Žiaurus karo pokeris, pokario nežinomybė – iš žmonių atminties neišsitrynė patirtas siaubas, tačiau noras gyventi yra bene vienas stipriausių žmogaus troškimų. Todėl Juknėnų jaunimas, net ir aidint šūviams, šoko ir dainavo, lyg stengdamasis savo balsu nuslopinti bombų sprogimus, o pasiutusio šokio sūkuryje bent laikinai pamiršti mirties paženklintus veidus, skausmą kenčiančiųjų akyse.
Sudegintas gyvas
„Apie savo tėvą Vincą Tumėną žinau labai nedaug, – pripažino Juknėnuose gimusi, bet šiuo metu Vilniuje gyvenanti Vincenta Arūnienė (Tumėnaitė). – Jis žuvo 1945 metais, kai man tebuvo treji metukai. Močiutė sakydavo, kad jis buvo kaimo inteligentas – visada švarus, tvarkingas, mandagus, dirbo pasienio policijoj.“
Moteris pasakojo, kad karo pabaigoje, kai sovietai stūmė vokiečius atgal, jos tėvas gavo šaukimą į vokiečių kariuomenę. Tėvas pasislėpė. Tada atėjo ultimatumas: jeigu V. Tumėnas nepasiduos, jo žmoną su dukra (sūnus dar nebuvo gimęs) išveš į Vokietiją. Tėvas pasidavė. Jį ir kitus vyrus išsiuntė į frontą Latvijoje. Ten didelio mūšio metu priverstinis kareivis su kitu likimo draugu dezertyravo. Buvo lapkričio mėnuo, kai jie perplaukė Dauguvą. Visą mėnesį vyrai keliavo iki namų. „Mama sakė, kad kai tėvas grįžo, nebuvo galima pažinti žmogaus – visas kūnas buvo sėte nusėtas vočių. Drabužiai šlapi, o kas duos sausus?.. Kur beužeisi, niekas nesupras, ar tu vokiečių, ar rusų kareivis…“ – porino V. Arūnienė. Pasak jos, tuo metu rusai jau buvo užėmę Juknėnus. Ir vėl tėvui atėjo šaukimas į armiją. Kaimo vyrai pasitarė ir nusprendė pasislėpti. Jie galvojo, kad frontas nusistums tolyn į vakarus ir jie išvengs karinės tarnybos svetimose ginkluotosiose pajėgose.
Vyrai pasitraukė į Minčios girią. Anot pašnekovės, jie vietinių patarimu pasistatė pelkių saloje palapinę, paskui tų pačių vietinių galimai buvo išduoti rusų kareiviams. Moteris negalėjo pasakyti, kas tiksliai nutiko kitiems Juknėnų kaimo vyrams, tačiau jos tėvas po naktinės sargybos miegojo, jam buvo peršautos kojos, vėliau uždegtoje palapinėje jis suliepsnojo gyvas. „Vienas vaikinukas iš mūsų kaimo kartu su vienu iš stribų, kurie dalyvavo toje operacijoje, dirbo Vilniaus kuro aparatūros gamykloje. Jis su pasididžiavimu juknėniškiui pasakodavo, kaip jie tvarkė „Juknėnų kaimo banditus“ ir kaip Tumėnas rėkė, jog net visa Minčios giria skambėjo. Įsivaizduokit, gyvą žmogų degino…“ – pasakojo sudeginto vyro dukra ir spėjo, kad stribas galėjo būti kilęs iš Juknėnų krašto, gal jis netgi pažinojo žuvusįjį.
Pasak V. Arūnienės, jos tėvas žuvo gegužės mėnesį, o jo sūnus (pašnekovės brolis) gimė po trijų mėnesių – rugpjūtį. Tėvo sesuo Teklė Tumėnaitė ir mamos sesuo Vilhelmina Maniušytė pagal kažkieno parodymą nuvažiavo į V. Tumėno žūties vietą. Pagal išlikusių drabužių likučius rado apdegusius kaulus, juos susidėję į drobulę parvežė ir palaidojo Juknėnų kapinėse.
Nerado net žemės saujos
Pašnekovė pasakojo, kad jos mama Jadvyga Tumėnienė (Maniušytė) baigė Salų žemesniąją žemės ūkio mokyklą (Rokiškio r.), kurioje mokėsi ne tik ūkininkavimo, bet ir siuvimo, mezgimo, audimo, kulinarijos ir netgi medicinos. Pokariu ji tapo partizanų ryšininke. Taisydavo šiems drabužius, prireikus perrišdavo žaizdas. Greičiausiai buvo išduota (ir ne ji viena) ir kaip politinė kalinė nuteista dešimčiai metų tremties Džeskazgane, Kazachstane. Vis dėlto areštuota 1949 metų spalio 1 dieną, po Stalino mirties į laisvę išėjo anksčiau – 1955 metų liepos 1 dieną. Jos vaikai liko pas senelius Oną ir Dominyką Maniušius.
Vilnietė teigė, kad tėvo tėvus Jurgį ir Eleną Tumėnus į Sibirą ištrėmė per pirmąją sovietinę okupaciją. V. Arūnienė spėjo, kad trėmimo priežastis galėjo būti jų dukters Ksaveros Tumėnaitės priklausymas Lietuvos šaulių ar Ateitininkų sąjungai. Ji taip pat buvo ištremta. Kalėjo šiaurėje.
„Ieškojome, kur galėjo būti diedukų kapas, norėjome bent žemės saują į Lietuvą parvežti. Nieko neradome ir archyvuose. Kažkas kalbėjo, kad močiutė mirė pakeliui vagone, o kaip žinome, lavonus tiesiog išmesdavo… “ – apgailestavo moteris, kalbėdama apie mažai žinomą tėvo giminę.
Pranciškus (Pranciškas) Maniušis – V. Arūnienės tėvo brolio uošvis, kurio žemėje anksčiau niūksiojo akmuo Velniapėdis, irgi buvo ištremtas.
Karo metais, anot vilnietės, jų laukuose stovėjo „Katiuša“ (sovietų armijos reaktyvinės artilerijos įrenginys), vaikai laukuose, pakrūmėse rasdavo ne tik gilzių, bet ir granatų. Suaugusieji mažiesiems drausdavo jas krapštyti, kad nenukentėtų.
Beje, pašnekovė paminėjo pusbrolio sūnų Egidijų Tumėną, kuris, anot jos, daug prisidėjo, kad kaime atsirastų akmuo-paminklas savanoriams, politiniams kaliniams, tremtiniams ir partizanams. Iš jo pusės nukentėjo daug giminaičių, todėl, V. Arūnienės manymu, jis juto pareigą įamžinti jų atminimą.
Kaip sveikintojų vos nenušovė
Pasak vilnietės, kadaise Juknėnai buvo labai kultūringas kaimas. Būta daug jaunimo, kuris rengdavo viešus vakarus su tautiniais šokiais. Kai merginos šokdavo lyrinį liaudies šokį „Sadutė“, moterys net verkdavo –taip joms buvo gražu. „Rengiant viešus vakarus, prisidėdavom ir mes, vaikai, – pasakojo V. Arūnienė. – Pas mus buvo (yra ir dabar – aut. past.) labai gera siuvimo mašina „Singer“, kuria siūdavo viską: nuo ploniausio audinio iki odos. Norėdami surinkti daugiau pinigų, kad galėtume pasamdyti muzikantus, darydavome bilietus. Paimdavome sąsiuvinį langučiais ir mašina be siūlo perforuodavo jį – padarydavo skylutes. Išeidavo kažkas panašaus į bilietą su užrašyta kaina.“
Strazdų klojime vykdavo vaidinimai. Jaunimas padarydavo sceną, sienas uždengdavo paklodėmis. Pašnekovė atsiminė, kad buvo pastatyta Žemaitės „Marti“. Norėdami pasiruošti vaidinimui „Tadas Blinda“, artistai (taip pat ir V. Arūnienė, atlikusi grafaitės vaidmenį) susirinko bibliotekoje-skaitykloje. Visi, klausydami per radiją transliuojamo spektaklio, mokėsi dainos „Mes razbainikėliai Bivainių miškų“ – norėjo ją atlikti kiek galima geriau. Tautinius šokius, apsivilkę tautiniais drabužiais, repetuodavo pašnekovės namų verandoje. „Jaunimas tikrai netinginiavo, stengėsi“, – konstatavo moteris.
Kai jaunimas susirinkdavo „kamaroje“ šokti pas Jackūnus, Balį Maniušį (Balioką), Dominyką Maniušį, vyresnieji sėdėdavo ant suolų, stebėdami jaunąją kartą. Anot vilnietės, jaunimas visai nesigėdydavo suaugusiųjų. Anaiptol, jiems kaip tik būdavo malonu, jei koks patyręs šokėjas pašokdindavo kažką iš jų. Šokdavo polką, valsą, šliapoksą, svingą, padispaną, krakoviaką.
Gegužinės vykdavo Maniušių sodyboje (priešais Katinų namus). Muzika, pasak V. Arūnienės, būdavo gera, nes ir muzikantus samdydavo gerus: Sirgedą, Bislį, Aleksandrą Valiušį (saksofonas).
„Iš vaikystės atsimenu, buvo tokia mada – nupinti ir prie varduvininkų durų prikalti vainiką. Paskui šie kviesdavo sveikintojus į vaišes. Ši tradicija buvo savotiškai įdomi: nešdavo vainiką vėlai vakare, kai visi suguldavo, kad niekas nepamatytų. Kartą, kai aš jau buvau tokio amžiaus, kada galėjau dalyvauti vainiko kabinime, nutykinom kabinti jo ant tokio Juozapo durų. Kai ruošėmės kabinti vainiką, pro langą staiga išlindo šautuvo vamzdis. Išsigandę, mes kūliais nulėkėm nuo kalno! O buvo kovo mėnuo, dar daug sniego. Tas žmogelis nežinojo, kad mes ateisim. Vis dėlto vainiką sugebėjom pakabinti“, – juokėsi įvykio dalyvė.
Kuriai Stasei skirtas laiškas?
Pasakotoja kaime priskaičiavo bent dvylika Maniušių šeimų (ne visos jos buvo giminės): Dominyko, Motiejaus, Prančiško (Pranciškaus), Alekso, Antano, po dvi Jonų ir Ignasių ir net tris Balių. Pasak V. Arūnienės, Baliai Maniušiai turėjo ir pravardes: stalių-dailidę vadino Žiliuku, kitą Balį pagal kilimo vietą šaukdavo Baliu iš Liaukiškių, o trečią (taip pat pagal kilimo vietą) – Baliu iš Avilėlių. „Du Baliai turėjo po dukterį Stasę. Būdavo, laiškas Stasei Maniušytei, Balio, kartais patekdavo ne į tas rankas. Tada vieną Stasę pradėjo vadinti Balioko, kitą – Avilėlių. Tik tokiu būdu atskirdavo“, – juokėsi V. Arūnienė.
Vilnietė žino, kad Justinas Kunčius ir jos krikštatėvis Liudvikas Čeburnis buvo geri kalviai, sugebėję nukalti visus žemės ūkio padargus. L. Čeburnio brolis Jonas dirbo mūrininku. Staliaus-dailidės darbais kaime užsiėmė pašnekovės senelio brolis Balys Maniušis (Žiliukas). Pašnekovė atsiminė, kad šis nagingas vyras jai padirbo vaikišką lovytę, o jos mamai, kai ištekėjo, dvigulę lovą, virtuvinę spintelę, dvi taburetes. Jis taip pat darydavo ir karstus. B. Maniušio (Žiliuko) duktė Veronika buvo siuvėja, tuo pačiu amatu vertėsi ir Vanda Kurmytė. Nors senesniais laikais visos moterys mokėjo austi, gabia audėja V. Arūnienė įvardijo savo tetą Oną Augulienę (Maniušytę), kurios darbai pateko į Utenos kraštotyros muziejaus leidinį. Ausdavo ir Nijolė Maniušienė.
Pasak V. Arūnienės, iš Miškinių ji geriausiai atsimena Motiejų ir Antaną. M. Miškinis Juknėnų septynmetėje jai dėstė prancūzų kalbą, kaip pati sakė, buvo rimtas, santūrus žmogus. „Jo žmona buvo įdomi. Ji Angelės vardą turėjo, tai mes, vaikai, jai per vardadienį nupindavom vainiką, pakabindavom ant durų. Ji mus pavaišindavo kiek kitokiomis vaišėmis – vis tiek jie buvo apsišvietę žmonės, gyvenę ir mieste, priešingai nei kiti kaimo žmonės, ir tai mums labai patikdavo…“
Pašnekovės teta gyveno Kaune. Jos vyras buvo mokytoju. Kurį laiką pas juos gyveno Kauno radiofone dirbęs A. Miškinis. Jeigu pasitaikydavo, kad sutuoktiniai ir poetas vienu metu būdavo Juknėnuose, stengdavosi susitikti. Anot vilnietės, Miškiniai kaime buvo gerbiami žmonės.
Barzdotais žydais gąsdino vaikus
Buvusi Juknėnų gyventoja atsiminė, kad po kaimą prastu arkliuku klajodavo žydas Apkelis, taip pat Jankelis. Jie sodiečiams atveždavo adatų, silkės, lėkščių, kaliošų, o patys supirkdavo skudurus, pakulas, vilną. Neturtingi juknėniškiai reikiamas prekes išmainydavo į maisto produktus. Nors, pasak V. Arūnienės, tėvai nepaklusnius vaikus gąsdindavo barzdotu (kaime barzdočių nebuvo) Apkeliu, ji teigė, kad jos seneliai labai teigiamai atsiliepdavo apie judaistus.
„Žydas visada skolon duodavo prekių. Sakydavo: „Turi daug dukterų (D. Maniušis turėjo šešias dukras – aut. past.). Reikia suknelėms medžiagos? Imk, kai turėsi, sumokėsi.“ Pas lietuvį dar ne kožną pasiskolinsi. Diedukas visada nuvažiavęs į Uteną pas žydelį kieme pasistatydavo arklį (diedukas dirbo Daugailių viršaičiu, tad turbūt į Uteną vykdavo darbo reikalais). Jo arklys visada būdavo pašertas ir prižiūrėtas“, – pasakojo moteris. Anot jos, į turgų Utenoje būdavo važiuojama ketvirtadieniais. Parduodavo daugiausia maisto produktus, pirkdavo žibalo, žvakių, vaikams visada lauktuvių parveždavo „barankų“.
Pro Juknėnus pravažiuodavo ir čigonai, tačiau, vilnietė teigė, jų žmonės privengdavo dėl galimų vagysčių. Nepaklusnius vaikus, kaip ir žydais, pagąsdindavo ir čigonai.