Ką turėtumėme žinoti apie Bendrąjį pagalbos centrą

Pastaruoju metu viešoje erdvėje dažnai pasitaiko svarstymų apie Bendrojo pagalbos centro (BPC) veiklą. Retas, kuris nėra girdėjęs apie Skubios pagalbos numerį 112. Po įvykių vieni žmonės BPC giria, kiti, o tokių daugiausia, – peikia, nagrinėja, svarsto. Retas susimąsto, kad bendraujant dviems pusėms, t. y. BPC operatoriui ir piliečiui ne tik BPC operatorius turi turėti žinių, patirties ir sugebėjimų. Daug kas priklauso ir nuo žmogaus gebėjimo perteikti tikslią informaciją, apibūdinti įvykį, situaciją, išdėstyti lūkesčius dėl norimos pagalbos. Pagrindinis dalykas, ką turėtume suprasti, kad tik visų geranoriškas nuoširdus bendradarbiavimas leis suteikti profesionalią pagalbą skambinančiajam žmogui, kuriam jos tikrai reikia.

Per parą skubios pagalbos numeriu 112 paskambinama apie 8 000–12 000 kartų. Į kiekvieną skambutį būtina kuo greičiau atsakyti, greitai ir tiksliai įvertinti situaciją ir į nelaimės vietą išsiųsti atitinkamas pagalbos tarnybas. Deja, nemažą skambučių dalį (apie 70 proc.) sudaro atvejai, kai pagalbos numeriu naudojamasi ne pagal jo tiesioginę ir vienintelę paskirtį – išsikviesti skubią pagalbą. Praėjusiais metais Lietuvoje užregistruoti 1907 melagingi specialiųjų tarnybų iškvietimai. Tai – 8 procentais daugiau nei 2014 metais, kuomet tarnybos melagingai kviestos 1 751 kartą.  Paskambinę asmenys dažnai piktavališkai įžeidinėja Bendrojo pagalbos centro operatorius arba komentuoja įvairius įvykius, atskirus asmenų (šou žvaigždžių ar politikų) poelgius ar pasisakymus. Tokie skambučiai daro neigiamą poveikį operatorių darbo krūviui ir kokybei. Tačiau svarbiausia – tokie asmenys kenkia tiems, kuriems tuo pat metu iš tikrųjų reikalinga pagalba ir kurie negali prisiskambinti numeriu 112 dėl netikslingai užimtų telefono linijų, o pagalbos tarnybos negali atvykti ten, kur jos yra reikalingiausios.
Skubios pagalbos numeriu 112 skambinti reikėtų tik tada, kai staiga iškyla reali grėsmė gyvybei, sveikatai, saugumui, aplinkai ar turtui ir kai pagalbos tarnybos turi nedelsdamos atvykti į nelaimės vietą bei suteikti skubią pagalbą.

Kuo ypatingas 112?

– numeris 112 yra bendras numeris netikėtų nelaimių ar grėsmių gyvybei, sveikatai, saugumui, aplinkai ar turtui atvejams. Paskambinus numeriu 112 galima iškviesti pagrindines pagalbos tarnybas: policiją, ugniagesius gelbėtojus ar greitosios medicinos pagalbą;
– numeriu 112 galima skambinti iš visų viešųjų telefono ryšio tinklų nemokamai, visą parą, visomis darbo ir švenčių dienomis;
– numeris 112 veikia visose 28 Europos Sąjungos valstybėse narėse;
– Nutikus nelaimei, pasistenkite susikaupti ir paskambinę numeriu 112 pateikite kuo tikslesnę informaciją, atsakykite į Jums užduodamus klausimus – taip padėsite Jums į pagalbą skubantiems žmonėms.

Patarimai skambinant numeriu 112:

– ištikus nelaimei skambinti drąsiai;
– pasirinkti (pasitraukti) į vietą, iš kurios galima saugiai paskambinti;
– jeigu galima, skambinti ir kalbėti pačiam (-iai);
– telefono aparato klaviatūroje surinkti tik šiuos tris skaitmenis – 112 ir paspausti skambinimo klavišą; jokių šalies, miestų, rajonų ar kitokių kodų prieš numerį 112 rinkti nereikia;
– sulaukti kol operatorius atsakys į skambutį; jei po kelių kvietimo signalų nesulaukiama atsiliepiant operatoriaus, jokiu būdu nenutraukti pradėto  skambučio ir neskambinti iš naujo dar kartą; kiekvienas pakartotas skambutis bus laikomas nauju ir bus nukeltas į skambučių eilės pabaigą, todėl prisiskambinimo laikas gali pailgėti;
– atsiliepus operatoriui, prisistatyti bei trumpai ir aiškiai pasakyti, kas ir kam atsitiko;
– nurodyti vietą (ir tikslų adresą, jeigu žinomas); paaiškinti operatoriui, kaip šią vietą lengviau rasti;
– atsakyti į visus operatoriaus užduotus klausimus;
– laikytis operatoriaus teikiamų patarimų, su juo nesiginčyti;
– nepadėti ragelio, kol operatorius pasakys, jog pokalbį galima baigti;
– baigus pokalbį, pasistengti neužimti telefono linijos, iš kurios skambinta, nes operatoriui gali prireikti su skambinusiuoju susisiekti ir paprašyti papildomos informacijos;
– jei situacija nelaimės vietoje pasikeičia (pagerėja ar pablogėja), paskambinti numeriu 112 dar kartą ir apie tai pranešti.

Už piktavališką elgesį skambinant numeriu 112 gresia administracinė ir baudžiamoji atsakomybė:

1) skambinimas pagalbos telefono numeriais žinant, kad nėra pagalbos poreikio, užtraukia įspėjimą arba baudą nuo 86 iki 145 eurų arba administracinį areštą nuo 15 iki 30 parų. Nuo šių metų balandžio mėnesio įsigaliojančiuose Administracinių teisės pažeidimų kodekso pakeitimuose numatyta, jog už Bendrojo pagalbos centro darbo trukdymą, žinant, kad pagalba nereikalinga, gresia įspėjimas arba bauda nuo 90 iki 200 eurų.
2) žinomai melagingas priešgaisrinės apsaugos, policijos, greitosios medicinos pagalbos ir kitų specialiųjų tarnybų iškvietimas užtraukia baudą nuo 86 iki 173 eurų arba administracinį areštą iki 30 parų. Pagal nuo šių metų balandžio mėnesio įsigaliojančius Administracinių teisės pažeidimų kodekso pakeitimus už melagingą specialiųjų tarnybų iškvietimą gresia bauda nuo 200 iki 2000 eurų.
3) Bendrojo pagalbos centro operatoriaus garbės ir orumo įžeidimas, reiškiamas žodžiu ar kūno gestais, įžeidžiančiu elgesiu, kibimu ar kitokiu elgesiu užtraukia baudą nuo 86 iki 145 eurų arba administracinį areštą nuo 15 iki 30 parų;
4) tas, kas melagingai pranešė ar paskleidė žinią apie visuomenei gresiantį pavojų arba didelę nelaimę, jeigu dėl to buvo iškviestos specialios tarnybos, padarė baudžiamąjį nusižengimą ir baudžiamas viešaisiais darbais arba bauda, arba laisvės apribojimu, arba areštu. Nuo šių metų balandžio mėnesio įsigaliojančiuose Administracinių teisės pažeidimų kodekso pakeitimuose numatyta už melagingą žinią grėsmę visuomenei ar valstybinės reikmės objektui bus skiriami viešieji darbai, bauda, laisvės apribojimas, areštas arba laisvės atėmimas iki 1 metų. Jei dėl melagingo pranešimo kilo žmonių sumaištis ar buvo sutrikdyta valstybinės reikšmės objekto veikla, grės bauda, laisvės apribojimas arba laisvės atėmimas iki 2 metų. Jei buvo padaryta didelė turtinė žala – bauda arba laisvės atėmimas iki 3 metų. Vidaus reikalų ministerija primena, jog daugeliu atveju „pokštininkai” yra nustatomi, jiems skiriamos baudos ir pateikiami ieškiniai. Dažni atvejai, kai BPC numeriu 112 skambina vaikai, mokiniai, todėl būtina, kad tėvai aptartų šį klausimą su vaikais, mokytojai – su moksleiviais ir t. t.
Visi turi suprasti, kad Bendrojo pagalbos centro operatoriaus darbas yra atsakingas. Skambindami ir pranešdami apie įvykį, atsakomybę prisiima ir patys gyventojai.

Laikraščio „Utenos diena” inf.

Nėra pranešimų, kad būtų rodomas

Naujienos iš interneto

Rekomenduojami video

Aktualijos

Featured

Ignalinos naujienos

Indraja

Įvairenybės

Jaunimas