Mineiškiemis tai dar vienas Saldutiškio seniūnijoje toliau nuo rajoninio kelio Lamėstas–Plaučiškės–Kirdeikiai glūdintis kaimas. Dažnai vykdamas į kurią nors gyvenvietę nežinai, kiek gyvenimų čia nubraukė laikas. Kiek pamatų jis sulygino su velėna, kiek sienų žemei atidavė. Kaip galėjo atsitikti, kad vietoje penkiasdešimt kelių apgyvendintų sodybų liko vos kelios. 1923 m. gyventojų surašymo duomenimis, Mineiškiemyje gyveno 266 gyventojai; 2011 m. duomenimis – 11. Šiame kaime laiką leidusiųjų atsiminimai tarsi pinasi su mitais ir pasakomis, siejasi su kitų kaimų istorijomis, įtraukia bei kviečia gilintis į šimtmečių praeitį, pralėkusią kaip viena diena.
Dvarininkas vertė kukuoti gegute
Kirdeikių kaime gyvenanti 1939 m. gimusi Veronika Leonora Maniušienė papasakojo, kad Mineiškiemyje ji apsigyveno tada, kai ištekėjo – 1959 m. Moteris sakė, kad ji kilusi iš netolimo rajono turtingos šeimos: „Dabar ten Ignalinos rajonas, o tuo metu gimtoji vieta buvo Zarasų apskrityje, Salako valsčiuje, Gubavos kaime.“ Pašnekovė papasakojo, kad iš pradžių jos šeimos žemės plytėjo tuometinėje Lenkijos teritorijoje, o vieno didelio dvarininko žemės – Lietuvos. „Gubavos kaime stovėjo dvarelis. Senelis su broliais gyveno po Lenkais, netoli Kazitiškio. O Lietuvoje gyveno lenkas ponas. Jis susipyko su lietuviais ir jie, sukilimo metu, jį nušovė.“ Pašnekovė dar atsimena didelį medį… Artimieji jai pasakojo, kad ponas buvo negeras pavaldiniams. Kažkuo neįtikusiam baudžiauninkui liepdavo įlipti į tą medį ir kukuoti lyg gegutei. Tuomet jį nušaudavo ir sakydavo: „Nušoviau gegutę!“ Kai pono neliko, V. L. Maniušienės protėviai žeme susikeitė su jo ponia, bėgusia iš Lietuvos. Jos artimieji atsikraustė į Gubavos dvarą, o iškeistos ponios žemės atsidūrė Lenkijos teritorijoje.
Ant durtuvo – duona
Pašnekovė iš vaikystės laikų prisiminė dvarą lankiusius Lietuvos partizanus: „Kartą pamačiau, kad vienas atėjo ant durtuvo pasismeigęs duonos kepalą. Šiuo poelgiu buvau pasipiktinusi – tai pasirodė nepagarbu. Mane mokino, kad duona šventas dalykas…“ Taip pat ji prisiminė, kaip partizanai iš lovos pakėlė jos dėdę Leoną Stomą ir paragino: „Atėjome tavys vestis. O dėdė sakė: „Oi, ne, ne. Aš neisiu jokiais būdais.“ Šiam nepanorus pasakė: „Mes tavęs neimsime, bailių mums ir nereikia…“ Pasak moters, tos šeimos nariai buvo jautrios sielos, laikėsi atokiau – nei ėjo į miškus, nei kovose dalyvavo. „Tų, kurie dirbo ant gelžkelio, sovietai neėmė į armiją. Tai sužinojęs dėdė įsidarbino ten, kur nuo Ignalinos į Dūkštą kursuoja traukinys. Vėliau į armiją neėmė lenkų, tuomet jis užsirašė lenku. Tas pats dėdė, matęs, kaip su žydų tautybės asmenimis elgėsi nacių okupantai ir jų pagalbininkai versdami nekaltų žmonių varyme dalyvauti niekuo dėtus gyventojus, tarp jų ir jį, prisimindamas įvykius verkė užsiglaudęs už spintos: „Kaip jam buvo baisu!“ V. L. Maniušienė papasakojo, kad grūsties ir sąmyšio metu, kažkuris pasmerktasis į jo avių vilnos sermėgos kišenę įdėjo piniginę su auksiniais pinigais. Vėliau tie pinigai buvo nuvežti į Salako bažnyčią ir paaukoti.
Įsimaišė tarp svetimų vaikų
Pašnekovė papasakojo, kad atsitiktinumo „dėka“ jai pavyko išvengti tremties į Sibirą: „Mes gi buvome buožės… Mano artimieji dirbo apie 80 hektarų žemės.“ Namus užplūdus stribams ir sovietų kareiviams, kaimynai rusai mergaitę įmaišė tarp savo panašaus amžiaus vaikų ir kilus sąmyšiui mažylė liko nepastebėta. „Aplink mus gyveno rusai, sentikiai. Tiems kareiviokams dar degtinės buvo įpilta, pagirdė juos…“ Moteris trėmimą atsimena tarsi jis būtų vykęs šiandien. „Buvo gegužės mėnuo. Mano teta ir dėdė spėjo pasislėpti po klėtimi, kai močiutė ten nuėjusi pradėjo verkti…“
Vėliau mergaitė augo be pačių artimiausių žmonių, gimtajame dvare, į kurį atsikėlė jai svetimi žmonės. Kartu su vyro broliu tuo metu buvo išvežta močiutė Veronika Stomienė, kuri ją augino. Mama taip pat buvo tremiamųjų sąrašuose, tad slapstėsi. Kai močiutė iš Sibiro grįžo (artimiesiems nebuvo leista grįžti į Lietuvą, jie apsigyveno Latvijoje), pašnekovė jau buvo ištekėjusi. V. L Maniušienė pastebėjo, kad žmonės, atsikraustę į jos namus, jai buvo geri. Paliesdama mintimis savo vaikystę moteris sakė, kad nors augdama nematė nei besislapstančios mamos, nei tėvo, išėjusio su partizanais į miškus, ji nesijautė vieniša: „Bet kai išvežė močiutę, labai jos pasigesdavau. Savo vaikams dabar sakau: „Kas bebūtų, nepalikite vaikų.“ Aišku, tuomet žmonės nežinojo, kur juos veža.“ Jauna ištekėjusi V. L. Maniušienė pateko į kitą šeimą. Mineiškiemis buvo jos vyro gimtinė.
Padėdavo padirbinėti dokumentus
Čia prasideda jau kitos istorijos, nemažiau pripildytos, kaip dabar atrodytų, stebuklinės tikrovės elementų. Moteris prisipažino, kad Mineiškiemyje gyveno neilgai, apie ketverius metus, tačiau jos keliai su šiuo kaimu siejasi nuolat. Jos vyro tėvas Juozapas Maniušis sakydavo, kad Mineiškiemis buvo didesnis kaimas net už Kirdeikius, o ir pati moteris mano, kad jeigu ne Pakaso ežeras, telkšantis Kirdeikių kaime, kunigas Juozas Breiva būtų bažnyčią statęs ne Kirdeikiuose, o Mineiškiemyje: „Kirdeikiai tuo ir išgarsėjo. Pastatė bažnyčią, mokyklą, įrengė salę kultūros renginiams…“
J. Maniušis užaugino šešis vaikus. Jo sūnus Vytautas tapo V. L. Maniušienės vyru. „Vyro tėvas prezidento Antano Smetonos laikais Kaune tiesė plentą bei tiltą ir dirbo dešimtininku – buvo dešimties darbininkų vadovu. Jo buvo labai gražus raštas. Nė vienas žmogus taip gražiai tada nerašė. Ir dabar nerašo… Kai Kirdeikių klebonas miškiniams padėdavo padirbinėti dokumentus, kad juos legalizuotų, tai dokumentus duodavo jam pildyti, nes raštas buvo išskirtinis“, – pasakojo moteris. V. L. Maniušienės dukra Utenos A. ir M. Miškinių viešosios bibliotekos Kirdeikių padalinio vyr. bibliotekininkė Loreta Cigelskienė vėliau papildė, kad J. Maniušis dar klebonaujant J. Breivai įrašydavo įrašus į bažnyčios knygas, išrašydavo gimimo, mirties liudijimus.
Pasak V. L. Maniušienės, savo vaikams jis būdavo griežtas, bet teisingas. „Aš, kaip marti, negaliu pasakyti apie jį nieko blogo. Jis man yra sakęs: „Neturiu teisės tavęs barti, nes tu pas mane atėjai apsivilkusi, o mano vaikai atėjo nuogi. Juos aš turiu teisę ir barti, ir auklėti.“
Kieme „ir šiaudelio nerasi“
Pasak pašnekovės, Mineiškiemyje ir pas jos uošvį J. Maniušį, ir dar vieno kaimyno Anupro Kirkos namuose buvo taip tvarkinga, kad kieme „ir šiaudelio nerasi“. „Ne toje vietoje ir grėblio nepastatysi. Gali būti, kad jie buvo tvarkingiausi Mineiškiemio žmonės“, – spėliojo V. L. Maniušienė. Moteris sakė, kad J. Maniušio brolis, taip pat iš Mineiškiemio, kažkada išvyko į Braziliją ir nebegrįžo. Šeima su juo susirašinėjo, tačiau vėliau, J. Maniušiui mirus, santykiai nutrūko.
Būrėjos Mineiškiemis neturėjo
Pašnekovė sakė, kad Mineiškiemio kaimynai buvo draugiški: „Žiemą susirinkdavo gyventojai pasisėdėti – aplinkiniai buvo bendraujantys.“ Pasak jos, Mineiškiemyje gyveno dvi siuvėjos – Birutė Gimžauskienė bei Veronika Jackevičiūtė. O ar būrėjų buvo? Anot pašnekovės, būrėja dirbo artimame Mineiškiemiui, tačiau jau Ignalinos rajono kaime. Ją gyventojai vadino Bezdžiankiene: „Mūsų šeimoje niekas neidavo burtis ir burtais netikėjo. Bet kiti žmonės ten lankydavosi. Atvažiuodavo ir iš Utenos, ir iš kitų miestų. Sakydavo, kad jos burtai padeda. Burdavosi už pinigus – sakoma, jeigu nesumoki, neišsipildo. Kai motina mirė, amatą perėmė jos sūnus. Bet jis burdavo jau ne visiems, o tik labai geriems pažįstamiems.“ Mineiškiemyje buvo ir gera dainininkė – Ona Kindurienė (mergautinė pavardė Jackevičiūtė). „Ji giedodavo chore, moters balsas buvo labai gražus. Gyveno ir balsingas vargonininkas Juozapas Kirka, Anupro sūnus. Jis vargonuodavo ir Kirdeikiuose, ir Linkmenyse.“
Išsiskyrė pravardėmis
Ir visgi, kas pašnekovei buvo nauja patekus į naują kaimą, į naujus namus? V. L. Maniušienė paminėjo pravardes. Galvodama apie kaimo žmones moteris akimirkai suabejodavo, kurios iš jų yra pravardės, o kurios tikros pavardės. Ji prisiminė vyrą, kurį aplinkiniai vadindavo Akinioku: „Jis buvo iš tremtinių namo… Jų namai jau buvo sunaikinti, tik pamatai likę. Iš tremties paleisti, jie į Mineiškiemį nebegrįžo.“ Pašnekovė prisiminė ir kitas pravardes. „Dar buvo Grikis, Gabriušis, Šliubelis, Adalpiokai… Galvojau, kad Gabriušis tai jau tikrai pavardė. Buvome nuvykę į svečius ir aš jo žmoną pavadinau Gabriušiene… Tada jos vyras man pasakė: „Ponia, neslojak.“ – šypsojosi moteris prisiminusi tarmišką paprašymą piktai nevadinti. Kaime buvo dar viena pravardė – Kušenas (šios pravardės atsiradimo kilmę paaiškino vėliau kalbintas pašnekovas Jonas Blažys. Vyras sakė, kad darbo metu gyventojas, pamiršęs sunkiai įsimenamą įrankio pavadinimą, vietoje tikrojo vardo pasakė kitam: „Paduok man tą kušeną.“ – aut. past.). Pasak V. L. Maniušienės, žmonės nevadindavo vieni kitų pravardėmis piktai – tam susiformavo poreikis, nes kaime buvo gausu žmonių, turėjusių tokią pačią pavardę: juos reikėjo atskirti, kad nesusimaišytų. „Gyveno nemažai Jackevičių, Kirkų, Blažių. Kaime nebuvo žmonių, kurie dėl tos pravardės supykdavo.“ Pašnekovė sakė, kad Mineiškiemyje gyveno Burbuoliukais vadintų žmonių pora. Jie neturėjo vaikų. Savo trobelėje ne tik patys gyveno, bet ir tvarto gyvulėlius kartu augino. Moteris prisiminė, kad jų maži paršeliai lakstydavo trobelėje, prie šeimininkų kojų. Anot jos, Burbuolytė buvo labai vaišinga – kai pašnekovė nueidavo jiems padėti, šeimininkė bandydavo ją pavaišinti…
Pasak pašnekovės, gyventojai įdomiai vadindavo ne tik žmones. Jokiuose žemėlapiuose neegzistuojančiais vardais jie krikštydavo ir vietas. „Mineiškiemyje buvo Galinelas. Galinelose gyveno Varna. Varna – tikra pavardė. Dar gyveno Lisauskai, Kirkos…“
Suspėjo išstumti vaikus
Moteris sakė, kad iš Mineiškiemio kilo ir partizanų ryšininkė Ona Gimžauskaitė. „Ji buvo su partizanais viename name, kurį stribai sudegino. Moteris žuvo“, – pasakojo pašnekovė. Ji apgailestavo, kad laikas bėga, ir tie, kurie būtų galėję daug daugiau papasakoti, nueina į nebūtį. Jos brolio jau mirusi žmona man sakė: „Daug turėčiau papasakoti, turiu ir nuotraukų, tik niekam neįdomu…“
Ir visgi O. Gimžauskaitės prisiminimas pateko į dabartinį skaitmenizuotą, nuo anuometinio gyvenimo nutolusį pasaulį. Moters kapas įtrauktas į Lietuvos kultūros vertybių registrą, o jo interneto svetainėje esantys registro duomenys V. L. Maniušienės užuominą papildo: „Ona Gimžauskaitė-Maceikienė-Kregždutė, Herbas, Kareiva, gim. 1924 m., gyv. Mineiškiemyje, Saldutiškio vlsč., Utenos aps. LLA Tigro rinktinės partizanų rėmėja, ryšininkė, partizanė. Jos namuose partizanai (Petras Ivonis) spausdindavo atsišaukimus, laikraštėlius. Žuvo 1947-04-13 (14) kautynėse su emgėbistais Mineiškiemyje. O. Gimžauskaitė-Maceikienė suspėjo išstumti laukan vaikus, o pati su partizanu Broniumi Šalna-Ąžuoliuku liko viduje. Kaunantis čekistai namą padegė, o ji su partizanu žuvo ugnyje. Seserų slapčia palaidota Gimžauskų šeimos kape Kirdeikių kapinėse.“
Apylinkėse rinktos sakmės
V. L. Maniušienė neprisiminė dainų ar kitų tautosakos kūrinių, kuriuos išgirdo gyvendama Mineiškiemyje, tad kairėje pateikiame sakmę, užrašytą kunigo Silvestro Gimžausko. Žinomas tautosakos rinkėjas sakmes rinko Kirdeikių apylinkėse – ten, kur yra Mineiškiemis. Sakmė išspausdinta Jūratės Baltrukaitienės sudarytoje monografijoje „Saldutiškis“ (38-oji serijos „Lietuvos valsčiai“ knyga. Spaudai parengė ir įvadą parašė Povilas Krikščiūnas.) P. Krikščiūno duomenimis, knygoje pateikiamos sakmės užrašytos apie 1872 m.