiškių knygos parengimo ir išleidimo datų bei terminų. Bet tuometinė seniūnė Gražina Bivainienė sužinojo, kad renku medžiagą knygai, ir paprašė ją išleisti iki miestelio šventės. O iki jos tik mėnuo. Tuomet tebuvo tik būsimos knygos apmatai. Ir tai dar tik preliminarūs: špargalkės ir atskiri dokumentai, o ir kompiuterio namuose neturėjau“, – sakė pašnekovė. Pasak jos, dėl leidinio ne jai vienai teko skubiai verstis per galvą. „Tuometinis kolega Valdas Šmergelis vakarais rinko tekstus, Dailės akademijos lektorius Andrius Surgailis ekstra sumaketavo, lituanistai Birutė ir Algimantas Siaurusaičiai per naktį perskaitė korektūrą. Knyga buvo paruošta per dvi savaites“, – prisipažino žurnalistė, pasak kurios, antroji knygos dalis išėjo taip pat labai netikėtai; išleidus pirmąją, atsirado dar daugiau apie miestelį žinančių žmonių, turinčių originalių, istorinę vertę turinčių dokumentų. „Iš tų žinių likučių sudaryta antroji knyga“, – papildė autorė, kuri staiga prisiminė, kad dauguma informacija bei faktais prie knygų prisidėjusių žmonių jau iškeliavo į mirusiųjų pasaulį. Tai ne vienintelės G. Šnurovos knygos apie miestelius. Pasak jos, vėliau išleistai knygai apie Utenos rajono miestelius Biliakiemį, Pačkėnus bei Vaikutėnus „Visiškai atvirai“ pavyko atkapstyti niekam nežinomos informacijos apie Antaną Jasūdį (Visuotinės lietuvių enciklopedijos duomenimis, A. Jasūdis (1878–1963 m.) gimė Utenos rajono Puodžių kaime. Teatralas nemažai nuveikė Lietuvos teatro labui: buvo vienu Lietuvių dramos ir muzikos kuopos Sankt Peterburge steigėjų, rengusių lietuviškus vakarus, Teatrališkosios komisijos organizatoriumi ir pirmininku. Didžioji dalis jo surinktos Sankt Peterburgo lietuvių teatrinės bei muzikinės veiklos dokumentinės medžiagos buvo sunaikinta sovietinės okupacijos metais. Remdamasis šia medžiaga 1930 m. Balys Sruoga parašė studiją „Lietuvių teatras Peterburge, 1892–1918: Lietuvių teatro istorijai medžiaga“ – aut. past.).
Vardas galbūt kilo nuo paukščio
Paklausta apie pievoje priešais Šv. Jono Krikštytojo bažnyčią stūksantį aukštą senovinį namą meniškai išdrožinėtomis langinėmis, G. Šnurova teigė, kad jame gyveno Čėčių šeima. „Čėčienė – aš jos nebepažinojau – yra dirbusi pas Kuktiškių dvaro ponią Pšybilską. Jų namas yra vienas seniausių miestelyje. Atsimenu Čėčį ir žinau, kad Čėčienė giedojo bažnyčios chore. Buvau dar vaiku, kai jie abu mirė“, – apibrėžė knygų apie miestelį autorė. Anot jos, manoma, jog Kuktiškių pavadinimas kilo nuo paukščio kukučio. „Kuktiškių herbe yra kukutis. Ir miestelio seniūnas yra Aistis Kukutis, – paklausta apie vardo kilmę, sutapimus paminėjo pašnekovė. – Per Kuktiškes teka ir labai siauras panašaus pavadinimo upeliukas Kuksa. Vasarą jis išdžiūva. Užtat Vyžintos upelis, skiriantis Kuktiškių senamiestį nuo naujamiesčio, irgi ne kažin kokius vandenis plukdo iš Bareišių (Vyžinto) ežero į Galuono ežerą.“
Tūkstančio metų pasakos
Apie miestelio šviesuolius paklausta G. Šnurova pažymėjo kryždirbį Antaną Deveikį (1819–1929 m.). „Tai buvo vienas garsiausių Rytų Aukštaitijos kryždirbių. Jis kilęs iš netolimo Kačiūnų kaimo. A. Deveikiui bei knygnešiui Liudvikui Misevičiui (Kuliešiui) atminti Kuktiškėse įrengtas muziejus ir knygų prieglauda. Kraštiečiai a. a. Antanas bei Elena Čiužai savo lėšomis pastatė namelį – ten muziejų ir įkūrė. Toje pačioje vietoje anksčiau stovėjo dūminė pirkelytė, kurioje kryždirbys leido dienas. Kartu gyventi jis buvo priėmęs ir knygnešį“, – vardijo žurnalistė. Ji pažymėjo, kad lietuviškosios Brailio abėcėlės sudarytojo Prano Daunio (1900–1962 m.) tėviškė taip pat buvo šalia Kuktiškių miestelio. Pašnekovė paminėjo ir Anastaziją Valiulienę (1891–1965 m.), kaip ji rašė ir savo knygoje, bene vienintelę Kuktiškių apylinkių pasakų sekėją, žinomos tautosakininkės Bronės Kazlauskienės (Valiulytės) bei kraštotyrininko Kazio Valiulio mamą. Anot G. Šnurovos, dukra tautosakininkė parengė A. Valiulienės pasakų knygą „Močiutės pasakos“. „A. Valiulienė pasakų išmoko iš savo motinos Emilijos Treinienės, kuri jas paveldėjo iš savo senelės, kilusios nuo Ignalinos“, – knygoje pristatė G. Šnurova. Čia pateiktas šios knygos pristatymas, kuriame B. Kazlauskienė teigė, jog pasakų amžius gali siekti ir daugiau negu tūkstantį metų. „Pasakotoja suvokdavo, kokio amžiaus vaikas kurią pasaką gali suprasti. Pirmoji antrų–trečių metų vaikui pasaka buvo apie gaidžiuką ir vištytę ir kitus gyvulėlius, kurie vaikui iš mažų dienų buvo pažįstami, kuriuos jis matydavo troboje ar kieme. Didesni vaikai girdėdavo sudėtingesnes pamokomas pasakas apie katinėlį ir gaidelį, apie smagurį katiną, nelaimingus ožkeliukus, apgavikę lapę ar plėšrų vilką. O kokių šešerių–aštuonerių metų vaikams atsiverdavo stebuklinių pasakų pasaulis su nuostabiais žirgais, paslaptingais žalčiais ir devyngalviais, su gerom laumėm ir piktom raganom, gudruoliu oželiu ar arkliuku. Vaikams buvo įdomu ir buitinės pasakos apie tris brolius, apie paprastus žmones Andrių ir Klimą, kurie savo gudrumu pralenkia ir nugali poną“, – rašė ji.
Susidūrė su abejingumu
Pasak G. Šnurovos, buvo istorijų, kurios į knygas nepateko – autorė atsargiai vertino karo ir pokario nutikimus bei gyventojų pasakojimus apie partizanus. G. Šnurova sakė, jog jų nepublikavo dėl duomenų neatitikimų – vienas apie tą patį įvykį sako taip, kitas – kitaip. „Kuriuo žmogumi tikėti? Pasakojimai labai skirtingi, ir žinok, kad gudrus, kaip iš tikrųjų buvo“, – konstatavo autorė. Ji atskleidė, kad buvo nemažai žmonių, kurie padėjo ir net rėmė knygų leidybą, tačiau susidūrė ir su nemažai abejojusių. „Buvo tokių, kurie klausė: „Kam tau to reikia? Ką iš to padarysi, kas čia bus?“ – prisiminė pašnekovė, kuriai vaikystės miestelio paveikslas dar dabar stovi prieš akis. Ji sakė, kad šventadieniais Kuktiškėse šurmuliuodavo dideli „kermošiai“ – suvažiuodavo gyventojai iš aplinkinių kaimų ir ne vien Utenos, bet ir Molėtų rajono. „Žmonės atvažiuodavo su arkliukais, juos netoli bažnyčios palikdavo, o vėliau susiburdavo grupelėmis ir vaikščiodavo, dainuodavo, vaišindavosi atsineštomis vaišėmis susėdę medžių pavėsyje, – kalbėjo G. Šnurova. – Mano tėvų namai stovi miestelio pradžioje. Kitapus kelio buvo beužankantis ežeriukas (jis ir dabar yra, tik liko dar mažesnis). Tarp kelio ir jo augo nemažas klevas. Basi, batus per petį persimetę tų kaimų gyventojai po juo susėsdavo, pailsėdavo. Ežerėlyje nusiprausdavo dulkėtas kojas, apsiaudavo batus ir eidavo į bažnyčią. Po pamaldų moterys su lauknešėliais (juos nešdavosi baltutėlėje drobinėje skepetaitėje, pasirišusios ant rankos) ir vyrai susėsdavo po medžiu, nusiaudavo batus, pavalgydavo, pasikalbėdavo ir vėl per petį persimetę apavą patraukdavo namo…“
Autorės nuotr.