Kaip pasakojome keliose ankstesnėse straipsnių serijos apie Saldutiškio seniūnijos Mineiškiemio kaimą dalyse, XX a. viduryje vykus politiniams įvykiams, pareikalavusiems daugybės gyvybių bei suformavusiems baimingą atmosferą, čia ne visada buvo ramu. Mineiškiemyje gimęs ir užaugęs bitininkas Jonas Blažys, į kurio bityną kelią randa ne vienas Utenos apylinkių medaus mėgėjas, mielai sutiko pratęsti pasakojimą apie tai, ką jis prisimena iš savo vaikystės laikų – kaimo kultūrinį gyvenimą, žmones, jų likimus, savo įspūdžius. Kartu ir tuos, šalia kurių jis buvo arčiausiai. „Utenos diena“ leidžiasi į paskutinį paklaidžiojimą po Mineiškiemį su J. Blažiu bei gaivina tai, ko galbūt dar niekas niekada neužrašė. Straipsnyje pateikiame ir kaime neseniai įsikūrusios buvusios miestietės Mildos Aleksaitės-Vegėlienės pasakojimą.

Žaizdas tvarstė suplėšyta suknele
O bijoti – buvo ko. Iš Saldutiškio seniūnijos Indubakių kaimo kilusio inžinieriaus konstruktoriaus bei kraštotyrininko Danieliaus Balčiūno išleistoje knygelėje „Mokytojas – partizanas Antanas Eglinskas (Margiris)“ (Šiauliai, 1997 m.) minimas Mineiškiemio vardas. Kaip vėliau paaiškėjo, knygoje aprašomi ir J. Blažio artimieji, nepabūgę į savo namus laikinai priimti sužeisto partizano bei juo pasirūpinti.
Skyrelyje apie Utenos krašto partizanus su A. Eglinsku skaitytojus glaustai supažindina internetinė „Utenos krašto enciklopedija“: „Gim. 1927 m. Salantų r. Baigęs Klaipėdos mokytojų institutą, 1949 m. atvyko į Saldutiškio vidurinę mokyklą. 1950 m. išėjo į mišką. Bet į partizanų vadovybę jau buvo įsitaisę saugumo statytiniai. 1951 03 02 buvo sužeistas. 1951 09 05 saugumo agento J. Bulkos spec. preparatais buvo užmigdytas, perduotas į saugumo rankas ir po teismo nuosprendžio 1952 07 11 sušaudytas.“ Kaip paaiškėjo, Mineiškiemis tapo viena iš laikinų sužeisto partizano prieglobsčio vietų. D. Balčiūno knygos puslapiuose randame J. Blažio mamos Veronikos Blažienės bei tėvo Jono Blažio prisiminimus apie A. Eglinsko viešnagę. Pašnekovo mama V. Blažienė sakė: „Anas buvo labai kvaras…“ (kvaras – ligonis – aut. past.). Tėvas: „Sužeistą partizaną atvežė Vedrickas Antanas pas Petrą Kirką, bet Kirka nesiėmė gydyti. Atvedė pas mus. Eglinskas prašo – darykit rodą… Partizaną apavėm tėvo veiliokais, sužeistą ranką aprišom motinos suplėšyta suknele. Partizano visa dešinė pusė buvo papilta…“

„Vežti, tai vežti, bet gi bijojo stribų“
Taigi, po lemtingo sužeidimo A. Eglinskui patekus į Mineiškiemį, juo iš pradžių pasirūpino Blažių šeima. Taip Mineiškiemio įvykius prisimena tuo metu buvęs vaiku, bet akylai bei su nuostaba akyse suaugusius šeimos narius stebėjęs J. Blažys: „Tuo metu jau buvau bachūriukas. Mačiau, kaip kažkokie vyrai A. Eglinską atvežė į namus, jį paguldė. Vyro koja buvo sužeista. Mano mama suplėšė savo suknią ir sužeistąjį subintavo. A. Eglinskas prašė: „Vežkite mane pas Jackevičių, į kaimą. Joną Jackevičių jis seniai iš kažkur pažinojo – vyras irgi buvo mokytoju.“ Vežti, tai vežti, bet gi bijojo stribų. Pakinkė mano senelis arklį – buvo šaltos dienos. Jauniausias mano tėvo brolis ėjo pėsčias priekyje rogių, dairydamasis. Nuvežė jį pas Anciutę, kaip vadindavome Oną Jackevičienę, ir jį paliko. Tie žmonės įruošė jam pirtyje slėptuvę. O vėliau O. Jackevičienė (galbūt ne viena, o su pagalbininkais) A. Eglinską nuvežė į Labanorą pas kažkokius žmones. Su jais sutartas ženklas – jeigu lauke bus pakabinta balta paklodė, viskas gerai – galima vežti. Viskas tuo metu pavyko.“ Pašnekovas sakė, kad O. Jackevičienė jam pati vėliau papasakojo, kaip tada važiavo su partizanu.

Stribams melavo, kad vežė ne žmogų, o bravorą
Pasak J. Blažio, po kelių dienų ar net rytojaus dieną pas jo tėvą atėjo stribai ir išsivežė jį į Saldutiškį, kur tuo metu stovėjo NKVD būstinė: „Paėmė skudurą… O jis buvo apsivilkęs kailinius. Tėvui liepė nusirengti, ir stribai pradėjo jį daužyti: „Ką vežėte į kaimą?“ Šis atsakė, kad pas Jackevičius vežė bravorą – aparatą samagonui varyti. Vėliau tėvas parėjo namo mėlyna nugara, visas sumuštas.“ J. Blažio žodžiais tariant, vėliau stribai „užkūrė“ ir tą Anciutę. „Ką ten tau atvežė?“ – pristojo prie jos. „Atvežė bravorą…“ Su O. Jackevičiene buvo sutarta vienodai atsakinėti į klausimus. „Tai kur tas bravoras?“ – vėl bandė išklausti. „Pirtyje“, – atsakė moteris.“ J. Blažio teigimu, teko O. Jackevičienei stribus vestis į pirtį. Ten pastatytą naminės degtinės varymo aparatą jie pradėjo varpyti kulkomis bei niokoti. Pasak pašnekovo, O. Jackevičienė buvo labai protinga. Stribams pradėjus kamantinėti, ji prapliupo garsiai raudoti: „Esu vargšė, biedna moteris. Man reikia bravoro, kad galėčiau užsidirbti pinigų.“ Anot vyro, jeigu stribai būtų suuodę, kad partizaną priėmė bei globojo, už tai ji galėjo ir gyvybės netekti.

Ką prisiminė kiti gyventojai
Laikas galėjo nuplauti daugybę faktų. Kiti Mineiškiemio gyventojai, anot D. Balčiūno knygos, A. Eglinską kaime prisiminė taip: „Netoli mūsų sodybos, Kliuko pirtyje, po sužeidimų gydomas, – autorius užrašė Jono Luniaus žodžius. – Mano sesuo Julė ir Jackevičių Onutė maitino ir gydė partizaną apie tris mėnesius. Paskui tėvas su ratais jį išvežė į Kiauneliškio miškus…“ Mineiškiemio gyventojas Leonas Kliukas sakė taip: „Anas ėjo už Lietuvą – aš galvą dedu! Mūsų pirtyje buvo atitverta lentomis už palų vieta su gultu partizanui. Įėjimas – pro apačią palų… Pirtis buvo kūrenama, ant durų kabojo spyna, o tako į pirtį nebuvo. Įėjimas į pirtį – pro priešpirčio atsukamą lentą.“

Kunigas, kurio praeitis buvo prieštaringa
J. Blažys prisiminė ir daugiau Mineiškiemyje vykusių įvykių, susijusių su partizanine kova. „Tais laikais, apie 1950 m., kai Mineiškiemyje jau buvo susikūręs Gedimino pilies vardo kolūkis, svirne stovėjo supilti kolūkiečių javai. Kartą kažkas tuos javus išvogė. Čia partizanavo toks Juozas Bulka iš Ripaičių. Jis dėdavosi šventuoliu, niekas nė neįtarė, kad galėtų ką nors blogo padaryti, nes atrodydavo kaip davatka. Jį net pravardžiuodavo Mataliku. O ar žinote, kas yra matalikas? Taip aukštaičiai vadino medalikėlį, duodamą vaikams per Pirmąją Komuniją“, – kalbėjo pašnekovas (turimas omenyje Lietuvos spaudoje plačiai aprašytas bei, pasak istorikų, saugumo užverbuotas partizanas, vėliau tapęs kunigu. Istoriko Gintaro Vaičiūno teigimu, vėliau J. Bulka dirbo klebonu Baltarusijoje. G. Vaičiūnas savo straipsnyje „Visuotinėje lietuvių enciklopedijoje“ apie J. Bulką pateikė daugiau skirtingo atspalvio faktų. Anot istoriko, vyras propagavo blaivybę, už tai net buvo atleistas iš darbo. Tapęs dvasininku, jis rūpinosi vienuolyno ir bažnyčios statyba, šventovių remontu. „Kaltinamas, kad jam padedant Valstybės saugumo ministerija iki 1953 m. (ar 1954 m.) suėmė arba nužudė 65 partizanus“ – enciklopedijoje rašė autorius – aut. past.).

Basas sniegu nubėgo kilometrą
Pasak J. Blažio, vieną vakarą J. Bulka atėjo į namus pas jo mamos V. Blažienės brolį Bronių Paukštę: „Baltais ilgais naktiniais marškiniais apsivilkusį, jį atėjūnas pakėlė iš lovos, įbruko į rankas rožančių ir įrėmęs pistoletą liepė melstis: „Va, rožančius. Kalbėk poterius ir pasakyk, kas išvogė kolūkio grūdus.“ O tąkart buvo vasario mėnuo – labai gili, šalta žiema. Kažką taip pat ten buvusi sesuo tuo metu virtuvėje sukalbėjo ir nukreipė jo dėmesį. Svečias nusisuko, o tada B. Paukštė griebė jam už krūtinės. Jo žmona, Ona Paukštienė, čiupo už ginklo bei užpuolikui už rankos – ją išsuko. Susigrūmę vyrai išsirito pro duris ant sniego. Dėdė buvo plikomis kojomis – basas, nuogas. B. Paukštė pusnuogis šaltyje nubėgo apie kilometrą pas Kirkienę, žinomą apylinkių pribuvėją (ją žmonės vadino Pauliene) – jį moteris aprengė kuo galėjo. Supykęs ant J. Bulkos vyras iškart nukūrė į Saldutiškio NKVD būstinę. Stribai būsimą kunigą pažinojo – jis greičiausiai jiems tuo metu jau dirbo, tad iš nelaimėlio B. Paukštės tik pasijuokė. Parvežė jį atgal į kaimą ir paleido. Dėdė tąkart stipriai nušalo kojas, o J. Bulka, gal apgailestaudamas dėl to, kaip įvykis pasisuko, jam parūpino vaistų nuo nušalimo. Taip ir baigėsi šis atsitikimas.“ Pasak pašnekovo, beveik iškart po įvykio, apdraskytas J. Bulka dar atėjo pas jo tėvus ir priekaištavo motinai: „Žiūrėk, ką padarė tavo brolis.“ O mano tėvui įsakė: „Eik ir atnešk mano pistoletą.“ J. Blažio teigimu, tėvas atnešti jam ginklą atsisakė. Anot vyro, J. Bulka dar prie kaimynų pasikeikė, kol galų gale kažkuris iš jų jam tą pistoletą atnešė.
„Girdėjau pasakojimų, kad kažkur Labanoro miškuose, apie Kiauneliškį, stovėjo partizanų bunkeris. Kai partizanai išlįsdavo iš jo, J. Bulka imdavo rankomis mosuoti – taip duodavo ženklus stribams, kad nešaudytų, jeigu jie netoli tuo metu būtų pasislėpę. Iš pradžių šių gestų partizanai nesuprato, bet vėliau sužinojo, ką jie reiškė. Buvo visokių baikų…“ – pasakojo pašnekovas.

Gyvybė nebuvo vertinama
„Tais laikais žmogų nušauti nieko nereiškė. Vieną kartą toks jaunas vyrukas iš Mineiškiemio, Kliukas, atlaiduose prie Kirdeikių bažnyčios pamatė ateinant stribus bei kiek per garsiai pratarė: „Ateina stribai.“ Vienas iš jų, netoli stovėjęs, žodžius išgirdo. Pokšt – ir nušovė tą bachūrą“, – prisiminė J. Blažys. Vyro žodžiais tariant, nemažai stribų buvo ir savų: „Daug jų buvo kilę iš netolimo Krivasalio kaimo. Kartą mano tetos vyras Vladas Gimžauskas, pamatęs per šv. Velykas ateinant stribus, puolė bėgti. Jie atėjo: „Banditas pabėgo.“ Saugumiečiai pradėjo matuoti bėglio pėdas. Vėliau – išsivarė mano tėvą ir jo brolį. O dar vėliau, suradę tą Vladą, klausinėjo: „Ko bėgai?“ Tas paprastai atšovė: „Išsigandau, todėl ir bėgau.“

Gegužinės ant Staniuliškių piliakalnio
Paklausus J. Blažio apie kaime vykusį kultūrinį gyvenimą, pašnekovas sukluso: „O, čia visko vykdavo! Šalia stovi Staniuliškių piliakalnis – ten skambėdavo šokiai, gegužinės. Ant kalno augo gražus storas ąžuolas. Jau taip jį visi mylėjo: ir Kirdeikiai, ir Staniuliškės, ir Mineiškiemis… Medis stovėjo tuščias, išdegęs – kaip dabar, taip ir tada būdavo chuliganų padegėjų. Ąžuolo viduje galėjo tilpti apie šešis vaikus. Kartą jį vėl kažkas padegė. Net žemė nakčia sudrebėjo, kai medis nuvirto. O šalia dar gyveno audėja – tėvo brolio žmona – Jadvyga Blažienė.“ Pasak pašnekovo, moteris ir ausdavo, ir verpdavo. Ji pati sėdavo linus, žaliavą savo audiniams. „Nurautus linus nušukuodavo, vėliau pamerkdavo ežere. Dar vėliau – klodavo ant pievų, džiovindavo pirtyje. Drobes išaudusi, audeklus ištiesdavo pievose. Gaila, kad audimo staklės vėliau sudegė jos namelyje kilus gaisrui“, – apgailestavo J. Blažys.

Kunigas, muzikantai bei ratelių meistras
Anot vyro, Mineiškiemyje gyveno Juozapas Kindurys, kuris gamindavo ratus bei verpimo ratelius: „Buvo specialistų specialistas.“ Pašnekovo teigimu, iš Mineiškiemio kilo kunigas Juozapas Lunius bei žinomas apylinkių muzikantas Juozapas Kirka. „Kietas buvo žmogus. Jis vargonavo Linkmenyse ir Kirdeikiuose. Kartu grodavo toks Makaras iš Ginučių (tai pravardė, jo pavardė buvo Žygas). Jeigu čia vykdavo šokiai, abu surengdavo ypatingą šventę – Makaras smuikuodavo, o J. Kirka grodavo akordeonu“, – sakė J. Blažys. Jis paminėjo dar vieną muzikantą – Vilių Kindurį: „Tai vyras tos Onos, kuri partizanu A. Eglinsku rūpinosi.“ Iš vyro pasakojimų galima susidaryti įspūdį, kad Mineiškiemis buvo itin muzikalus kaimas: „Ir Edvardas Kirka turėjo tris muzikantus vaikus – vyriausią Valentą, Zenoną ir Albiną.“

Sena sodyba sužavėjo naujakurius
J. Blažio paminėto vargonininko J. Kirkos bei jo žmonos audėjos Emilijos Kirkienės namelyje dabar gyvena naujakuriai. Sodyboje įsikūrusi M. Aleksaitė-Vegėlienė maloniai sutiko papasakoti apie tai, ką rado Mineiškiemyje bei kaip ją paveikė senovinio kaimo atmosfera. Moteris užsiminė, kad Mineiškiemyje apsigyveno prieš septynerius su puse metų. Jauna šeima augina tris nedidelius vaikus. „Ir ketvirtas jau pakeliui“, – pridūrė pašnekovė, kuri netrukus susilauks dar vieno vaikelio. Paklausta apie praeities ženklus, ji sakė, kad sodyboje iki šeimai įsikuriant apie dešimt metų niekas negyveno: „Emilijos dvasia labai jautėsi. Tai – labai šviesi sodyba, dviejų galų gryčia. Abiejuose galuose radome po didelį stalą su kėdėmis. Stovėjo kelios senos sofos, medinė spinta. Buvusios šeimininkės išaustus takelius aptikome ant aukšto. Palėpėje išties daug įdomių dalykėlių radome – buvo nuotraukų, atvirukų, vadovėlių. Matyt, tiek Emilija, tiek Juozas buvo sentimentalūs žmonės. Dar namuose turime kuparą (kraitinę skrynią – aut. past.). Jį labai saugome, jame laikome daiktus. Naudojame praktiškai viską, kas buvo palikta šioje gryčioje. Pagauta audėjos namų nuotaikos, namo parsitempiau ir audimo stakles. Jas gavome iš Kiškių kaimo gyventojo. Emilijos staklės, mestuvai, siūlai taip pat buvo, tačiau išsklaidyti po visą sodybą – kas kluone, kas klėtyje, kas malkinėje. Auginant vaikus ir sukantis šiuolaikiniame pasaulyje, austi tiesiog nelikdavo laiko, tad stakles išgarbinau į Linkmenų kultūros namus.“ Gyventojos žodžiais tariant, jos namai patys iš savęs spinduliuoja ramybe ir darna. „Toks keistas jausmas. Ramu. Tylu. Nuošalu, bet draugus traukia. Būna, kad pasilieka žmonės savaitėmis. Namas pastatytas 1940 m…“

„Žemė ne mūsų tėvų, bet visgi kažkieno kito tėvelių“
M. Aleksaitė-Vegėlienė sakė, kad šalia jos gyvenamosios vietos stovi senas kryžius, kurį pastatė muzikantas J. Kirka, jo sūnus Sigitas bei brolis Kazys – kryžius dedikuotas Tėvų žemei. Moters teigimu, šeima buvo sulaukusi siūlymų kryžių nupjauti. „Ne mes statėm, ne mes pjausim. Nors žemė ne mūsų tėvų, bet visgi kažkieno kito tėvelių. Patys esame miestiečiai, – kalbėjo moteris. Įsivažiavimas į kaimo gyvenimą buvo nelengvas. Ypač man. Gyventi atokiau lengviau kol vaikai ne darželinio ar mokyklinio amžiaus. Mums visi kartojo, kad esame išprotėję.“
Pašnekovė paminėjo, kad J. Kirkos dukra jai papasakojo, kaip muzikantas išreikšdavo pyktį. „Jei supykdavo, tai eidavo per kiemą ir dainuodavo. Jeigu išgirsdavome tėvą dainuojant, nelįsdavome į akis, – artimųjų žodžius persakė moteris. – Šie žmonės nebuvo eiliniais ūkininkais, jie buvo menininkai. Jų prigimtis – kitokia.“
M. Aleksaitė-Vegėlienė sakė, kad palaiko senąsias namų tradicijas – moteris gieda sutartines, kurios yra ir jos vaikų mėgstamiausios lopšinės, o kiekvieną pavasarį šeimą pradžiugina tulpių pievelė, palikta buvusios šeimininkės. Atauga ir jos sėti linai palangėje, primindami, kad čia gyveno audėja: „Gal linų metams bėgant vis mažiau… Dabar jau tik keli krūmeliai suželia. Žmogaus laikinumas ir trapumas kartais nelabai suvokiamas. Dėl to mes stengiamės išnaudoti savo dienas.“
