Nijolės Vorobjovienės (Vilūnaitės) tėvai uteniškė Veronika Kavaliauskaitė ir mockėniškis Petras Vilūnas bemokytojaudami Juknėnuose susipažino ir susituokė. Ten gimė ir jų dukros Nijolė ir Virginija. 1955 metais gimusi N. Vorobjovienė šiame kaime gyveno iki 1967-ųjų, kai su tėvais persikraustė į Uteną.
Vieno – gėda, kito – baisu
Pasak N. Vorobjovienės, jų šeima Juknėnuose gyveno ne vienuose namuose: ir pas Pūslius, ir pas Maniušius, ir kitur. Geriausiai ji atsimena paskutinę savo gyvenamąją vietą – Kurmių namus. Iš pradžių juose veikė pradinė mokykla, vėliau, ją perkėlus į naują pastatą kaimo viduryje, tremtinių Kurmių namuose buvo apgyvendinta mokytojų Vilūnų šeima ir įkurdintas mokinių bendrabutis.
Anot šiuo metu Utenoje gyvenančios moters, Kurmių sodybos dideliame klojime vykdavo vaidinimai. Pastate buvo sukalta scena, po kuria, būdama maža, ji kartą palindo, o visi išsigandę lakstė po kaimo balas, tikrindami, ar vaikas kur neprigėrė. Į spektaklius, kuriuose vaidindavo ne tik mokiniai, bet ir kaimo gyventojai, sueidavo daug žmonių iš plačios apylinkės: Kubilių, Sirvydžių ir kitur. Vėliau vaidinimai persikėlė į naująją mokyklą.
N. Vorobjovienės mama buvo lituanistė, tėvas dėstė geografiją, darbus ir matematiką. Anot moters, tėvai savo vaikams kitų mokinių atžvilgiu nuolaidų netaikė, o šie sakydavo: „Vilūnienės gėda neklausyti, o Vilūno – baisu.“ Mama buvo labai gera, tėvas – griežtas… Motiejų Miškinį atsiminė nešiojus drobines kelnes iki kauliukų ir avėjus sandalus, su mama kalbėjus prancūziškai.
Uteniškė atsiminė, kaip buvo statoma septynmetė mokykla. Ji tada dar nelankė nė pradinės, bet kaip smalsi mergaitė užlipo pas statybininkus, o nusileisti žemyn jau bijojo. Tuomet vyrai įsodino vaiką į maišą ir gerve nuleido žemyn.
Prie buvusios mokyklos maumedžius sodino, anot pašnekovės, ir ji pati. O kad Juknėnuose virė kultūrinis gyvenimas, įrodo ir tai, jog būdavo rengiamos varžybos, į kurias atvykdavo vaikai ir iš kitur, rodydavo kilnojamąjį kiną (lauke.)
Atsiminė moteris ir tai, kad Juknėnuose būdavo švenčiama derliaus šventė. Išpuošti kolūkio sunkvežimiai su palyda vykdavo į Uteną, kur dalyvaudavo iškilmingame parade, tradiciškai judėjusiame J. Basanavičiaus gatve.
Anot pašnekovės, ant Antilgės piliakalnio, prie Sylio ežero, kuris tuomet nebuvo apaugęs medžiais, vykdavo didžiausios vasaros šventės. Atvažiuodavo žmonės iš plačios apylinkės. Grodavo kolektyvai, veikdavo saldumynų kioskai.
Nedavė slyvų
N. Vorobjovienė pasakojo, kad dvejus metus, tada, kai mokyklai vadovavo jos mama, Juknėnuose mokėsi iš Gudijos atvykę lietuviai. Ji spėjo, kad tai galėjo būti iš Lebiodkos (Gudija) kilusio gamtininko Tado Ivanausko iniciatyva puoselėti lietuvybę buvusio Vilniaus krašto lietuviškose salose. Moteris atsiminė, kad, prieš atvykstant Girių (Gudija) ir aplinkinių kaimų lietuviams, į Juknėnus buvo atvažiavęs ir pats profesorius – jis tikrino mokymosi ir kitas sąlygas būsimiems mokiniams. Pasak moters, jam patiko puikus mokytojų kolektyvas, patiko ir tai, kad rengiami vaidinimai (P. Vilūnas rašydavo pjeses, o V. Vilūnienė piešdavo dekoracijas), sporto varžybos. Pašnekovė atsiminė, kai atvyko ir Gudijos lietuviai, lydimi T. Ivanausko: „Buvau labai pikta, kai vaikus atvežė, nes atvežė ir pintinę gintarinės spalvos savo išveistų slyvų. Piktinausi, kaip gali mokytojų dukrytei bent poros slyvų neduoti! O jos buvo skirtos tiems vaikams.“
Atvykėlius įkurdino vienoje Kurmių namų pusėje, bendrabutyje. Jo viduryje didelis kambarys tarnavo kaip valgomasis (kartais jame būdavo pastatomas teniso stalas). Kitoje namo pusėje, už virtuvės, dviejuose kambariukuose gyveno Vilūnų šeima. Gudijos lietuvių buvo šešetas, pas juos atostogauti po pirmųjų mokslo metų Lietuvoje mėnesiui vyko ir Juknėnų vaikai, tarp jų ir N. Vorobjovienė su sese.
„Duok skarytę, Dievuliukas sušals!“
Anot N. Vorobjovienės, jos tėvas buvo priverstas būti liaudies tarėju. Kartą jis pritarė vieno žmogžudžio iš Kubilių nuteisimui, todėl kažkas iš žudiko artimųjų atėjo su P. Vilūnu susidoroti. Laimei, tarėjo namie nerado, tačiau mažametė pašnekovė atsiminė, kad buvo labai baisu.
Beje, apie kiek ankstesnius laikus motina dukrai pasakojo, kad tiek į Kurmių, tiek į Maniušių namus ateidavo partizanai, sustatydavo mokytojus, klausinėdavo, kuris komjaunuolis ir pan. Tėvą (tuo metu mokyklos direktorių), važiavusį iš švietimo skyriaus Utenoje, yra sustabdę miškiniai ir atėmę mokytojų atlyginimus. Vis dėlto dukrai tėvai nėra nieko pasakojęs apie partizanų ir skrebų susidūrimus kaime.
N. Vorobjovienė sakė, kad vienu metu, kai jos šeima gyveno pas Pūslius, jie veždavosi ją, mažametę, į Vajasiškio bažnyčią (Zarasų r.): „Važiuodavom keliu pro Miškinių namus. Atsimenu kaip per miglą smulkią močiutę, senąją Miškinienę, apsigobusią balta skarele, sėdinčią prie trobos. Motiejaus žmoną atsimenu. Daili moteris buvo, nors, sakė, kad gerokai vyresnė už Motiejų.“ Pirmą kartą į bažnyčią mažoji Nijolė nuvažiavo per Velykas, pamačiusi nuogo Kristaus skulptūrėlę kad suriko: „Nėnyt nėnyt, duok skarytę, Dievuliukas sušals!“.
Oną ir Juozą (?) Pūslius mažosios Vilūnaitės vadino seneliu ir nėnyte. Pašnekovė teigė, kad jos jaunėlę seserį prižiūrėję senukai gyveno nepaprastai tvarkingai, o šiltus, beveik giminiškus ryšius Vilūnai su jais palaikė ir šiems persikėlus gyventi į Uteną. Dalyvavo ir jų laidotuvėse.
Anot N. Vorobjovienės, Pūsliai buvo išsaugoję „lineiką“ ir puikias roges. Ji atsiminė, kad kartą labai šaltą vasario rytą važiavo tomis rogėmis. Buvo daug sniego, tačiau nei rogės, nei arklys į sniegą nesmigo – toks didelis šerkšnas buvo. Pašnekovės atmintyje išliko ir sienojų poškėjimo garsas. Taip nutikdavo, kai keletą dienų laikydavosi apie 30 laipsnių šaltis.
Moteris tikino du kartus, kai gyveno Kurmių namuose, mačiusi Šiaurės pašvaistę. Stebėti nepaprasto reginio vaikus naktį pakeldavo tėtis.
Dukart degę namai ir baili senmergė
Anot N. Vorobjovienės, netoli Kurmių namų ėjo aukštos įtampos linija. Vieną vasarą žaibas nutraukė jos laidus, šie tįsojo netoli didelio klevo šalia namų, gyventojai baiminosi, kad neuždegtų pastato. Moteris atsiminė, kad Kurmių namai, jai gyvenant juose, degė du kartus. „Pirmą kartą padegė mokytoja Pulgė Gruodytė. Ji gyveno virš mokinių bendrabučio. Nusprendusi daugiau krosnies nebekūrenti, tarp krosnies ir sienos ji padėjo nuodėgulį su žarijomis. Turbūt turėjo kokių bėdų su uosle, nes nepajuto dūmų kvapo. Apie gaisrą pranešė mano mažoji sesė. Gerai, kad daug vaikų (ir ne tik) buvo – užgesino“, – pasakojo pašnekovė ir pridūrė, kad prie namo gero kelio nebuvo, tad palijus privažiuoti gaisrinei mašinai būtų neįmanoma. Pasak jos, ugnis buvo smarkokai įsisiautėjusi, pridarė nemenkų nuostolių, padegėliai nakvojo pas kaimynus Čeburnius, o namas po gaisro ilgai buvo remontuojamas.
Antrą kartą degė pirmas aukštas. Anot moters, šis gaisras, palyginti su pirmuoju, buvo visai nedidelis. Jis kilo dėl kamino. Ar dėl mūrijimo broko, ar dėl kamine įsmigusios kulkos, galėjo užsidegti mūrijant anksčiau naudotos pakulos. Įdavusi virėjai Veronikai Maniušytei gesintuvą, N. Vorobjovienė nulėkė į mokyklą kviesti pagalbos. Žmonės subėgo ir ugnis buvo greitai suvaldyta. Pašnekovės teigimu, pirmą kartą namas degė apie 1962 metus, antrą – prieš Vilūnams paliekant Juknėnus.
Iš tremties grįžusiems Kurmiams nebuvo grąžinti namai, jie galėjo glaustis tik savo pirtyje (beje, į analogišką padėtį pateko ir tremtiniai Bronė ir Ignas Maniušiai). Senmergė Kurmytė, dirbusi mokykloje sarge, anot pašnekovės, buvo labai dievobaiminga ir baili moteris. Kartą vaikai įlindę į žabų krūvą ėmė visokiais balsais gąsdinti netoliese dirbusią Kurmytę. Ši taip išsigando, kad žegnodamasi parbėgo namo.
Kitąsyk senmergė vėl „nukentėjo“ nuo vaikų. Ruošėsi vežti į turgų kiaušinius, o septynmetė N. Vorobjovienė bežaisdama netyčia juos sumaigė. Nenorėdama, kad tas gėris nueitų niekais, Kurmytė ėmė dužusiuosius gerti. Vis dėlto triukšmo išvengti nepavyko ir mama nuostolius mokyklos sargei padengė.
Beje, anot pašnekovės, šalia mokyklos buvo vyšnynas, o jame aptverti lakstydavo triušiai.
Pasikultūrinti į Kauną – su gruzoviku
N. Vorobjovienė atsiminė, kad kartą kolūkis davė dengtą sunkvežimį, kuriame pasikloję šiaudų juknėniškiai važiavo į Kauną stebėti baleto ant ledo. „Tais laikais buvo prabanga nuvažiuoti į baletą, atvykusį iš Maskvos. Ant ledo! Ir dar į Kauną! Ir kokia kelionė su gruzoviku iki Kauno! Tai ne dabar: sėdai į mašiną, dvi valandos ir – Kaune! Pasikultūrinimas buvo didelis. Juknėnuose inteligentija buvo stipri“, – įsitikinusi uteniškė. Šis įvykis tuomet gal tik septynmetės mergaitės ir kitų kaimo gyventojų atmintyje įstrigo dėl to, kad jau pagyvenusi Maniušių ar Čeburnių pora, nenorėdama apeiti arenos, nusprendė ją be pačiūžų tiesiog pereiti. Užropoję ant ledo susikabino rankomis ir šiaip ne taip perėjo ledo danga. Anot moters, visi juokėsi, o kai kurie net plojo.
Pasak jos, kolūkis nemokamai duodavo dengtą sunkvežimį ir važiuoti apsipirkti. Pavyzdžiui, Vilūnai juo važiavo į Daugpilį įsigyti skalbimo mašinos. „Ji buvo paprasta, bet su gręžtuvu – vis ne rankomis. Visas kaimas ėjo žiūrėti to stebuklo“, – sakė N. Vorobjovienė ir pridūrė, kad ir kiti juknėniškiai vykdavo į šį Latvijos miestą, kuriame ir pasirinkimas buvo didesnis, ir kainavo viskas pigiau nei Lietuvoje.