Ar žinojote, kad mūsų šalies vaistų vartotojai priemokoms galėtų išleisti gerokai mažiau tiesiog pasirinkdami pigesnius vaistus? Siekdama pacientus paskatinti vaistus įsigyti ir vartoti racionaliau, Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos (VLK) pradeda socialinės reklamos kampaniją „Būk protingas, nepermokėk už vaistus”.
Sveikatos apsaugos viceministro Valentin Gavrilov teigimu, ministerijos tikslas – imtis tokių priemonių, kurios padėtų žmonėms išleisti kuo mažiau savo lėšų vaistams. Tam Lietuvoje yra sukurta vaistų kompensavimo sistema, leidžianti pacientui pačiam pasirinkti kokybišką vaistą, kurio priemoka būtų mažiausia. Taigi nuo pačių žmonių ir jų informuotumo priklauso, kaip išmintingai jie įsigis vaistus. Ministerijos rūpestis – kad kompensuojamųjų vaistų sąrašai nuolat atsinaujintų ir juose visada būtų pigesnių vaistų pasirinkimo galimybė.
12,6 mln. eurų – tiek per 2015 m. išleista vaistų ir medicinos pagalbos priemonių įsigijimo išlaidoms kompensuoti. Šiemet šioms reikmėms numatyta išleisti 217,5 mln. eurų. VLK specialistų atlikta 2015 m. kompensuojamųjų vaistų suvartojimo analizė rodo, kad pernai pacientai, įsigydami kompensuojamųjų vaistų, iš viso sumokėjo 54 mln. eurų priemokų. Taigi jie sumokėjo penktadalį visų kompensuojamųjų vaistų pardavimo kainos. Jei visi pacientai būtų rinkęsi pigesnius vaistus, priemokų suma galėjo būti dukart mažesnė – 27 mln. eurų. Tai reiškia, kad šiuos pinigus jie būtų galėję panaudoti kitoms savo reikmėms ir išleisti prasmingiau, nes už vaistus galima ir nepermokėti.
„Apie vaisto pasirinkimo galimybę pacientą turi informuoti gydytojas ir vaistininkas, o vaistininkas netgi privalo parodyti vaistinės monitoriaus ekrane visus turimus vaistus su ta pačia veikliąją medžiaga. Todėl raginame pacientus vaistus rinktis išmintingai – pasitarus su gydytoju, vaistininku pirkti tuos, kurių priemoka mažesnė ir taip taupyti savo pinigus. Jei vaistų savybės vienodos ir skiriasi tik kaina bei pakuotė, kam mokėti už kitokios spalvos dėžutę?”, – retoriškai klausė laikinai einantis VLK direktoriaus pareigas Gintaras Kacevičius.
Siekdama, kad kiekvienas Lietuvos pacientas pasinaudotų galimybe vaistinėje neišleisti daugiau pinigų nei iš tiesų verta ir reikia, VLK pradeda socialinės reklamos kampaniją „Būk protingas, nepermokėk už vaistus”. Visų pirma, ji adresuota senjorams, t. y. tiems, kurie iš savo kišenės už vaistus primoka daugiausiai. Pagrindinis socialinės reklamos kampanijos personažas – šaunusis pensininkas Vydas (aktorius Aistis Mickevičius) savo pavyzdžiu parodys, kad protingai pasirinkę vaistus senjorai sutaupytus pinigus gali panaudoti sveikatinimo reikmėms.
„Vyresni negu 65 metų pacientai įsigydami kompensuojamuosius vaistus vaistinėse primokėjo apie 30 mln. eurų (t. y. apie 57 proc. visos priemokų sumos už kompensuojamuosius vaistus). Jei šios amžiaus grupės pacientai rinktųsi ne brangiausius, o pigiausius kompensuojamus vaistus, priemokoms sutaupytų apie 15 mln. eurų, t. y. iš savo kišenės primokėtų 2 kartus mažiau”, – pabrėžė VLK direktoriaus pavaduotoja Neringa Bernotienė.
Šiuo metu Lietuvoje 1,2 mln. pacientų, t. y. 40,5 proc. gyventojų, vartoja kompensuojamuosius vaistus. Apie 400 tūkst. tokių pacientų yra vyresni nei 65 metų. Vien jiems skirtų vaistų kompensavimui pernai buvo išleista apie 77 mln. eurų Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) biudžeto lėšų (t. y. apie 39 proc. visų PSDF lėšų, skirtų vaistų kompensavimui).
Valstybinės ligonių kasos inf.