Kuktiškių miestelyje užaugęs socialinių mokslų daktaras Antanas Čiužas mintis apie gimtinę patikėjo savo bei žmonos filologės Elenos Čiužienės 2012 m. lėšomis išleistai knygai „Muziejus Kuktiškėse“. Nors, kaip pažymi pavadinimas, leidinyje minimas poros įkurtas Antano Deveikio ir Liudviko Misevičiaus-Kuliešiaus muziejus-knygų prieglauda, antroji knygos dalis skirta vien a. a. A. Čiužo prisiminimams apie Kuktiškes. Mokslų daktaro, kaip ir jo žmonos, jau nebegalima užkalbinti, tačiau spausdintos raidės ne pirmą kartą tapo svarbiausios ir už gyvą žodį patikimesnės liudytojos. Pasakojimas apie senuosius Kuktiškių miestelio gyventojus parengtas pagal antrąjį knygos skyrių.
Auklėtoja, edukatorė, vaikų draugė
Leišiai buvo Čiužų artimiausi kaimynai. Abi šeimos tame pačiame name gyveno maždaug pusę amžiaus. Kaimynė Veronika Leišytė, anot A. Čiužo, slaugė knygnešį L. Misevičių-Kuliešių. Šis į mirusiųjų pasaulį iškeliavo apie 1933 m., o jam priklausęs namo galas atiteko V. Leišytei, kuri ten apsigyveno kartu su savo mama Grasilda Leišiene, broliu Simonu Leišiu bei sesers sūnumi Vaclovu. V. Leišytė, A. Čiužo žiniomis, gimė apie 1900 m. Moteris buvo išskirtinė – ryški, veikli, protinga bei raštinga. Iš L. Kuliešiaus ji gaudavo knygų, kurias skaitė ir dar nedideliam A. Čiužui bei jo broliams. „Ypač mums patikdavo skaitymai iš šventųjų gyvenimo (iš Motiejaus Valančiaus XIX a. išleistos knygos). Teta Veronika mums buvo autoritetas, lyg kokia auklėtoja, – rašė A. Čiužas. – Ji mus (ypač mane ir brolį Stasį) vesdavosi uogauti į didelį Mikšryno raistą Šiluose (Panatričio kaime). Matyt, jai miške su mumis buvo drąsiau. Raiste buvo labai daug mėlynių, pririnkdavom kokius 12–15 litrų (nuo ryto iki pavakarių). Būdavo labai sunku uogas parsinešti namo. Rinkdavom ir bruknes. Bruknynai buvo arčiau – Pavyžinčio, Mintaučkių miškuose. Jų taip pat pririnkdavom kibirus, kašeles. Sunkiausia buvo spanguoliauti. Reikėjo braidžioti po šlapius raistus, bijodavome gyvačių. Spanguolių pririnkdavome daug. Jas supildavome į maišą ir, padaliję į dvi dalis, ant pečių parsinešdavome namo. Taigi uogų ir uogienių mūsų namuose netrūkdavo ištisus metus.“ V. Leišytė nuo kaimynų neslėpė vietų, kur auga baravykai. Išmokė pažinti vaistažoles, apie kurias nemažai žinojo. Autorius prisimena, kaip su ja pelkėse raudavo valerijono šaknis, rinkdavo šaltekšnio žievę. Skynė jonažoles, čiobrelius, pelynus. Kol Lietuva buvo okupuota Vokietijos, vaistažoles supirkdavo, tad Kuktiškėse veikė jų supirkimo punktas. Į supirktuvę nunešę žaliavą gyventojai gaudavo talonų, už kuriuos įsigydavo deficitinių daiktų. V. Čiužo žiniomis, V. Leišytė priklausė katalikių moterų – tretininkių – organizacijai, buvo uoli tikinčioji. Moteris užsiprenumeruodavo katalikišką žurnalą „Žvaigždė“ ir ne tik pati jį skaitydavo, bet ir pasidalydavo su greta gyvenusiais. Pamaldžioji kaimynė entuziastingai švęsdavo didžiąsias metų šventes. Per šv. Kalėdas ji Čiužų vaikus apdalydavo kūčiukais, kuriuos šie vadindavo šližikais arba kleckeliais.
Partizanas, knygrišys, patriotas
Pasak autoriaus, V. Leišytė labai rūpinosi savo sesers sūnumi Vaciuku. Kaimynė jam atstojo mamą. Vaciuko tikroji motina buvo jau mirusi. „Jos dėka Vaclovas išaugo labai geras, kultūringas, darbštus žmogus“, – pažymėjo A. Čiužas bei pridūrė, kad V. Leišiui, kaip ir jo tetai, patiko skaityti. Jis prenumeruodavo žurnalus bei laikraščius, mokėjo juos surišti. „Aš stebėdavau, kaip jis, įsitaisęs specialius įrankius, kruopščiai atlikdavo knygrišio darbą. Uždėdavo kartoninius kietus viršelius, apklijuodavo spalvotu popieriumi, sutvirtindavo nugarėles“, – rašė A. Čiužas. Įrištų spaudinių neišliko, tačiau muziejuje galima apžiūrėti kaimyno stakleles – knygų rišimo įrankį. V. Leišis nebuvo namisėda – dalyvaudavo jaunimo sueigose, vakarėliuose, gegužinėse bei priklausė organizacijai „Pavasaris“. Jaunuolį apie 1937 m. pašaukė į Lietuvos kariuomenę. „Sakė, kad sekėsi tarnauti labai gerai, gaudavo viršininkų paskatinimus. Gavęs atostogų, parvyko į Kuktiškes. Gražiai atrodė, uniforma labai tiko. Mums, vaikams, labai norėdavosi su juo pabendrauti. Grįžus iš kariuomenės, netrukus prasidėjo karas“, – pasakojo A. Čiužas.
Prieš nelaimę V. Leišis dar dirbo Švenčionyse – autorius spėjo, jog vadovavo vaisių ir daržovių supirkimo punktui. Sukūręs šeimą ir su žmona Brone susilaukęs dukrelės, Kuktiškių vyras nepamiršo. Šalį okupavus sovietų valdžiai, V. Leišis tapo partizanu. Kovotojas žuvo nesulaukęs gimtinės laisvės. „Lietuvos patriotas. Jam tebuvo 30 metų. Liko žmona ir mažametė duktė“, – apgailestavo mokslų daktaras, prisiminęs ir jo močiutę, kaimynę Grasildą. „Tai buvo nedidukė, kiek palinkusi raukšlėto veido senelė, visada rami. Daugiausia sėdėdavo ant lovos, žiūrėdavo pro langą į kelią ir kalbėdavo poterius – rožančių. Mes, vaikai, dažnai palangėje dūkdavom ir triukšmaudavom, bet ji mūsų nebardavo, – tęsė jis, apibūdindamas kiekvieną greta gyvenusios šeimos narį. – Veronikos brolis Simonas Leišis – tai darbštus, tvarkingas ir kultūringas žmogus.“
Kaimynas, kurio nematė girto
S. Leišis, pasak A. Čiužo, turėjo auksines rankas. Anot jo, reikalingiausia specialybė kaime vokietmečio, karo bei pirmaisiais pokario metais buvo batsiuvio. „Jis pasiūdavo gražius aulinius batus iš chromo odos. Jais puikuodavosi ne vienas Kuktiškių turtingesnis bernas, – pristatė autorius. – Simonas padarydavo labai gražius medpadžius (batus su mediniais padais). Karo metais tokiais Simono padarytais batais aš lankiau mokyklą. Vaikščioti būdavo nelabai patogu, ypač žiemą, nes prie medinių padų labai lipdavo sniegas. Bet ką padarysi, prisitaikydavome, nudaužydavome sniegą ir vaikščiodavome, kol vėl susidarydavo sniego prielipos. Bet žiemą kojoms būdavo šilta.“ S. Leišis buvo geras stalius, statybininkas. Taip pat jam sekėsi žemės ūkio darbai. Laisvalaikiu jis mėgdavo gaudyti žuvis – prie ežero iškeliaudavo labai anksti. Vėlgi be kaimynų draugijos neapsieita – kartu iš Gilužio ežero parsinešdavo lynų, kuojų, ešerių, lydekų. „Simonas mėgo bendrauti su žmonėmis. Sekmadieniais po pamaldų ateidavo pas Simoną keletas kaimynų pasišnekėti. Nebuvo mados gerti alkoholį. Galiu pasakyti, kad girto Simono nesu matęs. Laiką vyrai leisdavo lošdami kortomis“, – apibūdino A. Čiužas, kuris užsiminė, jog S. Leišis vedė ramią moterį vardu Agnieška, kuri ir šeimininkė buvo neprasta. Mokslų daktaras įsidėmėjo, jog Agnieškos darže gerai derėjo svogūnai. Poros sūnus Jonas pasižymėjo darbštumu.
Šeimininkės ir davatkos
Už dabartinio muziejaus – pražuvusio namo pėdsakas. Jį vadino Buivydyčios nameliu, mat ten šeimininkavo senutė Buivydyčia. A. Čiužas paspėliojo, kad namas galėjo būti pastatytas arba XIX a. pradžioje, arba viduryje. Nenuostabu, kad tų laikų pastatas buvo dengtas šiaudais, suręstas iš apvalių rąstų ir, it pasakų namelis, turėjo tik tris langelius. Gyventoja buvo kiek atsiskyrusi – jai nelabai patiko bendrauti su artimiausiais kaimynais. A. Čiužas rašė, kaip jo tėvas tarmiškai pajuokaudavo: „Jeigu iš ryta sutiksi Buivydyčių, tai tų dienų nesiseks.“ Pasak autoriaus, Buivydyčia, kuri jo atmintyje išliko iki Antrojo pasaulinio karo, priklausė vadinamųjų bažnyčios davatkų grupelei. Per šventes ji bažnyčioje gaudavo labdaros, o versdavosi kaip ir dauguma kitų tikėjimui pasišventusių moterų – uogaudavo, ravėdavo, verpdavo. Po milžiniško didžiąją miestelio dalį supleškinusio gaisro, pelenais pavertusio davatkų namelius ant kalno šalia mokyklos, į Buivydyčios namelį atsikraustė Petrulia, Adaliūtė, Stankelienė bei Levasia. Smalsiose vaiko akyse jos atrodė labai jau senos. Viena iš moterų – Petrulia – buvo raštinga. „Spaudos draudimo metais daraktoriavo – mokė lietuviško rašto ir kalbos. Be to, ji buvo patyrusi slaugytoja, padėdavo sergantiems žmonėms, žinojo daug liaudiškų gydymo būdų. Į ją patarimo kreipdavosi žmonės iš aplinkinių kaimų. Gyvenimo pabaigoje (gal apie 1945–46 metus) ji jau pati buvo reikalinga slaugos. Ją slaugė mano mama. Ji kurį laiką pas mus ir gyveno. Su mama labai gerai sutardavo“, – teigė mokslų daktaras, kuris pridūrė, jog buvusi mokytoja pasidžiaugdavo, jog jis siekia išsilavinimo. Jam buvo maloni. Vėliau Buivydyčios namelyje gyveno buvusi Kuktiškių klebono Kazimiero Daukšos šeimininkė Antanina Voločkaitė. Pasak A. Čiužo, ji atrodė ori, tvarkinga bei išsilavinusi, nelabai norėdavo bendrauti su davatkėlėmis, šalinosi jų – laikas, praleistas išsimokslinusių kunigų ir klierikų draugijoje padarė savo. „Ji ateidavo, ypač žiemą, į zakristiją (bažnyčia buvo nekūrenama) ir atnešdavo klebonui karštos arbatos su pyragu“ , – teigė pasakotojas, kuris trumpai įvardijo dar dvi namelio gyventojas – Žemasuolyčią bei siuvėją Kriaučiūnienę.
Galbūt vienintelis Dievą netikintis kuktiškietis
Kuktiškėse gyveno nors vienas žmogus, kuris, kaip bebūtų keista, susiformavęs ten, kur nemažą vaidmenį atliko bažnyčia, netikėjo Dievą ir maldos namuose nesilankydavo. Tai Kavaliauskas, davatkų pramintas Balzebubu. Anot amžininko, greičiausiai jis retai prausdavosi ir neskalbė drabužių, o smalsuoliams aiškindavo, kad skalbiant baltiniai greičiau suplyšta. Į savo namus gyventojas ne žengdavo pro duris, o ropšdavosi pro langą, lyg nenorėdamas vaikščiojimu trukdyti kaimynų šeimai. Balzebubas nebuvo linkęs leistis į kalbas su kiekvienu prašalaičiu – bendravo daugiausia su savo klientėmis – moterimis, kurios užsakinėjo jo gaminamas statines. Tai buvo statinaitės, kuriose šeimininkės raugdavo agurkus ar kopūstus. Už darbą neretai būdavo atsilyginama maistu. Įpročiais išsiskiriantis Kavaliauskas buvo laikomas keistuoliu. Vėliau jis persikėlė į pirtį – ten gyventojams rūkydavo lašinius. „Buvo pasakojama, kad kartą susirgęs Kavaliauskas išėjęs iš pirtelės ir pabalyje šaukęs: „Balzebubai balzebubai, paimk mano dūšią!“ Gal iš čia ir jo pravardė – Balzebubas. Atsitiko taip, kad Kavaliauskas susirgo iš tikrųjų. Žmonės, pamatę, kad apie pirtį jis nevaikštinėja, iškvietė greitąją medicinos pagalbą. Utenoje Kavaliauskas buvo išpraustas, aprengtas švariais drabužiais ir apgyvendintas senelių namuose. Matyt, jam ten nepatiko, todėl pabėgo. Bet senelių namų administracija bėglį surado ir susigrąžino. Tolesnis šio keistuolio vienišiaus likimas nežinomas, niekas juo nepasidomėjo“, – apgailestavo kuktiškietis.
Dingusių portretų – daugybė
A. Čiužas įvardijo ne vieną asmenį ar dėmesį patraukusį įvykį. Čia rašoma ir apie iš namų išėjusią apie 1945–1946 m. be žinios dingusią mergaitę Valę Kirdeikaitę – žmonės taip ir neįminė jos dingimo paslapties. Minimas kailiadirbys Kazimieras Pelėda, raugdavęs avikailius. Jis nusipirko radijo imtuvą ir, tarsi anų laikų novatorius, programos klausydavosi per ausines. Prisimenama jo žmona, akiniuota siuvėja Veronika Pelėdienė. Ji buvo Lietuvos kariuomenės savanorio Anupro Misevičiaus-Kuliešiaus sesuo. Paminima savanorio devyniolikmetė duktė Stanislava, kuri su tėvu po karo neaiškiomis aplinkybėmis žuvo. Sedrisovų šeima – du Jefimai – tėvas ir sūnus. Kitos atžalos: Viktoras, Vera, Povilas, Valerijus. Jefimo vyresniojo žmona, kurios vardą ištrynė laikas. J. Sedrisovas ne vieno Kuktiškių kapinių paminklo autorius. Skulptorius akmenį skaldė nuo ryto iki vakaro. Čia pat prisimenamas žydų kilmės kuktiškietis Joselis – tragiško likimo, kaip ir visa jo šeima. Joselis buvo linksmas vaikinas. Paslapčiomis nuo tėvo jis paragaudavo ir kiaulienos. Per šabą, kai žydai negalėdavo dirbti, lietuvių vaikai neatsitiktinai atsidurdavo šalia jų namų – gal gi šeimininkai išeis, paprašys įžiebti degtuką. Už paslaugą mažieji gaudavo dešimt centų – už tiek buvo galima nusipirkti saldainių. Vėliau Joselio dukterį, Kapkę, autorius matydavo su pritvirtinta Dovydo žvaigžde ant nugaros… Neįmintos tragedijos, pralietas kraujas ir sulaužyti likimai – tai vien tų, kuriuos autorius pažinojo. Balzebubo, Vaclovo, Kapkės, Joselio ar Valės – visų jų neįmanoma suskaičiuoti. Ar įvardyti, ar ne – jie sukūrė dabartinį Kuktiškių miestelio paveikslą.