Kadangi kloviniškiai neturėjo savų muzikantų, juos linksmindavo kaimyninių kaimų grojėjai. Kaime prie sodybų buvo ne tik medinių kryžių, bet ir koplytstulpis, o iki šiolei išlikę ir du akmeniniai kryžiai. Tik vyresni kloviniškiai atsimena, kas anksčiau plytėjo vietoje vadinamosios Klovinių užtvankos, bei tai, kad ant Vestuvių kalno ne jaunieji meilę vienas kitam prisiekdavo. Kelio apeivio namai („kašarka“) irgi tebestovi mažai tepasikeitę, tačiau čia jau seniai nebegyvena kelio meistras su savo padėjėju, o vaikai nebesėdi ant medinio trikampio ir nebeskaičiuoja pro šalį pravažiuojančių vežimų.
Droničėnų Dėdžiukas ir Klovinių „piemenės“
Pasak kloviniškės Elenos Norkūnienės, gegužinės visada vykdavo berželiais apkaišytame kieme. Muzikantai grodavo ant vainikais apipintos pakylos. Užmokestis jiems buvo vaikinų rūpestis. Kloviniai neturėjo vietinių muzikantų, todėl kaimo jaunimą linksmindavo Droničėnų (Utenos sen.) Paragys, meiliai jaunimo vadinamas Dėdžiuku. „Šokiuose vyravo tam tikra hierarchija: buvo suaugusių merginų ir buvo tokių kaip mes, piemenių, kurioms po šešiolika metų. Vyresnės panelės stovi priekyje, o mes kažkur už nugarų sukaišiotos. Kai tik Dėdžiukas paskelbia: „Nu, vaikai, gana!“, tai šitos mažosios nulekia, apsikabina jį: „Nu, Dėdžiuk, dar biškiuką pagrok!“ Dėdžiukas neatsilaiko ir pagroja“, – šypsojosi kloviniškė. Kitas muzikantas, ilgai senberniavęs Ramonas, ateidavo iš Medenių (Utenos sen.). Jis buvo kiek išdidesnis, tad prie jo „piemenės“ taip jau neprisigretindavo. Abu Klovinių kaimo linksmintojai grojo Peterburgo armonika.
Anot pašnekovės, jos tėvas vienų dukterų į kitų kaimų šokius neleisdavo – jas turėdavo lydėti broliai. Kol brolis palydi panelę, sesuo ištikimai laukia (arba atvirkščiai) ir kartu grįžta namo. E. Norkūnienė prisipažino per visą jaunystę tik du kartus dalyvavusi šokiuose svetur. Kartą su dideliu būriu kloviniškių lankėsi Vaikutėnuose (Utenos sen.). Grįžo jaunimas jau saulei patekėjus, o čia, lyg tyčia, tėvas kelia bulvių sodinti. Niekur nedingsi – tėvo, kuris, anot pašnekovės, buvo geras, bet griežtas, neklausyti negalėjai.
Kareivių kryžius ir kryžius boboms
Gegužines pamaldas kloviniškiai vadino „majava“, jos, kaip, beje, ir šokiai, vykdavo pas Leipų „kamaroje“. Tiesa, E. Norkūnienė pabrėžė, kad kaimo senoji „ulyčia“ ir kaimo vienkiemiai buvo lyg dvi skirtingos respublikos, todėl vieni maldininkai rinkdavosi pas jau minėtą Leipų, o „ulyčninkai“ – pas Gučių. Į „majavą“ eidavo sutartu laiku, nors kituose kaimuose į pamaldas kviesdavo mušdami kokį savotišką gongą, pavyzdžiui, „reiką“ (geležinkelio bėgių dalį).
Pasak E. Norkūnienės, gal tik treti metai, kai Kloviniuose nebevyksta „kryžavos“ dienos. Beje, jos tarybiniais metais irgi buvo dingusios, tebuvo likę du akmeniniai kryžiai: Bobų ir Jaunimo. Pastarasis atsirado taip. Būrys kloviniškių vaikinų buvo pašaukti į „prizavą“ – carinę kariuomenę. Šie, labai ilgėdamiesi namų ir trokšdami laimingai po tarnybos juos pasiekti, surinkę pinigų pas Degučių (Utenos sen.) Simoną Bogomolnikovą užsakė kryžių. Kryžius buvo pastatytas toje kaimo dalyje, kurioje sovietmečiu atsirado mėsos, pieno, alaus kombinatai, tačiau, dar prieš jiems iškylant, ten sovietinė valdžia buvo įrengusi aerodromą. Kaimo vyrai, gelbėdami kryžių nuo sunaikinimo, atvežė jį į Jankauskų klojimą (namai buvo sudegę). Tačiau pačioje kolektyvizacijos pradžioje klojimo prisireikė kolūkiui. Vienas iš kryžiaus fundatorių Jonas Žibas persivežė kryžių į savo klojimą, bet statyti kieme pabijojo. Tik po J. Žibo mirties, artėjant Lietuvos nepriklausomybei, kryžius iškilo kieme. Beje, E. Norkūnienė pastebėjo, kad iš pradžių kareivių kryžius buvo žinomas Bernų pavadinimu, tik vėliau pervadintas „gražiau“ – Jaunimo.
„Moterys įsižeidė – bernai turi kryžių, o jos ne! Todėl surinko pinigų, kurių dažniausiai uždirbdavo turguje parduodamos maisto produktus, ir užsakė kryžių pas tą patį Bogomolnikovą. Dabar jis stovi gale kaimo ir yra vadinamas Bobų kryžiumi“, – kalbėjo kloviniškė.
Beje, Klovinių kaime yra akmuo, kuriame (rate) iškaltas kryžius. E. Norkūnienei Laima Viliūnienė (Varkauskaitė) pasakojo, kad kartą į tą akmenį trenkė žaibas ir nuskėlė jo dalį. Tada jos tėvas, pabūgęs, kad kitą kartą netrenktų į jo sodybą, kuri buvo netoliese, paprašė, jog vienas žmogus, tuo metu dirbęs pas jį, apskritime iškaltų kryžių – apsaugą nuo perkūno. Pasak E. Norkūnienės, kita kaimo gyventoja, Regina Aželienė (Snukiškytė), jai teigė, kad apskritimą su kryžiumi iškalęs pats A. Varkauskas, o kryžius apskritime reiškęs visas keturias pasaulio puses.
Silkė be „primazojimų“
Pasak E. Norkūnienės, didžiausios šventės kaime buvo Kalėdos ir Velykos. Naujieji metai nebuvo švenčiami, tačiau per Kalėdas visada puošdavo eglutę. Žaliaskarę vaikai padabindavo saldainiais, o kol pašnekovės auksarankė teta Adelė Paškauskaitė gyveno pas brolį, ši pakabindavo ir įvairiausių savo darbo šiaudinukų, karpinių iš popieriaus.
Anot moters, kad ir kur šeima būtų išsisklaidžiusi, per Kūčias visi sugužėdavo namo. Valgydavo silkę, kuri, pasak pašnekovės, pagal jos tėvą (ir būtent jam) turėjo būti „be jokių primazojimų“ – tiesiog supjaustyta ir patiekta su svogūnu. Kepdavo „kleckelius“ (kūčiukus). Kepdavo dvi „bapkas“: vieną baltų, valcuotų miltų, o kitą – paprastų kvietinių. Jei pirmosios buvo galima paragauti tik po riekutę, tai antrosios galėjai valgyti kiek nori. Ant stalo būdavo troškintų kopūstų, avižinio kisieliaus, grucės, miešimo. Po staltiese paskleisdavo šieno. Kai kurios šeimos dėdavo šieno ne tik po staltiese, bet ir po stalu, ant grindų arba krepšelyje, kad kūdikėliui Kristui būtų kur gulėti. Merginos nešdavo malkas, semdavo riešutų saują – skaičiuodavo: jei lyginis skaičius, tai ištekės. Popieriuką su patinkančio vaikino vardu po pagalve kišdavo.
Per Užgavėnes būtinai valgydavo mėsą ir su rogėmis važinėdavosi po kaimą. „Tačiau svarbiausia buvo šokiai, – pabrėžė kloviniškė. – Prasidėdavo septintą–aštuntą, o be dešimt dvylika muzikantas paskelbia: „Šokiai baigėsi – namo!“ Parėję visada valgydavome baltus, pieniškus lakštinius. Tai buvo paskutinis Užgavėnių valgis.“
Paskendusios Lunkos
„Ten, kur dabar ežeras (Utenos tvenkinys, dar vadinamas Klovinių užtvankos vardu – aut. past.), buvo didelės, nuostabiai gražios lunkas (lankos – aut. past.). Mes taip jas ir vadindavom, o aplink jas lyg kokiu kaspiniukiu mūsų Raudesytė tekėjo. Tokia siaura, nedidukė, buvo viena tokia duobė, kurioje mes maudydavomės. Lunkose vertėsi gal penkios versmės. Nuostabiai skanaus vandens: dvi prie Leipų pirties, viena prie Šapokų, o dar kita – vidury Lunkų. Trys versmės buvo prižiūrimos, aprėmintos ranteliais, iš jų, neužšąlančių, nešdavomės vandenį. Lunkos dalys turėjo savo pavadinimus. Kur sutekėjo keli upeliukai, ta vieta vadinosi Suntakos (Santakos – aut. past.). Lunkas, kurias pjaudavo, turėjo pasidaliję žmonės. Vietomis jos buvo gana šlapios, apžėlusios viksvomis, vietomis žolė augo ant tvirtos žemės. Dešinėje kelio (Kaunas–Zarasai–Daugpilis – aut. past.) pusėje buvo Pupalaiškė, šlapia pieva, kurioje augo daug trilapių (pupalaiškių trilapių – aut past.)“, – pasakojo apie Lunkas E. Norkūnienė ir užsiminė, kad užtvanka atsirado Utenos trikotažo fabriko dažymo cechui prisireikus daug vandens. Paklausta, ar negaila sunaikintų Lunkų, kloviniškė neslėpė: „Man ir dabar tebegaila Lunkų, nes tokio nenusakomo grožio, kokios jos buvo – pilnos gėlių, versmytės, tekanti Raudesytė – tas (tvenkinio – aut. past.) vanduo tikrai neatstoja.“
E. Norkūnienė pasakojo, kad ten, kur dabar stūkso uteniškiams gerai žinomas Vestuvių kalnas, anksčiau plytėjo dirbami laukai. Tik vėliau, užtvenkus Rašę, valdžios sprendimu gražus kalnelis prie naujai atsiradusio tvenkinio skirtas vestuvininkų ir miestiečių pramogai. Iš pradžių kalną tikrai pamėgo vestuvininkai, ypač tada, kai ant jo 1987 metais atsirado liaudies meistrų skulptūrų, vaizduojančių senąsias vestuves. Kelias į Vestuvių kalną, netoli kurio įsikūrę ir Norkūnai, tikrai buvo judrus, jame nuolat vestuvininkus stabdė „bromai“. Nors vėliau kalno populiarumas tarp besituokiančiųjų sumenko, vis tiek netrūko čia važiuojančio triukšmingo jaunimo ir mėgėjų paūžti. Kai kuriuos traukė ir prie užtvankos veikusi kavinė. Norėdami bent kiek sumažinti triukšmą, Norkūnai pakelę užsisodino eglėmis.
Sunaikintas sukilėlių atminimo kalnas
Anot E. Norkūnienės, Klovinių kaime stovėjęs Kartuvių kalnas, menantis 1863 metų sukilimo laikus, kaimo gyventojų buvo vadinamas Kartų (ilgas kirtis ant a) kalnu. Anksčiau, kai ėjo „ulyčios“ kelias, nedidelis kalnelis buvo labai aiškiai matomas. Vieta greičiausiai savo vardą gavo nuo pakartų sukilėlių. Pašnekovės senelis, gimęs apie 1855 metus, dar atsiminė styrančius kartuvių stulpus. Kalnelis stūksojo (dabar tai būtų miesto ribose) už „Norfos“ parduotuvės J. Basanavičiaus gatvėje. Ar ši kadaise įsimintina ir kaimiečių žinoma vieta vis dar yra, pašnekovė negalėjo pasakyti. „Turbūt ir pati jau neberasčiau – kraštovaizdis ten labai pasikeitęs“, – sakė ji ir pridūrė, kad nebeliko ir senų kloviniškių, galinčių parodyti Kartų kalną, kuris besiplečiančio miesto „sąskaita“ greičiausiai buvo sunaikintas.
Šalia „ulyčios“ kelio, kiek toliau nuo Kartų kalno, stovėjo kryžius. Nors jis buvo statytas 1894 metais, buvo sakoma, kad kryžius skirtas prieš trisdešimt metų įvykusiam sukilimui paminėti. Jis, anot E. Norkūnienės, statytas dar jos senelių ar net prosenelių laikais, sunyko. 1990 metais šis kryžius buvo atstatytas kitoje vietoje, t. y. Zarasų ir Žirgapievio gatvių sankryžoje (kur stovi ir šiandien), jo autorius – uteniškis Neliupšis. Tuomet jis padirbo kryžius ir kitiems kaimo gyventojams: Mikėnams, Paškauskų kaimynui Juozapui Šapokai. Pašnekovė neatsimena kaime kitur prie sodybų buvusių kryžių, tačiau senesni gyventojai porino, kad jų būta bent prie šešių gryčių (Mikėnų, Gučių (Kustų) ir kt.). Beje, gale kaimo, pakeliui į Medenius, stovėjo koplytstulpis, kuris neišliko.
Kiek vežimų pravažiuoja…
Pasak E. Norkūnienės, istoriniame pašto kelyje (trakte) Sankt Peterburgas–Varšuva kas devynis kilometrus stovėjo kelio apeivio namai, o kas aštuoniolika – kelio pastotė. Buvo kelio apeivio namai („kašarka“) ir Kloviniuose. „Kelio apeivio name visada turėjo būti pašaro arkliams ir (prireikus) kambarys apsistoti keleiviams. Paprasčiau kalbant, tai buvo kelio sargo namai. Sargas prižiūrėdavo kelią: nupjaudavo pakeles, šieną sukraudavo ūkiniame pastate. Kad, pavyzdžiui, sulūžus karietai, arklius būtų kuo pašerti. O Daugailiuose buvo pašto pastotė. Dvigubai didesniame pastate turėjo būti arklidė, ten keisdavo arklius, buvo kambarių keleiviams. Kašarkoje dažniausiai gyveno kelio meistras ir darbininkas. Prireikus taip pat turėjo būti galimybė apsistoti ir kareiviams“, – pasakojo E. Norkūnienė.
Turėjo „kašarka“ ir medinį trikampį, kurį traukiant arkliui žiemą buvo valomas kelias. Pašnekovei tas trikampis atmintyje išliko kaip nuostabiausia žaidimų vieta: ant jo sėdėdami vaikai skaičiuodavo, kiek pravažiuoja vežimų. Kelio apeivių namas savo funkcijas, kloviniškės skaičiavimu, atliko maždaug iki 1960 metų.
Autoriaus nuotr.