Tęsiame rukliškės Julijos Ramoškienės pasakojimą. Ji paporino apie labai senus, dar jos proprosenelės laikus menančius, įvykius ir apie tuos įvykius, kurių rezonansas atėjo iki mūsų laikų. Moteris prisiminė gimtojo kaimo pradinę mokyklą, pavojingus Giedrio ežero sūkurius, rukliškių kalvariją ir kaip dingo šventojo skulptūra.
Ruklio pilis
J. Ramoškienė pasakojo, kad Ruklių kaimo pavadinimas yra kilęs nuo kunigaikščio Ruklio. „Jo pilis buvo šilaly. Dabar visi šneka: „Maneičių pilis ant piliakalnio buvo.“ Nebuvo jokios pilies ant piliakalnio! Pilis buvo toliau miške. Aš mačiau tą vietą – su seneliu buvom nuėję. Man tada buvo septyneri–aštuoneri. Senelis mane nusivedė ir parodė. O ten toks kriaušius ilgas, aplink gilūs gilūs ravai. Sako: „Čia buvo pilis, Ruklio pilis. Bet kai buvo švedų karas, švedai ją sudaužė. Ji buvo plytinė, tad plytų šmotų buvo pilnas visas tas kalnelis. Dėl tų plytgalių Ruklių žmonės negalėjo žemės arti, tad paliko šitą kampą ir jis užaugo mišku.“ Seneliui šitą pilį rodė jo močiutė. O kai buvo švedų karas, ji buvo dešimties metų, ganė karvę prie Ruklių kapų. Kai pro šalį šaukdami jojo raiteliai, mergaitė karvę įsivedė raistan, prie Giedrio ežero. Savaitę ten išsėdėjo. Ir kai Ruklių kaimo žmonės jau galvojo, kad „nebėr mergiotės“, ji, viskam nurimus, grįžo namo. Beje, švedai toli nenujojo – juos sumušė Maneičiuose, ten ir švedų kapai yra.
Iš vaikystės senelis atsiminė, kad „po pili subėga avelas“, vadinasi, kažkokie požemiai buvo. Kai žmonės avis išsivarė, požemį užvertė. Kai pašnekovė ėjo į trečią klasę, kaimynų Sprakšių berniokai kažkaip atrado tą požemį. Kažką jie ten turbūt aptiko, nes po kiek laiko juos susekė Daugailių skrebai ar milicininkai. Nežinia, gražiuoju priprašyti ar piktuoju priversti, berniokai parodė požemį, kurį okupacinės valdžios represinės struktūros darbuotojai susprogdino granatomis. Kaimo moterys stebėjosi, kad Sprakšių už galimą vagiliavimą iš požemio nenubaudė – atvirkščiai, pajodinėjo arkliais, baronkom pavaišino…
Neatrastas Napoleono lobis
Anot J. Ramoškienės, Rukliuose daug nedidelių kalnelių, turinčių vardus (Kupaliakalnis, Piktakalnis…). Visai netoli moters namų yra Trakų kalnas, nuo kurio esą Vilnius matosi… Ant šio kalno (tada jis buvo plikas) senelis būdamas vaiku ganė karves ir „ant akmenų matė degant“. Išsigandęs, kad kas „neišlįstų daugiau“, nusivarė gyvulius žemyn. Kai po daugelio metų pašnekovė tai papasakojo savo vyrui, tas nuėjęs pavartė tuos akmenis, bet nieko nerado.
Eidama į darbą sandėlyje, pašnekovė atkreipdavo dėmesį į nedidelius lyg žmogaus rankomis supiltus kalnelius. „Maž kai čia buvo tiek daug sumušta, lavonus laidojo?..“ – darė prielaidą rukliškė.
Ant Ruklių piliakalnio jaunimas anksčiau per Jonines kūrendavo laužą. Į šventę susirinkdavo kelių kaimų gyventojai. Kai J. Šapokaitė dirbo sandėlininke, senas bibliotekos vedėjas Povilas Ramelis pasakojo merginai, kad ant kalno rado daug akmeninių sviedinių, kurių parsinešė ir namo.
Visai netoli piliakalnio yra kalnas, Mergakalniu vadinamas. Pasakojama, kad senais laikais baudžiauninkas nuėjo pas poną prašyti leidimo vesti mergiotę. Tačiau tas pasiliko merginą, turbūt permiegojo su ja, o ši ant kalno pasikorė.
Iš Prancūzijos buvo atvykę žmonės iškasti Napoleono lobio. Pagal žemėlapį ieškomos vietos orientyrai turėjo būti upelis, dvaro (Degsnio) kampas ir akmuo su iškalta pasaga. Tačiau ieškotojai nerado akmens, sakoma, kad jis buvo panaudotas dvaro priestato pamatui. Nors duobių prikasinėjo daug, ieškojimai vaisių nedavė. Apie tai J. Ramoškienei pasakojo kasti pasamdytas žmogus.
Šalia kalbintos moters tėviškės yra Stumbros pieva (ji sovietmečiu buvo užtvindyta), už jos – Raudonoji, kita – Vajesa.
Pradinukų streikas
Iš pradžių, kol Rukliuose nebuvo mokyklos, šio kaimo vaikai pėdindavo tris kilometrus į Sudeikius, todėl pašnekovė pirmą ir antrą klases baigė Sudeikiuose, trečią–ketvirtą jau Rukliuose, o į Sudeikius vėl sugrįžo pabaigti septynmetės.
Kaip vaikai buvo prisirišę prie Ruklių pradinės mokyklos mokytojo Antano Šeduikio, atskleidžia rukliškės pasakojimas. J. Šapokaitė buvo bebaigianti ketvirtą klasę, kai pavasarį mokytojas vaikams pasakė: „Mane ima armijon. Tai koks kinas pakiš kur po kelmu…“ O mergiotės kad ims balsu raudoti – taip gaila gero mokytojo! Rytojaus dieną arkliu atvažiuoja nauja mokytoja – Bražėnienė. Vaikai sėdi lauke, neina vidun, jiems nereikia šitos mokytojos, jiems reikia Šeduikio. Tačiau sena mokytoja nepasimetė, pasakė atvažiavusi ne mokyti, o su vaikais žaisti – taip pamažu mažuosius prisimonijo. Nors ir išgąsdino savo mokinius, iš sovietų armijos A. Šeduikis grįžo, mokytojavo Utenoje. Pašnekovė sakė gavusi iš jo ne vieną laišką.
Atsiminė rukliškė ir pirmą dieną, kai pamatė visų mylėtą mokytoją. Rugsėjo 1-ąją mokiniai sėdi, laukia mokytojo. Pro gonką įeina A. Šeduikis. Atidaro duris ir stovi. Nieko nesako. Berniokai aukštesni už mokytoją, visi mislija, kas čia bus. Po kiek laiko vyras klausia: „Vaikai, būsiu jūsų mokytojas, ar gerai?“ Visi „atgiedojo“, kad gerai.
J. Ramoškienė užsiminė, kad kai kurie sesers Onos klasės draugai vėliau tapo žinomi: Romas Pakalnis (ekologas, visuomenės veikėjas), Julius Kruopis (matematikas)…
Sūnus, kelmu pavirtęs
Rukliškė pasakojo, kad Giedrio ežere nuskendo tėvo brolis Antanas. Kai iškvietė narus, atvažiavęs „kažkoks ruskis“ priėjo prie vandens ir pasakė „Eto more“ (liet. „Tai jūra“). Ežeran nelindo. Kūną rado tėvas. Susapnavo, kad visą ežerą išgraibęs ir tik vienoj vietoj kelmą ištraukęs. Nuėjęs į tą vietą ir rado sūnų. „Senelis prašė, kad neitų žvejoti, o jis labai mėgo meškerioti… Matyt, ar žuvį tvėrė, ar ką, iškrito iš laivelio… Pakrašty… O plaukti mokėjo, per visą ežero platumą perplaukdavo…“ – kalbėjo moteris.
Liepos mėnesį, kai Sudeikiuose vyko Elžbietos kermošius, Sinicinaitės vyras Drebulis įplaukė ir paskendo. Gyvybę čia prarado ir pašnekovės dukters bendraklasis. Kalbama, kad ežeras turi povandeninių sūkurių.
Anot J. Ramoškienės, iš Giedrio per Juodlankius (Juodalunkius) galima išplaukti į Alaušo ežerą. Jaunystėje Sudeikių vargonininkas iš miestelio atplukdydavo merginas namo.
Pašnekovės teigimu, tiek vasarą, tiek žiemą rukliškiai traukdavo tinklus, jiems vadovavo iš svetur atvykęs Palamiejus Sinicinas su giminaičiais. Apsigyvenęs pas Kazakevičius, netruko vesti šeimininko dukterį. Žūklauti mėgo ir J. Ramoškienės vyras Petras, Valdemaras Bislys, Algis Baraišis. Jei moters tėvas nemėgo vandens, „bijojo ir ežero“, jo brolis Alfonsas, J. Ramoškienės krikšto tėvas, pažvejoti atvažiuodavo net iš Kauno.
Kryžius nuo vaidenimosi ir pagrobta skulptūra
Anot J. Ramoškienės, Ruklių kapinėse yra palaidotas jos vyro senelis Liudvikas Ramoška su žmona ir jų dukra Veronika Korsakienė bei jos dukra Marijona Gintautienė.
Moters teigimu, cementinis kryžius su užrašu „Ruklių moterų auka“, dabar stūksantis kaimo kapinėse ant Baurienės ir jos vaikų Danutės ir Vytauto kapo, anksčiau stovėjo pakelėje, tačiau sovietiniais metais statant kuro bazę, jis buvo iškeltas. Ankstesnėje vietoje jis buvo pastatytas todėl, kad ten vaidenosi.
Prie Giedrio ežero stovėjo Jono Nepomuko skulptūra. Kaip įprasta – aukštai iškelta. Kas ją išdrožė, pašnekovė negalėjo pasakyti, tačiau ji žino, kaip skulptūra dingo: „Matė Korsakienė. Atvažiavo sunkvežimis, sustojo. Vienas vyras pakėlė kitą, nulaužė skulptūrą ir išsivežė.“ Tai nutiko sovietmečiu.
Rukliuose vešėjo didelė liepa, į ją buvo įkeltas „keturkampas namelis“ su Švč. Mergelės Marijos statula. Per Kryžiaus dienas žmonės nuo moterų aukos kryžiaus eidavo į kapines, iš ten patraukdavo „in švintų Jonų“ ir galiausiai – prie Švč. Mergelės Marijos. Tačiau kryžavomis viskas nesibaigdavo – paskui eidavo majavon, kuri vykdavo Šapokų kamaroje. Kryžių dienos vykdavo, kai rukliškė dar buvo „nekokia, neženota“. Šapokų sodyboje auga du ąžuolai, ant vieno iš jų kabindavo palyčią (noragą), kurią daužydamas pašnekovės brolis kviesdavo tikinčiuosius melstis. Kunigo pareigas atlikdavo dabar Kaune gyvenanti Ona Leipuvienė. Ji skaitydavo maldas, o giesmes užvesdavo gražaus balso savininkė Adelė Mališauskaitė.