Kovo 15-ą, Pasaulinę vartotojų dieną, Europos Sąjungoje (ES) vadinamą Europos vartotojų diena, Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos Utenos apskrities skyrius kartu su Europos vartotojų centru (EVC) Utenio aikšte žygiavusius miesto gyventojus ir svečius supažindino su vartotojų teisėmis bei jų gynimo priemonėmis, pristatė įstaigų vykdomą veiklą, dalijo simbolines dovanas. EVC padeda vartotojams, kurie įsigyja nekokybišką prekę ar paslaugą kitoje, ne jų gyvenamojoje ES šalyje bei Norvegijoje ir Islandijoje.
Kaip portalui udiena.lt sakė drauge su kolegomis į Uteną atvykusi EVC teisininkė patarėja Rasa Tiaškevičienė, viena pagrindinių EVC tinklo funkcijų yra vartotojų informavimas apie jų teises. „Kai vartotojai žino savo teises, jiems lengviau suprasti ir tai, kaip ir kada tas teises ginti, – kalbėjo R. Teškevičienė. – Šiais laikais daugelis naudojasi internetu, kur gali rasti visą reikiamą informaciją, tačiau reikia nepamiršti, kad yra ir tokių vartotojų, kuriems naudotis kompiuterinėmis technologijomis ar pirkti elektroninėje erdvėje vis dar sudėtinga.”
Pasak EVC teisininkės patarėjos, kartais tarp užsienyje įsigyta preke ar paslauga nusivylusių vartotojų ir pardavėjo kyla nesutarimų ir ginčų, kurie pareikalauja ne tik kantrybės, bet ir nemažai laiko. Tokiais atvejais ir tada, kai nekokybiškos prekės ar paslaugos vertė yra menka, pirkėjai nusprendžia nebegaišti laiko ir numoja į savo bėdą ranka. „Iš tiesų, EVC tinklo teikiama pagalba neatima daug laiko ir nieko nekainuoja. Vartotojai pateikti skundą ir būtinus dokumentus gali neišeidami iš namų, tereikia atsiųsti viską mūsų elektroniniu paštu, – aiškino pašnekovė. – Mes užvedame bylą ir persiunčiame ją tos šalies, kurioje registruotas pardavėjas ar paslaugos teikėjas, EVC.”
Paklausta, kokie vartotojų skundai dažniausiai pasiekia Lietuvoje veikiantį EVC, R. Tiaškevičienė sakė, kad pirkėjai skundžiasi ne tik automobilių nuomos kompanijomis ar skrydžių bendrovėmis, bet ir neveiksmingais papildais, turėjusiais padidinti krūtinę. Teisininkė patarėja užtikrino, kad daugiau nei 50 proc. skundų pavyksta išspręsti vartotojų naudai.
R. Teškevičienė patarė vartotojams visuomet išsaugoti dokumentus, kurie ateityje gali turėti reikšmės, – užsakymų patvirtinimus, lėktuvo bilietus, bagažo registracijos žymas – ir nepatingėti iki galo perskaityti sutarčių. „Žmonėms, kurie perka internetu, patariu prieš tai pasidomėti pardavėju: patikrinti, kokioje šalyje ir kada jis registruotas, pasiskaityti kitų pirkėjų atsiliepimus, – kalbėjo R. Tiaškevičienė. – Kartais internetinės parduotuvės gyvuoja labai trumpai. Tokiais atvejais belieka tik gaudyti vėją laukuose.”
EVC internetiniame puslapyje www.ecc.lt galite rasti naudingų patarimų, nemokamai konsultuotis su specialistais.
Autorės nuotr.