Nuo Utenos nutolęs 25 kilometrus, tarp Linskio kaimo (Užpalių sen.) ir Kušlių miško buvo įsikūręs senasis Abromiškio kaimas (Užpalių sen.). Buvusio kaimo gyventojai, įnoringo likimo išblaškyti po visą Lietuvą, tik savo pasakojimais gali atskleisti, kokia buvo jų gimtinė, kokie žmonės čia gyveno. Abromiškyje yra išlikusios tik Samulių ir Kemeklių sodybos. Pirmoji, atnaujinta, turi nuolatinį gyventoją, kuris gražiai tvarko senąją sodybą. Antrojoje jau kone 20 metų niekas negyvena, ūkiniai trobesiai baigia sunykti, o dviejų galų trobos laukia neaiškus likimas. Šioje ciklo apie Abromiškį dalyje tęsiame Audronės Stanikienės (Paškonytės) pasakojimą.
Buvo galima gerti iš upelių ir ežerų
A. Stanikienė teigė, kad jos jaunystės upelis Nosvė (vietinių vadinama Nasve) buvo numelioruotas apie 1965–1967 m. „Mano jaunystės Nasvė – visai kitokia negu dabar, – ėmė pasakoti buvusi abromiškietė. – Mano Nasvė buvo vingiuota, apaugusi medžiais, srauni, švari, su sietuvom, lieptais liepteliais, tiltais, putinų uogom, žydinčiom ievom, gėlėm, vėgėlėm ir vėžiais. Dabar man atrodo, kad mus augino laukai, miškai ir pievos, upeliai ir ežerai. Mes, vaikai, viską žinojom. Žinojom, kur maudytis, kur pro ledą žiemą galima pamatyti žuvis, kur jaunimas maudo arklius. Tai buvo laikai, kai be baimės gėrėme vandenį iš upelių ir ežerų. Dar niekas laukų nebarstė cheminėmis trąšomis, nors atsimenu, kad kukurūzus ir mes jau sodindavom kvadratiniu lizdiniu būdu.”
Pasak druskininkietės, upelio krantus jungė du tiltai, per kuriuos buvo galima važiuoti vežimais. Vieną, pagal šalia esantį gyventoją, vadino Barono, o kito, naujesnio, tilto, vedančio į Juškonis, pavadinimo pašnekovė, deja, jau nebeprisiminė. Lieptų buvo gerokai daugiau.
Už naujojo tilto, lygiagrečiai su Bedugnio ežeriuku, Nosvėje buvo gili vieta, vadinama Dube. Anot pašnekovės, „kandidatai į bernus” pavasarį iš tvartų prajodinėdavo arklius, paskui maudydavo juos šioje upės vietoje.
Padegtos Bedugnio šieno kupetos
A. Stanikienė pasakojo, kad visai šalia kaimo, prie ežeriuko vardu Bedugnis (tai tas pats ežeriukas, kitų žinomas Abromiškio, Abromiškėlio ar Kemeklio pavadinimu – aut. past.), Kušlių miške, nebuvo galima prieiti dėl jo pelkėtų krantų. Tačiau, anot pašnekovės, vaikams tai mažai rūpėjo. Nors jie šioje miško akyje ir nesimaudydavo, bet kartą sugalvojo išdaigą. Prie ežeriuko vasarą niūksojo sukrautos šieno kupetos, kurios po didelės liūties ėmė beveik plūduriuoti vandenyje. Iš Linskio atėję didesni vaikai (mažesnieji, bijodami įsmukti, stebėjo iš toliau) keletą jų padegė ir su kartimis nustūmė į Bedugnį. Samulių atžalos dalyvius paskundė tėvams, o nuskriaustieji nusprendė atkeršyti: patykojo skundikų pakelėje ir, kai šie dainuodami straksėjo miško keliu į Abromiškį, apsupo juos ir dilgėlėmis pašventino per plikas blauzdas. „Ar skųsit mus dar tėvams, ar skųsit?”– šaukė baudėjai.
A. Stanikienė pasakojo, kad kitą kartą vaikai vėl nubaudė skundikus Samulių vaikus – Svilų klojime išsupo juos taip aukštai, kad tie iš baimės ėmė rėkti. Juos išgelbėjo tik kažkas iš suaugusiųjų – pamatė ir sudrausmino baudėjus. „Juk jie galėjo paleisti virves, nukristi ir susižeisti, – samprotavo apie vaikystės išdaigas moteris. – Bet vaikai yra vaikai. Nepagalvoja.”
Beje, anot buvusios abromiškietės, jie, vaikai, per Kušlių mišką eidavo prie Momenio ežero maudytis. Tą vietą miške jie vadino Girininko maudykle. Ten vaikai išmokdavo ir plaukti. Iš vikšrių, kuriuos mažieji plaukikai vadino varlių cigarais, jie susirišdavo plūdurus ir ant jų atsigulę rankomis ir kojomis maskatuodavo ežere. Maskatuodavo tol, kol išmokdavo ant vandens laikytis ir be šių tuščiavidurių augalų plūdurų.
Nuostabi vaikystės pieva
A. Stanikienė pasakojo, kad nuo Abromiškėlio per Abromiškį iki pat Linskio driekėsi didelė pieva. Ją vadino Telėtnyku. Pievoje buvo daug didelių kemsų, ant kurių atsistoję vaikai ir arkliui ant nugaros galėjo užsikabaroti. „Telėtnykas buvo su purienų plotais. Kaip pavasarį jie žydėdavo! Vėdrynais, gegužraibėm, kitais augalais ir žolynais! – mintimis į vaikystę nusikėlė druskininkietė. – Su skaniom viksvom, kurių minkštus galiukus pavasarį traukydavom ir atsikąsdami kramtydavom kaip skaniausią saldainį. Čia mes pamatydavom ir pirmuosius gandrus, versdavomės per galvą sakydami: „Gandrai gandrai, ga ga ga, tavo pati ragana, išvažiavo žagarų, parvažiavo be nagų.” Pasak pašnekovės, pavasarį iš krantų išėjusi Nosvė užliedavo Telėtnyką. Patvinusia upele ji su seserimi plukdydavo velykinius margučius. Nors dar buvo sniego, bet bėgdavo paskui kiaušinius basomis.
Anot A. Stanikienės, Telėtnykas buvo šienaujamas. Kai susikūrė kolūkis, jame darbavosi ir suaugusieji, ir už juos ėję dirbti vaikai. Ne tik pievose plušo, bet ir laukuose ėjo paskui kertamąsias, rišo rugių, avižų, miežių pėdus. „Kojas ražienoje nuvarydavom iki kraujo, tačiau Nasvėje jas nusiplaudavom ir nieko dėl to neatsitiko. Neiškrypo mūsų stuburai, sporto mokyklų mes nelankėme, nes mūsų sportas buvo pasikarstyti į medžius, per pušeles pašokinėti”, – kalbėjo druskininkietė.
Ji sakė, kad visą vasarą vaikai pramiegodavo ant šieno, niekas nebuvo ir girdėjęs apie erkes. Nebent upelyje prisikabindavo kumeldėlių, bet jas nutraukdavo ir toliau sau eidavo. „Nebuvo nei vagių, nei girtuoklių, vaikų niekas neskriaudė, trobų nerakino. Uždėdavom tik klemką, šluota užremdavom duris ir išeidavom”, – apie saugų gyvenimą savo vaikystės kaime pasakojo A. Stanikienė.
Anot pasakotojos, kai susikūrė Gegužės 1-osios kolūkis, jo pirmininkas Dimitrijus Šerstniovas Paškoniams, kaip politinio kalinio šeimai, nedavė ganyklos karvei. Todėl jiems, vaikams, reikėjo iš visur rauti žoles, rinkti pašarą. „Tai buvo didelis ir sunkus mūsų, vaikų, darbas, – sakė į aštuntą dešimtį įkopusi moteris. – Mama melždavo kolūkio karves. Išeidavo su tamsa ir grįždavo su tamsa, visi ūkio darbai likdavo mums, vaikams.”
Buvusi abromiškietė teigė, kad kolūkiui priklausantį šieną iš Telėtnyko daug kas vogdavo, nes neturėjo kuo šerti karvių.
Pašnekovė negalėjo pasakyti, kam prieš kolektyvizaciją priklausė Telėtnykas, tačiau šalia jo Linskio pusėje esantį nedidelį kalvotą miškelį visi vadino Svilo pušynėliu.
Moteris apgailestavo, kad dabar šios nuostabios pievos nebeliko, numelioruota ji vėliau užžėlė agresyviais augalais.
Madinga lapės apykaklė, pagardinta troškinta zuikiena
„Mus augino miškas, – teigė dabar po Dzūkijos miškus nardanti pašnekovė. – Augome prie Kušlių miško, tačiau mėlyniauti eidavome į kiek tolimesnį Dvarašilį. Miškas buvo mūsų antrieji namai, žinojome, kaip jame elgtis. Būdavo, atsistodavom ant šalto gluodeno, vadinamosios varinės gyvatės, bet neišsigąsdavom – nupurtydavom nuo kojos ir toliau nueidavom – žinojom, kad ji nepavojinga. Reikėjo bijoti puntinės gyvatės – taip pas mus vadino angį.”
A. Stanikienė teigė, kad ji su seserimis uogaudavo, o grybavimu daugiausia jų šeimoje užsiėmė tėvas su broliu. Vaikai žinojo, kad uogos prie skruzdėlyno buvo daug saldesnės – reikėjo tiesiog išdrįsti jas nupurtyti nuo uogienojo ir kiek galima greičiau pasigrobti iš skruzdžių apsaugos. „Žinojome, kur Kušlių miške gyveno lapė. Tą vietą vadindavome Lapiakalniu ir kartais eidavome pasižiūrėti, ar nepamatysime tos lapės”, – kalbėjo pašnekovė. Anot A. Stanikienės, turbūt aplinkiniuose miškuose būta ir vilkų, nes Kėpiuose (Užpalių sen.), pakeliui į Užpalių mokyklą, jai per kelią kartą perbėgo didelis pilkas šuo. Matyt, tai buvo pilkis, nes tuomet nebuvo įprasta, kad tokie dideli šunys lakstytų palaidi.
„Laputes gaudydavo kilpomis, – atsiminė buvusi abromiškietė. – Mano brolis pagavęs nudirdavo kailį – tais laikais moterys labai vertino apykakles iš lapių kailio. Pagaudavo kilpomis ir zuikių. Pabrakonieriaudavo, nes trūko maisto, o troškinta zuikiena su bulvėmis buvo tikras skanėstas!”
A. Stanikienė atsiminė, kad netoli nuo jų sodybos, pamiškėje, augo didelis šermukšnis, o kiek tolėliau link Abromiškio – didžiulis beržas, kuris pavasarį duodavo labai daug sulos. Ją, anot moters, jie tempdavo namo kibirais ir raugindavo. Abromiškyje augo didelės liepos, po kurias „vaikai karstydavosi kaip katinai”, prisidarydavo įvairiausių palapinių ir lizdų.
Beje, pasak druskininkietės, netoli nuo kelio Abromiškis–Juškonys, Kušlių miške, gyveno Urbanavičiai (Linskio Urbanavičiams jie nebuvo giminės – aut. past.). Sodybą vadino Žaunieriškiu (Žalnieriškiu), o pačius jos gyventojus žaunieriais (žalnieriais). „Gal caro laikais kas nors iš jų tarnavo rekrūtais ar buvo žalnieriais?” – spėjo pašnekovė ir pridūrė, kad Urbanavičiai dirbo miško darbus, nes žemės neturėjo.