Prieš 10 metų palaidojusi vyrą, 1935 metais Juknėnuose gimusi ir visą gyvenimą šiame kaime praleidusi Stanislava Meiduvienė (Kazelaitė) iš gimtojo kaimo išeiti nenori: „Aš Juknėnuose gimiau, augau, susenau – čia ir mirsiu.“ Nors Dievas vaikų moteriai nepadovanojo, ji džiaugiasi turinti labai rūpestingą sūnėną, kuris gyvendamas toli negali dažnai atvažiuoti, tačiau skambina kasdien. Pusė trobų, anot pašnekovės, Juknėnuose šiuo metu stovi tuščios, senbuvių likę vos vienas kitas, o anksčiau būta visai kitaip…
Net ir maži vaikai turėjo pareigų
S. Meiduvienė pasakojo, kad gimė jau į vienkiemius išskaidytuose Juknėnuose. Žemės gausi Kazelų šeima turėjo nedaug, tik 10 hektarų, todėl tėvas duonos uždirbti eidavo per žmones. Pašnekovei mama, kuri, kaip ir jos vyras, buvo kilusi iš Juknėnų, minėjo, kad gatviniame kaime žmonių trobos stovėjo dar tankiau nei dabar.
Vaikų kaime buvo daug, tačiau, pasak moters, „prastoj dienoj“ niekur jų neišleisdavo. Reikėdavo darbus padaryti. Net ir maži vaikai turėjo pareigų, pavyzdžiui, ganyti žąsiukus. „Pas kitus vaikus mus išleisdavo tik sekmadienį“, – sakė S. Meiduvienė. Prie jos šeimos penkių vaikų prisijungdavo vienų kaimynų šeši vaikai, kitų – vėl šeši.
Juknėnų senbuvė atsiminė, kad šiltuoju metų laiku vaikai avėdavo namie pasiūtas „tapkytes“ iš brezento, o žiemą – brezentinius medbačius. „Neturėjom nei kuo apsirengt, nei kuo apsiaut – biednai gyvenom…“ – konstatavo moteris.
Tuo metu, kai S. Meiduvienė baigė pradinę, Juknėnuose aštuonmetės (iš pradžių septynmetės) dar nebuvo, todėl moteris lankė aštuonmetę mokyklą Daugailiuose, kurią baigė 1952 metais. Anot pašnekovės, kai ji ėjo į penktą klasę, penktos klasės buvo dvi, jose mokėsi net po 45 vaikus. Pradinukai mokydavosi iš ryto, popiet – vyresnių klasių mokiniai. Į Daugailius vedė žvyrkelis, tačiau jis buvo netaisytas, duobėtas. Iš Juknėnų į Daugailių mokyklą eidavo daug vaikų. Pasak S. Meiduvienės, vien Matusevičių sodyboje krykštavo devyni vaikai, su keturiais iš jų ji pati ėjo į Daugailius. Žiemą vaikus tėvai veždavo rogėmis. Mokinių buvo nemažai, tad prireikdavo ne vienų rogių.
Balų kiaušiniautojai
Pasak S. Meiduvienės, tik „bagoti“ ūkininkai prie savo sodybų statydavosi kryžius. Vietoje didžiulio kryžiaus kaimo viduryje, pastatyto 1990 metais, anksčiau stovėjo kitas. Nuo jo žmonės su giesmėmis per Kryžiaus dienas traukdavo į Juknėnų kapines. Beje, anot pašnekovės, nemažai kryžių buvo nuversta ir sovietinių aktyvistų. Gegužinės pamaldos vykdavo pas Nijolę Maniušienę, pas Maniušį, kurio namuose vėliau buvo įkurta mokykla, o jis pats ištremtas į Sibirą.
S. Meiduvienė įvardijo ir senuosius kaimo dalių pavadinimus: Jukniškės, Pagrundėlės (link Miškinių), Pablusiškys (netoli Blusiškių kaimo). Vienas raistas vadinosi Geniušiaraisčiu. Vaidminiškės kalnas. Labai aukštas Žaliakalnio kalnas, kuris dabar plikas, tačiau iki melioracijos buvo apžėlęs krūmais. Pasakotojos teigimu, iki melioracijos kaime netrūko ir balų. Priskrisdavo į jas ant aukštų kupstų perėti antys. Žmonės nebijodavo bristi ir iki krūtinės, kad pasikiaušiniautų raibųjų lizduose.
Velniapėdis su velnio pėda dabar stūkso prie Strazdų namų. Anot moters, akmenį iš Velniapėdžio raisto prie buvusios kolūkio kontoros atvežė sovietmečiu, kad mokytojai vaikams galėtų jį parodyti.
Prie S. Meiduvienės namų slenksčio guli dubenuotasis akmuo, kurio dubuo užkrėstas betonu. Šeimininkė pasakojo, kad jį čia kartu su mediniu trobesiu iš Dūkšto (Ignalinos r.) apylinkių atsigabeno buvęs namo savininkas Lumpickas. Jis pirko namą su akmeniu iš sentikių, kurie buvo labai dievobaimingi žmonės ir akmens dubenyje laikė švęstą vandenį. Visi, kas ateidavo, turėdavo juo apsišlakstyti. Kol gyveno Lumpickas, kuris pardavęs namus išėjo gyventi į Uteną, akmens dubuo buvo tuščias, tačiau pašnekovės vyras užkrėtė duobę betonu.
Tėvo nelaimė
S. Meiduvienė atsiminė, kaip baigiantis Antrajam pasauliniam karui pro jų namus traukė vokiečius besivejanti rusų armija. Anot moters, nors važiavo tankai ir sunkvežimiai, technikos buvo nedaug – daugiausia važiuota arkliais. Besitraukiantys per laukus vokiečiai išsivarė Kazelų kaimyną parodyti kelią į Daugailius, tačiau ties Garniais (Daugailių sen.) pateko į raudonarmiečių pasalą – visi žuvo.
Pašnekovė atsiminė, kad kaimo žmonės, siekdami užkirsti kelią galimoms ligoms, niekieno neliepiami laidojo žuvusius kareivius.
Anot moters, nuo svetimų kareivių jų šeima nenukentėjo. Anaiptol, jie vaikus pavaišindavo retai gaunamais gardėsiais – saldainiais.
Kaimo senbuvė žino, kad tėvas, privalėdamas vykdyti pastočių prievolę, turėjo važiuoti į Salaką (Zarasų r.) ar Dūkštą. Ten buvo pašautas į koją. Kadangi gydytojų tuo metu buvo sunku rasti, koja ėmė gangrenuoti. Teko ją iš pradžių amputuoti iki kelio, paskui – visą. Tėvas galėjo judėti tik su ramentais.
Taip jau išėjo, kad visi trys pašnekovės broliai vienu metu buvo paimti į Sovietinę armiją. Tarnyba tada truko ilgai – trejus metus. Jaunėlis buvo nublokštas net prie Mongolijos, kur saugojo Tarybų Sąjungos sieną. Tarnyba buvo pavojinga. Įprastai pasieniečių atostogų namo neleisdavo, tačiau už gerą tarnybą lietuviui buvo padaryta išimtis.
Ne auksiniai „svečiai“ ir drebantis „kiškis“
„Dieną – vieni, naktį – kiti, – neramius pokario metus S. Meiduvienė apibūdino dažnai kaimuose iš senų žmonių lūpų girdėtais žodžiais. – Nebuvo auksiniai ir partizanai. Buvom maži vaikai, neturėjom, ką valgyt. „Motin, – reikalaudavo jie, – atiduok šitą kepalą duonos!“ O kad vaikai atsikėlę ryte neturės ką valgyti, jiems buvo nesvarbu. Skrebai irgi neklausę imdavo. Nebuvo linksma, ne. Jau tokių laikų tikrai nenoriu sulaukti.“ Pasak pašnekovės, Juknėnuose buvo nemažai partizanų, tačiau ne tiek daug kaip netolimuose Kubiliuose. Juknėnuose partizanavo Kunčių vyrai, kurie, kaimo senbuvės teigimu, per gryčias neidavo – maisto pareidavo namo. Vienas jų, Juozapas Kunčius, priėmęs iš okupacinės valdžios amnestiją, pasakojo: „Veža mane dėdė Daugailiuos stoti (prisistatyti, pasiduoti – aut. past.). Baigiam privažiuoti Daugailius ir sakau: „Dėde, bėgsiu, dėde, bėgsiu!“ „Nebėk, važiuojam! Prasčiau jau nebebus.“ Nuvažiavom, drebu visas kaip kiškis. Bijau, kad jau nebepaleis.“ Tačiau, pasak S. Meiduvienės, J. Kunčiui nieko blogo nenutiko – jam ne tik dokumentus išdavė (suteikė amnestiją), bet jis ir gyvas liko, o jo draugai, kurie nestojo, žuvo.
S. Meiduvienė pasakojo, kad kaime vykdavo šokiai, tačiau pokariu į juos buvo pavojinga eiti, nes, sužinoję apie linksmybes, ateidavo ir miškiniai, ir skrebai. Neišvengta susišaudymų, būta sužeidimų. Vieno susišaudymo metu jos būsimas vyras taip pat vos nepakliuvo po kulka. Anot pasakotojos, iki juknėniškiams išsilakstant po „svietą“, į šokius sueidavo daug jaunimo.
Sunkus keverzojimas plūgu ir „grėbimas“ dalgiu
Kai broliai išėjo į armiją, S. Meiduvienei teko pačiai imtis plūgo. Tiek ji, tiek vyresnioji sesuo buvo menko sudėjimo, tačiau, anot pašnekovės, kai pradėjo mosuoti dalgiu, dirbti kitus nelengvus ūkio darbus, pajuto, kad rankos sustiprėjo. „Tėvukas pievoje mokė mane pjauti: „Ne grėbk, o suk!“. Kai pradėjau sukti, tai tėvukas manęs nebebardavo. O pradžioj verkdavau, kad nemoku… Kai išmokau pjauti, tai tikrai buvo lengviau, nei kapoti“, – pripažino paauglystėje priversta griebtis dalgio senolė.
Tėvai buvo verčiami rašytis į kolūkius. Kaimiečiai buvo kankinami ir paskolų raštais. Tėvas išsiųsdavo šeimynykščius prie šieno, o atėjusiems įkyruoliams sakydavo: „Iš ko aš jums paskolą mokėsiu (suteiksiu – aut. past.)? Aš invalidas, neturiu iš ko pragyventi – tai jūs man paskolą turite duoti.“
Pasak S. Meiduvienės, net ir broliams grįžus iš karinės tarnybos, joms su seserimi nebuvo lengviau. Vyriausiasis išėjo baigti nutrauktų mokslų, vidurinysis išsikėlė gyventi į Šiaulius, o jaunėlis panoro tapti vairuotoju. Pirmasis netrukus žuvo motociklo avarijoje, jaunį nutrenkė elektra. Vidurinysis nuo širdies infarkto irgi mirė anksti, sulaukęs tik penkiasdešimties.
Gatvinis Juknėnų kaimas buvo išsklaidytas plačiai – anot pašnekovės, nuo jos dabartinių namų gimtasis vienkiemis buvo nutolęs net tris kilometrus. Melioracija privertė gyventojus vėl keltis į kaimą arba ieškotis gyvenamosios vietos kitur. Pasak S. Meiduvienės, išvaryti iš gimtųjų namų dauguma žmonių išsikraustė kitur, į Juknėnus atėjo mažuma. „Iš kolūkių visi bėgo į miestą. Jaunis brolis sakydavo, kad negali pro Daugailius pravažiuoti – taip Jonas Maračinskas (Daugailių kolūkio pirmininkas – aut. past.) nori, kad pas jį vairuotoju pereitų dirbti! Duoda ir butą, ir namą gyventi, tik eik!“ – pasakojo Juknėnų senbuvė apie kolūkių viliotinius, besivaržant dėl darbininkų.
Po mokyklos sesuo pašnekovei siūlė eiti mokytis į žemės ūkio technikumą, bet ši atsakė: „Aš ir taip visą laiką dirbu žemės ūkyje. Ir vėl į žemės ūkį? Neisiu!“ Ir nuėjau į fermą, kur pradirbau 20 metų, kol išėjau į pensiją.“ Anot moters, kai ji išėjo į pensiją, tuo metu kaip tik ir kolūkiai iširo. Prieš griūvant kolūkinei sistemai, pasak S. Meiduvienės, į kolūkį privažiuodavo daug nerimtų darbininkų, kuriems labiau rūpėjo išgerti ar kokią papildomą kapeiką nugriebti, nei darbus atlikti.
Autoriaus nuotr.