„Ko tau atnešti? Kokio maisto nupirkti? Vaisių? Gėrimų?“ – tai vis dar dažniausiai pirmieji nuskambantys klausimai, sužinojus, kad artimasis guli ligoninėje. „Na, kaip vaikas? Ar valgo darželyje (mokykloje)?“ – puolame klausinėti mažuosius į ugdymo įstaigas išleidusių tėvų. Diskusijos dėl ligoninių, mokyklų, vaikų darželių maisto ir jo kiekio, atrodo, senos kaip pasaulis. Jų kyla periodiškai. Ir aukso viduriuko čia nebūna. „Pagrindinė priežastis – mūsų kasdienė mityba vis dar labai atsilieka nuo sveikos gyvensenos principų. Tada pasipila ir visos su tuo susijusios ligos. O gydymo įstaigose pateikiamas maistas ruošiamas pagal griežtus sveikos mitybos principus“, – sakė Utenos ligoninės direktoriaus pavaduotoja slaugai Jūratė Stankevičienė.
Vasaros pabaigoje socialiniuose tinkluose kilo diskusija dėl Utenos ligoninės Reabilitacijos skyriaus maisto…
Šių diskusijų kyla periodiškai. Dabar dėl ligoninės, rudens viduryje vėl kalbėsime apie lopšelių-darželių maistą, nes tėvai skųsis neskaniais patiekalais ir alkanais vaikais. O juk pagrindinė problema yra ta, kad mes vis dar per mažai žiūrime, ką valgome, kaip valgome ir kiek valgome. Gal kažkiek pradėjome atkreipti dėmesį į cukraus kiekį maiste, į kenksmingus maisto priedus, bet didžioji dalis mūsų visiškai nesidomi sveika mityba, o netaisyklingus įpročius perduoda ir savo vaikams. Aš nekalbu apie įvairias madingas ir nuolat kintančias mitybos teorijas. Prisirinkę apie jas nuogirdų, žmonės savo neteisingus įpročius pateisina sakydami, kad taip valgė tėvai, seneliai, valgysiu ir aš, nes specialistai vieną dieną sako, kad, pavyzdžiui, druska yra blogai, o po kurio laiko, kad jau gerai. Aš kalbu apie bazinius sveikos mitybos principus. Daugelis mūsų vis dar valgo taip, lyg nuo ryto iki vakaro reikėtų su arkliu arti laukus ar rytoj iš parduotuvių lentynų dingtų visi egzotiniai vaisiai, saldumynai, prieskoniai ir maisto priedai, tad atsivalgykime visko.
O atvykę į gydymo įstaigą, patiriame šoką. Kaip čia tos porcijos tokios mažos ir maistas be skonio stipriklių, ir druskos daugiau norėtųsi, ir šokoladas visai ne pro šalį. Nes gydymo įstaigose viskas pagaminta ne tik pagal sveikos mitybos principus – ir maisto produktai yra be sveikatai žalingų priedų. Maisto derinimas bei jo gamybos būdas irgi daugeliui yra nematytas. Nėra padažų, nesveikų užkandžių, gazuotų gėrimų. Tad toks maistas gali atrodyti prėskas, neskanus, nes prieskonių, cukraus ir druskos naudojama minimaliai, nėra skonio stipriklių. O juk mūsų skonio receptoriai įpratę prie intensyvių sintetinių priedų, kurių per pastaruosius dešimtmečius atsirado visur. Ir staiga visa tai išnyksta. Aišku, kad kai kuriems yra šokas.
Kas nusprendžia, ką, kiek, ko ir kaip gaminti, koks bus meniu ir kokie produktai bus naudojami? Ir kodėl apskritai reikia to sveiko maisto?
Viskas yra reglamentuota. Gydymo įstaigos pačios nesprendžia, nei ką pirkti, nei kaip gaminti. Mes jau daug metų patys nebegaminame maisto, o net jei ir gamintume, vis tiek viskas būtų labai griežtai reglamentuota. Maitinimo paslaugą perkame viešojo konkurso būdu ir jo nuostatus rengiame vadovaudamiesi Sveikatos apsaugos ministro 2019 m. pacientų maitinimo organizavimo asmens sveikatos įstaigose tvarkos aprašu. Jame nurodyti draudžiami produktai, patiekalų gamybos būdai, maisto priedai. Nurodoma dienos kalorijų norma, įvairių maistinių medžiagų, druskos, cukraus, prieskonių kiekis, daržovių ir vaisių santykis, maisto pateikimo temperatūra ir kiti reikalavimai. Patiekalai turi būti gaminami tausojančiu metodu, iš sveikatai naudingų ir genetiškai nemodifikuotų produktų, nenaudojant kenksmingų priedų, subproduktų, hidrintų riebalų. Dienos meniu rengiamas atsižvelgiant į sveikatai naudingas rekomendacijas – ko, kiek ir kada rekomenduojama valgyti. Ir taip griežtai pagal reikalavimus parengiamos visos dietos, kitaip – meniu, kuriuos mes perkame iš tiekėjo. Mūsų galioje yra tik parinkti, kuri iš tų 30 ministerijos patvirtintų dietų yra tinkamiausia pacientams pagal sveikatos būklę.
Dar mūsų galioje yra kontroliuoti maisto tiekėją, kad jis laikytųsi maitinimo tvarkos aprašo. Tam turime sudarę komisiją, kuri atlieka periodinius neplaninius patikrinimus. Jei randame neatitikimų reglamentui ar mūsų lūkesčiams, informuojame tiekėją ir jis operatyviai sprendžia problemą, nes niekas versle nenori turėti neigiamos reputacijos.
Be to, situaciją nuolatos stebi ir skyriaus vedėjai, seselės. Jei kalbėtume apie tą atvejį, kuris buvo aptariamas socialiniuose tinkluose, tai dar iki pasirodant informacijai mūsų darbuotoja pastebėjo, kad patiekalų išvaizda neatitinka mūsų lūkesčių, ir nedelsiant kreipėmės į tiekėją. Jis iš karto sureagavo ir pasitaisė. Tad kai situacija buvo aptarinėjama viešai, informacija jau buvo pasenusi ir pokyčiai jau buvo įvykę.
Aišku, ekstremaliosios situacijos laikotarpiu, kai maistas dėl saugumo yra patiekiamas plastikinėje taroje, sunkiau pastebėti jo trūkumus. Juo labiau kad maistą dalija tiekėjo personalas. Tačiau ir tai stengiamės kontroliuoti.
Čia galėtų padėti ir pacientai, kurie, manydami, kad maistas yra netinkamos išvaizdos, temperatūros, konsistencijos, iš karto kreiptųsi į mūsų personalą. Taip situacija būtų sprendžiama nedelsiant. Ir pats žmogus matytų, kad į jo pastabą sureaguota. Nes gaudydamas informaciją socialiniuose tinkluose ar kitose medijose, dažnai sužinai daug vėliau, ir tik nuotrupas, be faktų. Mes visada prašome: ateikite, kalbėkite, sakykite čia ir dabar. Patikrinsime, reaguosime. Nes mūsų tikslas – kad pacientai gautų kokybišką maitinimą kiekvieną dieną, čia ir dabar. Tai juk dalis gydymo. Todėl keista, kai žmonės skundžiasi viešojoje erdvėje, bet nei žodžiu neužsimena tiesiogiai mums. Nebent tikslas yra ne išspręsti problemą, o kažkoks kitas.
O kokie dažniausiai būna pacientų skundai?
Kaip minėjau, skundų mes beveik negauname. Pastabas dėl maisto, jei tokių būna, išsako tik mūsų komisija ar personalas. Net nepamenu, kada paskutinį kartą gavome oficialų skundą iš paciento. Bet kartais giminaičiai seselėms užsimena, kad porcijos yra mažokos, ypač vyrams. Tačiau porcijų dydis ir kalorijų skaičius irgi yra griežtai reglamentuotas. Ir jis tikrai tinkamas ligoninės režimui. Juk čia nei plytos kilnojamos, nei sezoniniai darbai dirbami ar maratonai bėgami. Pacientai ilsisi, nevykdo jokios aktyvios fizinės veiklos, tad ir maistas yra tinkamo kalorijų kiekio, lengvai virškinamas, sveikas, kad pailsėtų ir virškinimo sistema. Matome, kaip artimieji su didžiausiais krepšiais keliauja lankyti pacientų, o juose tiek maisto, kad penki pavalgytų. Ir dažniausiai tokio, kurio tikrai nerekomenduotum net sveikam. Paskui išrašytas pacientas su tais pačiais pilnais krepšiai keliauja namo.
O tie, kurie pradeda gyventi ligoninės ritmu, po poros dienų įpranta prie mažesnio kalorijų kiekio, sveikesnio maisto. Labai norėtųsi, kad iš ligoninės žmonės išeitų su bent trupučiu pasikeitusiais mitybos įpročiais, daugiau dėmesio skirtų tam, ką perka, ką ir kiek valgo. Tada ir sveikatos problemų bus mažiau, ir ekstremaliomis dietomis savęs alinti nereikės, ir į sporto klubą užteks eiti savo malonumui, o ne siekiant numesti svorio.
O kaip su sezoniškumu? Su vietiniais tiekėjais, mažais ekologiniais ūkiais? Kodėl pacientams netiekiama daugiau vaisių ir daržovių vasarą?
Pagal tvarkos aprašą nėra išskirta sezoninė mityba, dietos yra vienodos visiems metų laikams, kaip minėjau, čia improvizacijai vietos nepalikta.
Be to, ne visi vaisiai atitinka sveikos mitybos principus. Jei pasižiūrėtumėte atidžiau, tai dauguma vaisių turi savyje labai daug cukraus. Žmonės nori saldžių vaisių, tad išvedama naujų, vis saldesnių vaismedžių veislių. Kiti vaisiai nerekomenduojami tam tikrose dietose dėl didelio rūgščių kiekio.
O dėl vietinių tiekėjų, tai, kaip minėjau, maisto tiekėjas turi užtikrinti 30 skirtingų dietų tiekimą. Ir mes negalime jam iš anksto pasakyti, kokių iš jų mums reikės kitą mėnesį, nes nežinome, kokių pacientų turėsime. Be to, ir mūsų reikalaujami maisto produktai yra specifiniai, be priedų ir pan. Tad tam reikia didelių pajėgumų ir keleto panašių poreikių klientų, kad galėtum laviruoti. Mums patogu, kad viską (nuo gamybos iki tiekimo) atlieka viena įmonė. Taip lengviau kontroliuoti ir nereikia ieškoti, kieno darbas neatitiko lūkesčių.
Dėkoju už pokalbį.
Kalbėjosi Sofija JURELIENĖ