Nuo 2009 m. pradžios Lietuvos Respublikos piliečiams yra išduodamos lustinės asmens tapatybės kortelės, kurios greta savo įprastinės paskirties gali būti naudojamos kaip elektroninių dokumentų pasirašymo elektroniniu parašu priemonė.
Norint pasinaudoti asmens tapatybės kortele, kaip elektroninio parašo priemone, reikia fiziškai disponuoti pačia kortele bei žinoti kortelės kontaktinės elektroninės laikmenos aktyvavimo duomenis (PIN kodą). Kortelės PIN kodas yra naudojamas kiekvieną kartą, kai pasirašote vieną ar kitą elektroninį dokumentą elektroniniu parašu arba jungiatės prie elektronines paslaugas teikiančių interneto portalų, kurie vartotojo asmens tapatybę nustato elektroninio parašo pagalba.
Asmens tapatybės kortelės elektroninio parašo funkcija nuo neteisėto jos panaudojimo daugkartinio PIN kodo bandymo būdu yra apsaugota technologinėmis priemonėmis ribojant neteisingo PIN kodo įvedimų skaičių – 3 kartus iš eilės įvedus neteisingą PIN kodą, kortelės elektroninio parašo funkcija yra blokuojama. Tokiu atveju, jūs galite atvykti į Gyventojų registro tarnybos Sertifikatų tvarkymo skyrių, adresu: A. Vivulskio 4A, Vilnius, arba Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Migracijos valdybą, Alytaus, Kauno, Klaipėdos, Marijampolės, Panevėžio, Šiaulių, Tauragės, Telšių ir Utenos apskričių vyriausiųjų policijos komisariatų migracijos skyrius. Čia bus sudarytas ir išduotas naujas kortelės PIN kodas. Su savimi būtina turėti asmens tapatybės kortelę.
Privalu atminti, kad išduotų elektroninio parašo sertifikatų galiojimo laikotarpiu praradus asmens tapatybės kortelę ar įtarus, kad kortelės PIN kodą galėjo sužinoti kitas asmuo, yra privaloma nedelsiant telefonu (8 5) 271 6062 informuoti Gyventojų registro tarnybos Sertifikatų tvarkymo skyrių, kurio darbuotojai, įsitikinę asmens tapatybe, sustabdys išduotų elektroninio parašo sertifikatų galiojimą. Po sertifikatų galiojimo sustabdymo bet koks elektroninis parašas, sudarytas naudojant Jūsų asmens tapatybės kortelę, bus laikomas negaliojančiu.
Jei praradote asmens tapatybės kortelę, visais atvejais turite nedelsiant kreiptis į bet kurią migracijos tarnybą ir pateikti prašymą paskelbti prarastą kortelę negaliojančia.
Jei asmens tapatybės kortelė nėra prarasta (žinote arba įtariate, kad kortelės PIN kodą galėjo sužinoti kitas asmuo) ir norėsite toliau ja naudotis pasirašymui elektroniniu parašu, turėsite asmeniškai atvykti į Gyventojų registro tarnybos Sertifikatų tvarkymo skyrių, adresu: A. Vivulskio 4A, Vilnius, arba Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Migracijos valdybą, Alytaus, Kauno, Klaipėdos, Marijampolės, Panevėžio, Šiaulių, Tauragės, Telšių ir Utenos apskričių vyriausiųjų policijos komisariatų migracijos skyrius, kur pateikus prašymą Jums bus išduoti nauji sertifikatai.
Svarbu žinoti, kad elektroninis parašas, visų pirma, gali būti naudojamas elektroniniu būdu sudarant privačius sandorius, kai abi šalys dėl to sutaria. Elektroninis parašas taip pat gali būti naudojamas jungiantis prie elektronines paslaugas teikiančių interneto portalų, kurie vartotojo asmens tapatybę nustato elektroninio parašo pagalba. Patvirtinęs savo tapatybę elektroniniu parašu, vartotojas gali naudotis elektroninėmis paslaugomis, kurias teikia Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Valstybinė mokesčių inspekcija prie Finansų ministerijos, Valstybės įmonė Registrų centras bei kitos valstybės ar savivaldybių institucijos. Visų viešojo sektoriaus teikiamų elektroninių paslaugų sąrašą galima rasti elektroninės valdžios portale www.epaslaugos.lt.
Elektroninį parašą galima naudoti daugelio Lietuvos bankų elektroninės bankininkystės sistemose vietoje slaptažodžių kortelių ar slaptažodžių generatorių. Taip pat reikia paminėti, kad pagal Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymą, asmenų skundai viešojo administravimo subjektams gali būti teikiami elektroniniu būdu, pasirašant juos elektroniniu parašu.
Juridinių asmenų įgaliotų atstovų teikiamus elektroniniu parašu pasirašytus dokumentus priima Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (įmonių ataskaitos, gydymo įstaigų išduodami nedarbingumo pažymėjimai). Eksporto bei importo muitinės formalumai gali būti atliekami teikiant elektroniniu parašu pasirašytus dokumentus. Vis daugiau viešuosius pirkimus skelbiančių institucijų pageidauja gauti pasiūlymus elektroniniu būdu bei pasirašytus elektroniniu parašu.
Utenos AVPK inf.