Tai paskutinis rukliškės Julijos Ramoškienės pasakojimas apie gimtąjį kaimą. Apie gabius gyventojus, sugebėjusius ne tik kalviauti, drožti, lipdyti ar austi, bet ir paštukavoti, šposą iškrėsti. Apie tragiško likimo senoles ir jauną piemenį, kurį pražudė smalsumas.
Kalvis, drožėjas, lipdytojas ir audėja
Paprašyta prisiminti nagingus kaimo žmones, J. Ramoškienė paminėjo kalvį Antaną Drobelį. Pas jį tarnavo pašnekovės tėvo brolis, jos krikštatėvis Alfonsas. Kartą pasijutęs blogai šeimininkas paprašė berno, kad šio brolis Pranas savo arkliu nuvažiuotų kunigo – jį parvežti atgal galėsiąs ir Drobelio arkliu (atvežti Drobelio kumele nebūtų spėję). Šapokai padarė viską, ko šis prašė, tačiau kai Alfonsas, nuvežęs kunigą, grįžo į Ruklius, kalvis jau buvo miręs. Mirus senajam šeimininkui, bernas atsisakė tarnybos, nes tarnavo tik dėl jo gerumo, o jo sūnus buvo mėgėjas išgerti… Tada Alfonsas išvažiavo į Kauną pas pusbrolį, įsidarbino traukinių depe. Jam labai gerai sekėsi – „prie ruso“ rukliškis sugebėjo dar aukščiau pakilti, jį kaip gerą specialistą siųsdavo ir į kitas socialistines respublikas.
J. Ramoškienės vyro tėvas Liudvikas Ramoška buvo drožėjas. „Dievuliau, kokių gražių daiktų jis pridroždavo!“ – stebėjosi pašnekovė. Jis netoli gyveno, dažnai ateidavo pas Šapokus. Anūkė meiliai senelį vadindavo Liudvikiuku.
Vytautas Baura, beganydamas gyvulius miške, iš molio lipdydavo labai gražius avinėlius, paukščiukus… Jei ne ankstyva vaikinuko mirtis, pašnekovės manymu, jis būtų galėjęs tapti puikiu tautodailininku.
Pašnekovės mama nuvažiuodavo į Kauną pas vyro brolį Alfonsą, kurio „sukta“ žmona parūpindavo jai įvairių plonų vilnučių, šilkų. „Mama ausdavo ne marškas, o plonas medžiagas. Ir nešdavo parduot. Sudeikiuose visos mokytojos buvo apsivilkusios iš mamos austos medžiagos pasiūtom suknelėm, kostiumėliais“, – šypsojosi J. Ramoškienė.
Kamine žydintis kopūstas
Nors austi moteris išmoko iš mamos, jai labai svarbi buvo ir močiutės Konstancijos Ramoškienės, pripažintos audėjos, nuomonė. Kartą jaunoji audėja padarė klaidą, tačiau per vėlai ją pastebėjo ir kadangi jau daug buvo nuaudusi, ketino palikti. Bet čia pasipainiojo saniutė, kuri subarė anūkę: „Niekas neklaus, kiek laiko audei, klaus, kas audė!“ Kitą kartą senoji audėja atėjo, kai pašnekovė audė tulpėmis kitą maršką. „Neausk šitaip – iškirpk! – liepė. – Tu gi pasižiūrėk – apačia negraži. Ausk šitais raštais (parodė į marška užtiestą lovą), tai tau bus gražu!“ Anūkė paklausė: nukirpo, iš naujo primazgė. Atėjusi mama nustebo, kodėl dukra pakeitė raštą, o ši atsakė, kad taip saniutė liepė. Nors jau dvejus metus buvo mirusi, sapne vis tiek pasakė, ką norėjo pasakyti.
J. Ramoškienė pasakojo kaime buvus tokį štukorių, Petrą Vilūną, ir prisiminė porą jo juokelių. „Tai va matai, inlipė berniokas liepan. Pamačiau, kad lakia, tai išbėgau ir pagavau.“ „Ėjau iš Nuodėgulių ir pamečiau laikrodį. Kitoj dienoj einu, girdžiu – tiksi pakelėj! Tai radau ir pasiėmiau.“
Atsiminė rukliškė ir Korsako Edzių (Edvardas, palaidotas Ruklių kapinėse), kuris buvo kaime nepralenkiamas šposininkas. Kartą mamos sesuo Eugenija (ji ilgai gyveno pas Šapokus), pamelžusi karvę, įsistebeilijo viršun. Mama nustebo: „Ką gi ten Augenė mato?..“ O ši, įėjusi vidun, pasakė: „Taigi, Amil, kaminas žydi!“ Pasirodo, ant kamino pūpsojo išrautas didžiulis kopūstas su lapais. Gerai, kad virtuvės pečiokas dar nebuvo užkurtas… Krėsdavo pokštus Edzius ne tik eiliniams žmonėms, bet ir valdžiai. Kolūkis sukraudavo pašarus kieno nors klojime ir prie durų pririšdavo šunį, kad saugotų. Kartą atėjus Edziui, Emilija Šapokienė pasibėdojo šieną bebaigianti. Svečias nuramino šeimininkę ir kažkaip sugebėjo šunį nuvesti į Vidžiabalio krūmus. Taip mama galėjo pasiimti šieno.
Galą pasidaręs besarmačius
J. Ramoškienė atsiminė raudonų plytų kaimo karčemą. Ji tada niūksojo apleista, be langų. Vėliau raudonas plytas išsinešiojo kaimo gyventojai. Smuklę anksčiau laikė žydas Dovydas su dukromis Gytke ir Belka. Tėvas pasikorė, o senomis mergomis likusios gražuolės dukterys gyveno pas Petrą Kumelį. Kartą pašnekovei su mama bemelžiant karvę, pro jas važiavo P. Kumelys, vežime sėdėjo ir į margas skaras susisupusios Dovydyčios. Pasakė, kad jas veža į Uteną. Senos žydės (joms tada buvo bent aštuoniasdešimt metų) maloniai atsisveikino su E. Šapokiene, kuri joms duodavo kiaušinių, pieno…
Rytojaus dieną pašnekovės motina nusprendė važiuoti į Uteną. Ji jau suprato, kad kaimynės pateko į getą – norėjo joms sūrį paduoti… Nuvažiavusi eina palei tvorą, dairosi, gal pamatys Gytkę ar Belką. Priėjo prie jos jauna žydė su mažu vaikeliu ant rankų, duoda pinigą: „Maž nupirktum mum valgyt?“ Mama: „Te, imk sūrį!“ Ir mama duoda sūrį per tvorą. Pamatė getą saugantis toks Norvaišiokas iš Norvaišių ir kad užriks: „Eik, Emile!“ Bet mama neišsigando, mat augo kartu: „Eik tu šikt! Besarmačiau tujai!..“ Priėjo dar kita žydelkytė. Ir tai atidavė sūrį. Taip Gytkės su Belka ir nematė. Kai Utenoje sušaudė žydus, žmonės pasakojo, kad ant mamos rėkęs Norvaiša labai raudojęs: „Kam aš mažus žydeliukus šaudžiau…“ Vėliau jis pasikorė.
Į vestuves ir nepakvietė…
Kadangi mokslų daugiau nėjo, nes nebuvo iš ko, J. Ramoškienė nuėjo dirbti į kolūkį. Ten jau plušo mama. Su pora arklių ora – nekūrija, užsibrėžusi, daugiau už vyrus padarydavo, „net laikraštin buvo inrašyta…“ Nuo 1955-ųjų penkerius metus pašnekovė dirbo sandėlininke. O buvo taip: „Nuėjau bulvių į kolchozą kasti už mamytę. Atjoja partinės organizacijos sekretorius su ryšuliu raktų: „Še, raktai! Kai prikraus bulvių, važiuok sandėlin, pasversi, nuo šios dienos tu – sandėlininkė.“
J. Ramoškienė papasakojo, kaip tragiškai žuvo jos pusbrolis Bronius Šapoka. Anksčiau kolūkyje reikėdavo karves ganyti. Atėjo eilė B. Šapokos sesers vyrui Edvardui Rasteniui. Šis paprašė, kad jį tą dieną pavaduotų dvylikametis Broniukas. Vaikas beganydamas gyvulius akmenų krūvoje rado „kažkokią granatą“. Su juo ganiusi Ramoškos Vanda išsigando ir sušuko, kad jis mestų tą sprogmenį šalin. Jis taip ir padarė, „granata“ sprogo, užmušė penkias „Stumbros“ kolūkio karves, Broniuko broliui Stasiukui sužeidė pilvą, o pats Broniukas atsidūrė ligoninėje. „Tuo metu gimė mano Henrikas. 1960 metų rugpjūčio 18 dieną. Įeina chirurgo Vlado Karaliūno žmona: „Dieve Dieve, duokit man kavos ar ko – nebegaliu! Iš greitosios ant rankų nešiau berniuką. Toks gražus: mėlynos akytės, plaukiukai garbanoti… Žiūri į mane ir sako: „Daktare, ar aš gyvensiu?“ Sakau: „Gyvensi. Dar tu mane į vestuves pakviesi!“ O jau miršta ant mano rankų…“
Senkapiai ir pakoreguotos statybos
Rukliuose buvo rasta senkapių. J. Ramoškienė sakė, kad toje vietoje nusprendus kurti lapių fermą, ji vieną rytą, važiuodama dviračiu į paštą, pamatė stovintį darbams pasiruošusius buldozerį ir traktorių. Traktorininkas Melničiukas, ukrainietis, pamovęs žmogaus kaukolę ant kuolo, gąsdino pravažiuojančią moterį. Iš pašto rukliškė tuoj paskambino dukterėčiai paminklosaugininkei Jūratei Katinienei, kviesdama nedelsiant šią atvažiuoti, nes „čia ardo kapus, kaukoles nešiojas“. Grįždama iš pašto, ji pamatė viliuku atvykusią J. Katinienę su muziejaus darbuotoju archeologu Daliumi Riboku. Kolūkio pirmininkas labai barė laiškanešę už pakištą liežuvį, nes statybos, aptikus kapus, buvo perkeltos ne į tokią patogią vietą, į pamiškę.
Kasinėjimams samdė kaimo berniokus. Iš pradžių manė, kad tai – karių kapai, bet kai ėmė rasti mažų vaikų kaulų, suprato, kad čia bus kaimo kapinės. Kartą J. Ramoškienę, besivarančią pro šalį dviratį, pakvietė kasinėjimų vadovas. Parodė atkastą vyrą, apsivilkusį liemene iš geležinių kilpyčių. Kitame kape rado labai turtingos merginos palaikus su apyrankėmis, kaklo papuošalais. Daug palaikų rado, laikinai juos perkėlė į didelį Araminų rūsį, o paskui archeologai juos išsivežė į Vilnių. Dabar buvusių kapinių vietoje ošia pušys.