Vieno Saldutiškio seniūnijos Mineiškiemio kaimo gyventojo neabejingumas bei seniai mirusio tėvo pasakojimai, įstrigę jam, tuomet dar vaikui, į galvą, tapo atspirties tašku, nuo kurio ir prasidėjo ši istorija. Praūžę karai nuklojo mirusiųjų kūnais žolę, daugybė svetimtaučių karių, atsidūrusių jiems atšiaurioje Lietuvos teritorijoje, niekada nebegrįžo į savo šalis, niekada nebepamatė artimųjų, neapkabino savo vaikų, galbūt, tebegyvenančių už šimtų kilometrų nuo Mineiškiemio. Kaimo gyventojui bitininkui Jonui Blažiui buvo svarbu pabaigti giminių bei tėvo pradėtą darbą ir palaidoti tris Antrojo pasaulinio karo čia atvytus karius, niekada nebeišvykusius į tėvynę. „Utenos diena“ tęsia pasakojimą apie Mineiškiemio kaimo istoriją, kurios atgarsiai nukeliavo stulbinančiai toli – apie tai buvo sukurtas ir filmas.

Žmogus gyvena trumpai
Nors gyvename, atrodytų, pažangių technologijų pripildytoje buityje, negalime žinoti daugelio dalykų; kas slypi po žeme, ką žymi vienas ar kitas medis, akmuo, senovinis kryžius. Žemė žmogui neperregima plika akimi, o ir su profesionalia įranga ją gali būti sunku prakalbinti. Žmogaus „galiojimo laikas“ trumpesnis negu šalia namų pasodinto medžio, tad daugelis po kojomis slypinčių paslapčių lieka neįmintos – liudininkai jas pasiima išeidami, atguldami toje pačioje, tik jau kapinių, žemėje. Taip ne tik išnyksta daugybė istorijų, bet ir užsiverčia šimtai nepradėtų rašyti knygų, straipsnių. Mineiškiemyje gyvenantis bitininkas J. Blažys tai tarsi patvirtino. Padėjęs surasti Antrojo pasaulinio karo laikotarpiu jo tėvo bei giminių palaidotus karius Mineiškiemio gyventojas tapo ir dokumentinio filmo herojumi – paiešką fiksavo žinomo Lietuvos kino režisieriaus Audriaus Stonio filmavimo kamera.

Vokiečių kareivis mirė dobilų pievoje
„1944 m. per Jonines ant kalno stovėjo į žaginį sukrauti dobilai. Per kaimą su arkliais ėjo rusų kareiviai varydamiesi belaisvius vokiečių karius – tris gyvus ir sveikus, o vieną sužeistą. Jį norėjo užkasti ar nušauti, bet rusų karininkas kažką pas Blažius valgė ir šeimininkai pasiūlė jam palikti tą vokietį ramybėje. Jis buvo karininkas. Rusai išvyko ir jį paliko. Vokietis, paliktas vienas, pradėjo žmonėms mojuoti. Prie jo priėjo mano tėvas bei jo sesuo ir atsivedė jį į namų prieangį. Žinot, kaip vokietis, su juo kaimo gyventojai nemokėjo susikalbėti, bet pas kaimynus Kirkas buvo atvykusi viešnia iš Klaipėdos. Tą moterį mano giminės pasikvietė kaip vertėją. Karininkas pasakė, iš kokių jis kraštų, papasakojo, kad turi vaikų bei ėjo kariauti, nes Rytų Prūsijos teritorijoje jam už tai buvo pažadėta žemės. Prie tų žaginių jis tą pačią dieną ir mirė. Vienas žmogus vėliau pasakojo, kad Sarakalnio kaime rusų kariai sušaudė ir užkasė tuos kitus vokiečių belaisvius. O kam tu tai praneši, niekam tada negalėjai pranešti“, – sakė J. Blažys. Vyras užsiminė, kad tuo metu jis buvo dar visai mažas. Pasak pašnekovo, jis tarsi prisimena dar gyvą vokietį. Šalia šeimos namo prieangio augo braškės. „Lyg matau savo tetą skinančią kvepiančias braškes. Kaip vaikui norėdavosi tų saldžių uogų… Tarsi per miglas atsimenu sužeistąjį sėdintį prie mūsų namelio ir jas valgantį“, – pasakojo vyras.

Bijojo, kad negyvėlius ras saugumas
Pašnekovas papasakojo, kad dar anksčiau, prieš Mineiškiemyje atsirandant vokiečių kariui, jo artimieji netoliese rado du negyvus rusų kareivius. „Tarsi tuo metu vyko susišaudymas tarp vokiečių ir rusų kariuomenių. Vokiečiai buvo Kirdeikiuose, o rusų kariuomenė čia pat. Na, ir Blažiai užkasė du negyvėlius tokiame ravelyje netoli namų – gi negulės ant lauko mirę žmonės. Be to, šeima bijojo, kad lavonus kas nors ras ir Blažius apkaltins: „O gal čia jūs sušaudėte?“ Ėjo kalba, kad nuveš kūnus į Kirdeikių kapines, bet buvo baisu, jog kas to nepamatytų. Tad palaukė, kol sutems, ir užkasė. Iš pradžių tos vietos buvo aptvertos. Šeimos nariai ten sodino gėles. Tėvo jauniausias brolis ir sesuo pasodino ąžuoliuką. Per Visų šventųjų šventę uždegdavo žvakių“, – sakė pašnekovas.

Dėl užkastų palaikų buvo neramu
Praslinko daugybė metų. Suaugusiųjų įvykio liudininkų tarp gyvųjų jau seniai neliko. Pasak J. Blažio, dėl gulinčių netoli namų trijų žmonių palaikų jam jau ilgai buvo neramu: „Galvojau, gaila, kažkokiame ravelyje guli. Argi jie, žmonės, dėl ko nors kalti?“ Pašnekovas prisipažino, kad dar gyvendamas Marijampolėje (kaip minėta ankstesniame straipsnyje apie Mineiškiemį, iš čia kilęs vyras į gimtinę gyventi grįžo po tėvo mirties), dėl jo žemėje gulinčių palaikų buvo sakęs ir tuometiniams vietiniams valdininkams, tačiau žymios reakcijos nesulaukė: „Vėliau, kai atvykau į Mineiškiemį, sau galvojau: „Vis tiek aš savo pasieksiu.“

Pasiūlė sukurti dokumentinį filmą
J. Blažys sakė, kad dėl palaikų perlaidojimo jam padėjo draugystė su aktoriumi Česlovu Stoniu – netolimame nuo Mineiškiemio Saldutiškio seniūnijos Sarakalnio kaime žymus aktorius turi sodybą. J. Blažys sakė, kad jo galvosūkį sužinojęs pažįstamas apie trijų karių kapą perpasakojo savo sūnui kino režisieriui A. Stoniui: „Jis atvažiavo į Mineiškiemį, apsižiūrėjo ir nutarė: „Sukursime mes dokumentinį filmą apie tai.“ Pasak pašnekovo, tiksli palaikų vietos paieška su režisieriaus pagalbininkais vyko apie dvejus metus. „Greta pasodintas ąžuolas išaugo į didelį ir storą medį. Galvojau, kad jis galėjo būti kaip kryžius – kūnams virš galvų. Maniau, kad taip turėtų būti, bet tie Blažiai buvo kytragalviai – gudriai sodino taip, kad kiti nesuprastų, jog jie pažymėjo kapą. Medį pasodino kokiais penkiais metrais toliau. O kai saugumiečiai vėliau pradėjo ieškoti tų kareivių, pasibaigė ir gėlės, ir tvorelės, ir visi kapų pagražinimai. Kažkas jiems, matyt, nunešė tą žinią. Stribai dažnai ateidavo į Mineiškiemį, nes ieškojo dar ir partizanų slėptuvės – grindų lentas ardydavo. Tėvas gavo lupti, bet niekas niekam kapo vietos neišdavė. Jį dažniausiai saugumas aiškintis kviesdavosi“, – pasakojo vyras. Pasak jo, už jį vyresnio ir todėl kiek daugiau prisimenančio kaimyno nuomone, aptvėrimai buvo pačioje žemumoje – jis su mama pro ten eidavo į Kirdeikių bažnyčią ir gėlynus įsidėmėjo: „Kai pradėjo ten kapstytis, tai ir rado.“

Už kario ženkliuką galėjo gauti stiklinę spirito
Specialistams teko nemažai pavargti, kol J. Blažio valdose palaikus surado. „Niekas nesakė, kad išsigalvoju. Bet man paskui sarmata darėsi. Neranda – neranda. Vėliau surado ir tą vokietį atskirai nuo kitų palaidotą, ir tuos du ruselius, na, ir viskas… Ir paskui jie dar tyrė, ieškojo jo Berlyno archyvuose, bet ant karių palaikų nebuvo metalinio ant kaklo kabinamo kario skiriamojo ženkliuko. Žmonės sakė, lyg tuomet duodavo stiklinę spirito už tai, jeigu priduodavai tą kareivio ženklelį. Mažum, kas nusiėmė, – svarstė pašnekovas. – Nepavykus išsiaiškinti tapatybių, vokiečio palaikus palaidojo Kauno Aukštųjų Šančių karių kapinėse, o rusų kareivius Utenos karių kapinėse. Ir aš juos vis ruošiuosi aplankyti.“

„Gertuvėje kažkas kliuksėjo…“
Vyras papasakojo, kad buvo rasti ne tik palaikai, bet ir rusų karių daiktai su iškaltomis ar kitaip pažymėtomis pavardėmis: gertuvės su užrašais „Levin“ bei „Rakin“, šaukštas su išbraižytais inicialais – nepaisant to, jokios informacijos apie karių tapatybes nepavyko rasti: „Tyrėjai ieškojo, bet jiems buvo pasakyta: „Jeigu norite ką nors sužinoti, prašome, duokite dokumentus.“ Nebuvau niekada to matęs, kaip kruopščiai jie dirbo! Valė šepetukais tuos kauliukus.“ Vyro teigimu, prie palaikų dirbę žmonės dar rado vokiečio karininko aprangos dalių, rusų karių batus: „Buvo rasti antpečiai, blizgučiai… Vienoje rastų ruso gertuvių kažkas kliuksėjo. Nežinau, ar ten buvo vanduo, ar koks kitas skystis.“ Pašnekovas teigė, kad į gertuves negalėjo patekti pavasario polaidžių vandens – viduje buvo išlikę autentiško rusų kario gėrimo: „Tyrėjai visaip ją vartė. Ta gertuvė tai fleškė, lygiai tokia, kokias naudoja ir dabar. Ji buvo nesurūdijusi ir pagaminta iš tokio metalo, kad nesurūdytų niekada. Ir šaukštas buvo normalus, be rūdžių.“

Smagu ant dūšios…
J. Blažio žodžiais tariant, jam labai smagu ant dūšios, kad kariai iškeliavo iš Mineiškiemio ir surado poilsio vietas: „Jau buvau senas, gyvenimo matęs, bet vis tiek būdavo labai nemalonu aplink vaikščioti, kol jie ten gulėjo.“
Nors visų trijų kareivių vardai liko neįminti, paieškų istorija, kartu kažkada gyvenę žmonės, šiuo išskirtiniu atveju nenuėjo į užmarštį – juk prie jų ir prie Mineiškiemio žemės „prisilietė“ režisieriaus A. Stonio filmavimo kamera. Apie tai 2013 m. buvo sukurtas dokumentinis filmas „Kenotafas“, 2014 m. pelnęs „Sidabrinės gervės“ apdovanojimą kaip geriausias dokumentinis filmas. Pasak 2006 m. išleistos Visuotinės lietuvių enciklopedijos (išleido Mokslo ir enciklopedijų leidybos institutas, Vilnius), kenotafas – „simbolinis antkapinis paminklas, statomas pagerbti mirusįjį, kurio kapas arba palaidojimo vieta nėra žinoma. Dažnai statomas tuo atveju, jei mirusiojo palaikai yra sunkiai pasiekiamoje vietoje, jei jie negali būti palaidoti tėvynėje, jei mirusysis buvo kremuotas“. Lietuvių filmų centro internetinėje svetainėje filmą pristatančiame įraše keliami klausimai: „Ar išnyko prieš septyniasdešimt metų žmones kausčiusi baimė? Ar dabar, po tiek metų, kareiviams lengva surasti kelią į amžino poilsio vietą?“ Peržiūrėję dokumentinį kūrinį, matome, kad neatpažintiems kariams surasti ramybės vietą, bent jau šiuo atveju, buvo nelengva ne tik dėl ilgai trukusių paieškų. Filme skamba teiginys, jog iškastas karys pridaro daugybę problemų įvairioms institucijoms.
Nors vokiečių karininkas žemės Rytų Prūsijoje negavo – jis apie septyniasdešimt metų „valdė“ gabalėlį Mineiškiemio žemės. Galime paspėlioti, kiek Antrojo pasaulinio karo „nugalėtojų“ bei „pralaimėtojų“ kaulų glūdi po Utenos apylinkių pievomis.
