Mokymasis veikiant, bendradarbiaujant, taikant įgytas žinias praktikoje yra, ko gero, geriausi mokinių ugdymo būdai, realiai prisidedantys prie jauno žmogaus tobulėjimo. Todėl „Saulės“ gimnazija nuolatos ieško įvairių naujų veiklų, ugdymo būdų ne tik mokykloje, bet ir už jos ribų.
Šiais metais gimnazija dalyvauja keliuose skirtinguose projektuose, kurie prisideda prie matematinių, gamtos mokslų, užsienio kalbų, socialinių kompetencijų ugdymo, t. y. stiprina pagrindinius gimnazistų įgūdžius. Pagal tarptautinę „Erasmus+” programą vykdomas gamtamokslinis projektas SWIS, ESFA struktūrinių fondų remiamas projektas „Inovatyvi matematika – kiekvieno mokinio sėkmė”, Šiaurės ir Baltijos šalių mokinių mainai pagal programą „Nordplus” – visa tai leidžia įtraukti beveik trečdalį gimnazijos mokinių į įvairias veiklas.
Gegužės 7–11 dienomis Utenos „Saulės” gimnazijoje viešėjo Europos Komisijos iniciatyvos „Move2Learn, Learn2Move”, skirtos „Erasmus” 30-mečio progai paminėti, partneriai. Anksčiau su partneriais iš Latvijos, Vainodės vidurinės mokyklos, turėjome bendrą „eTwinning” projektą „Feelings Through Photography” („Jausmai fotografijoje”). „eTwinning” išrinko geriausius projekto dalyvius, kurie gavo išskirtinę galimybę aplankyti vieną Europos Sąjungos valstybę, su kuria vykdė bendrą projektą, ir taip praplėsti savo europietišką sąmonę. Visą savaitę sauliečių ir latvių mokiniai dalyvavo edukacinėse, kūrybinėse veiklose, kurių metu lavino bendradarbiavimo, komunikavimo, darbo grupėje bei kitas kompetencijas.
Ką gi veikė projekto dalyviai? Dalyvavo bendrose latvių ir lietuvių kalbų, rusų kalbos, anglų kalbos pamokose. Kartu su svečiais kūrė ir pristatė prezentacijas apie Uteną, Vainodę, pasitikrino vieni kitų žinias apie svečių šalį. Netradicinės sporto varžybos, kompiuterinė muzikos pamoka, bendros muzikos, šokių pamokos leido geriau pažinti vieni kitus, kultūrą, sužinoti pomėgius ir pan. Mūsų svečiai su sauliečiais netgi dalyvavo Europos dienos minėjime. Vakarais visi jaunuoliai neišsiskirdavo net po dienos veiklų – žaisdavo futbolą, kėgliais ar tiesiog kartu grožėjosi miestu. Priešpaskutinę dieną projekto dalyviai turėjo ir vieną neformalų vakarą sodyboje Ginučiuose. Penktadienį svečiai aplankė Anykščius. Atėjus metui apibendrinti savaitės veiklas ir atsisveikinti, ir mūsų mokiniai, ir svečiai neslėpė liūdesio – teks išsiskirti su draugais. Kiekvienas išties turėjo ką pasakyti apie savaitę, pasidžiaugti naujais draugais, padėkoti už galimybę dalyvauti projekto veiklose. Dabar mūsų mokiniai laukia vizito į Latviją ir naujų veiklų su šiais jaunuoliais dar viename projekte.
„Nordplus” – Šiaurės ir Baltijos šalių tarptautinio bendradarbiavimo programa atvėrė naujas galimybes mūsų mokyklai tęsti bendradarbiavimą su partneriais iš Latvijos ir įtraukti naują partnerį – Šiaurės šalių atstovę Islandiją. Dalyvausime bendruose projektuose, skirtuose mokiniams ir mokytojams. Mūsų mokykla, kaip koordinatorė, pradės programos „Nordplus” veiklas nuo 2018 metų rudens. Gavusi klasių mainų finansavimo patvirtinimą, mokykla vykdys mokinių ir mokytojų mobilumo veiklas šioje programoje dvejus metus. Projektas „Enhancing Emotional Education Through Drama” („Emocinio ugdymo stiprinimas per dramą”) sujungs tris mokyklas (Latvijos, Islandijos bei Lietuvos) bendram tikslui: emociškai ugdyti žmogų. Į šį projektą bus įtraukta visa mokyklos bendruomenė. O po 15 mokinių ir 3 lydinčius mokytojus iš kiekvienos šalies turės galimybę svečiuotis pas partnerius: mokiniai dalyvaus netradicinėse patyriminėse veiklose, susipažins su kitų šalių kultūra, gilins užsienio kalbos žinias. Visa tai jiems leidžia kelti savo motyvaciją, gerinti akademinius pasiekimus, stiprina savivertę, moko bendrauti.
„Erasmus+” projektas „Introducing Scientific Work Into School. A New Pedagogical Approach” (2017–2019 m.) gimė iš poreikio didinti mokinių susidomėjimą gamtos mokslais, skatinti įgytas mokslines žinias taikyti praktiškai. Tikimės, kad tai kels mūsų mokinių motyvaciją, plės akiratį, nes mokiniai realiai ir praktiškai galės stebėti įvairius biologinius, cheminius procesus, vykstančius mūsų aplinkoje, vykdys tyrimus, darys išvadas. Mes tikime, kad mokinių įsitraukimas į projektinę veiklą sumažins mokinių pasyvumą ir gerins mokinių akademinius rezultatus, taip pat ugdys susidomėjimą mokslu ir motyvuos pasirinkti gyvenime gamtamokslines studijas. Projekte vyksta mokinių ir pedagoginio personalo mainų vizitai, intensyvus darbas laboratorijose, kur atliekami įvairūs vandens ir maisto tyrimai.
Gegužės 27–birželio 1 dienomis Utenos „Saulės” gimnazijos mokiniai, direktorės pavaduotoja Jolita Pakalnytė bei anglų kalbos mokytoja Jolita Šuminienė dalyvavo projekto SWIS veiklose Ispanijoje. Į projekto veiklas Sevilijoje, be mūsų ir ispanų mokinių, atvyko ir mokiniai iš Lenkijos bei Rumunijos. Pirmą dieną mokiniai tyrė Sevilijos upių vandenį, skaičiavo, kiek ir kokių medžiagų jame yra, nustatinėjo drumstumą ir bandė įvairius būdus vandeniui išvalyti. Antri bandymai vyko Sevilijos miesto laboratorijoje, kur projekto dalyviai stebėjo bakterijų dauginimąsi. Trečią dieną turėjo galimybę patys pasigaminti guminį šlykštuką ir stebėti molekulių judėjimą skysčiuose.
Buvo ir pramogų – plaukimas kanojomis, aplankyta pagrindinės miesto aikštės bei parkai, įspūdingi Alcasar rūmai, modernus statinys „Metropol Parasol”, Sevilijos universiteto Chemijos fakultetas. Dvi dienos buvo skirtos pailsėti prie Atlanto vandenyno ir dalyvauti savotiškame safaryje, važinėjant po nacionalinį Ispanijos parką.
Per savaitę mūsų gimnazistai išties susidraugavo su kitais projekto dalyviais, ypač keliomis merginomis iš Lenkijos: pavakariais draugiškai leisdavo laiką prie baseino ar žaisdami. Visi drąsiai bendravo anglų kalba, kalbėjo apie tautų kultūrų skirtumus ir pan. Be to, turėjome galimybę paragauti nacionalinių Ispanijos valgių (pvz., paelijos su jūrų gėrybėmis). Savaitė buvo išties pilna įspūdžių, juoko, bendravimo, naujų patyrimų.
Bene didžiausias mūsų vykdomas projektas „Inovatyvi matematika – kiekvieno mokinio sėkmė”. Jau keli metai žiniasklaidoje kalbama apie būtinybę stiprinti mokinių matematinį raštingumą, padėti įvairių gebėjimų vaikui taikyti įgytas žinias praktinėse situacijose. Todėl šio projekto veiklos – praktinių bei gyvenimiško konteksto užduočių banko sukūrimas ir išbandymas, mokinių projektiniai-kūrybiniai darbai, individualios matematikos konsultacijos – jau šiemet leido sustiprinti mokinių matematines kompetencijas, leido mokytojui ir mokiniui dirbti individualiai, pagal mokinio poreikį. Mokinių sukurti projektiniai darbai atskleidė ne tik matematines žinias, bet ir kūrybingumą (sukurtas filmas), skatino mokinius rinkti įvairią statistinę informaciją, ją sisteminti. O visus ateinančius mokslo metus daugiau kaip pusę matematikos pamokų ves mokytojas ir jam pamokoje talkins kolega (mokytojas asistentas). Tai leis suteikti pagalbą ir skirti daugiau dėmesio pamokoje kiekvienam vaikui. Mokytojų sukurtas užduočių bankas bus puiki priemonė ir ateityje, nes visa medžiaga publikuojama internete, mokiniai gali patys spręstis uždavinius, pasitikrinti, kokį sprendimą siūlo mokytojas, įsivertinti save.
Tai didesni projektai, kuriuose šiuo metu dalyvauja „Saulės” gimnazijos mokiniai. Gimnazija teikia paraiškas, gauna finansavimą ir dalyvauja įvairiuose ir savivaldybės, šalies projektuose. Svarbiausia, kad projektų veiklose dalyvauja ne tik „rinktiniai”, gerai besimokantys mokiniai – į juos stengiamasi įtraukti kuo didesnį mokinių būrį.
Jolita PAKALNYTĖ
„Saulės” gimnazijos direktorės pavaduotoja ugdymui,
„Saulės“ gimnazijos archyvo nuotr.